Hej,

Vill fråga;

Vilken induktionshäll har du (märke+modell)?

Fungerar den bra eller har du upplevt några problem såsom missljud/för liten uppvärmd yta etc?


Har bestämt att reklamera min nyinköpta induktionshäll och ställer frågan för att försöka undvika att köpa en ny med liknande problem. Problem jag har med den är missljud (hög+låg effekt), att den inte värmer upp hela den förväntade ytan samt att när man kokar tex vatten så slår den av på alla effektlägen förutom på högsta vilket resulterar att det slutar koka. (Har testat andra kastruller + gjutjärn).

/N
 
Vad har du för någonn modell, den verkar ju inte alls bra. :(
Min induktionshäll låter minst med rätt kastrull. En från hackman har jag som bara brummar mjukt. Har hört flera med skärande ljud, inte alls kul.

http://www.testfakta.se/hem_hushall/article90949.ece

Finns lite att gå på i testet ovan
Jag tror din har någon defekt om det är som du skriver. Om det nu inte är dina kastruller som är knas
 
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=604655

Jag är nöjd än så länge iaf, lite knorrande, men jag trodde det var ofrånkommligt.
Tycker personligen det är viktigt att ha stora plattorna närma sig, så man inte behöver stå med stekjärn längst in, tyvärr är många hällar utformade så, vilket jag tycker är värdelöst.

Gillar även dessa 4 zoner som ställer in sig efter vad som finns på dom, fick ett riktigt shysst grilljärn på köpet som täcker alla zoner, funkar kalasbra.

Sen är det ju som så med dessa fyrkantiga zoner att dom tar inte hela vägen ut i änden, slingorna slutar ca 5cm in från hörn, eftersom slingorna ligger som ovaler.
 
torbeno skrev:
Vad har du för någonn modell, den verkar ju inte alls bra. :(
En Witt wip59
 
Jag har ingen, men beställde en idag: Telefunken BHI17320BG
Hoppas den inte har missljud:confused:
 
Har en Husqvarna, kommer inte ihåg modell (är inte hemma så kan inte kolla). Den har också en del hyss för sig, piper och missljudar. Stänger även av sig ibland om det råkar kommar vatten på hällen.
 
Thomas59
Har en 80 cm bred Electrolux, vet inte modell, men den var DYR och är helt värdelös.

I reklamen påstods att induktionszonern skulle anpassa sig efter panna/kastrull och jag tror tom att det var en "fiskformad" kastrull på spisen i reklamen. I verkligheten värmer den bara ett område med en diameter på ca 15 cm, oavsett kastrullens storlek. Använder man stekpanna toksteker den i mitten och är "kall" utanför "15 cm's området"

Det skulle också gå att ha en panna/kastrull över två zoner men det är bara bluff. Funkar inte i praktiken. Jo, en sak till. På hög effekt surrar den rejält också. Faktist lite störande. Ok, mer dåliga saker. Kontrollerna/reglagen är integrerade i glaset så hamnar en kastrull lite på sidan "slocknar" hela spisen. Samma om det kokar över lite vatten. Händer ofta då den faktiskt är rätt snabb, se nedan.

Bortsett från detta kokar den i alla fall snabbt med en "smal" kastrull men där tar de positiva omdömena slut.

SKRÄP! Dyrt SKRÄP!
 
Här sitter sedan tre år IKEAS billigaste häll, den kallades Nutid någonting, för 2995:-
Surrar lite när man drar på för fullt, men alls inte störande.

Och har funkat alldeles utmärkt i tre år :)
 
KnockOnWood skrev:
Här sitter sedan tre år IKEAS billigaste häll, den kallades Nutid någonting, för 2995:-
Surrar lite när man drar på för fullt, men alls inte störande.

Och har funkat alldeles utmärkt i tre år :)
Samma här.
Det enda är väl när man tar fram sina största kastruller och pannor, då är zonerna lite små och de sitter lite tätt så att det inte går att ställa två bredvid varandra. Den piper rätt högt för varje tryck på reglagen också, vilket blir tröttsamt ibland. Annars funkar den klockrent.
 
Carl_Elvis skrev:
Samma här.
Det enda är väl när man tar fram sina största kastruller och pannor, då är zonerna lite små och de sitter lite tätt så att det inte går att ställa två bredvid varandra. Den piper rätt högt för varje tryck på reglagen också, vilket blir tröttsamt ibland. Annars funkar den klockrent.
Tja, för mina stekpannor räcker den då till.
Och det där lilla muspipet hör knappt ens katten.
Det är precis så man hör när timern slår av när man är några meter bort.

Men vi tycks vara överens om kvalitén i alla fall :)
 
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Ja, det lutar nästan lite åt att titta på IKEAs olika varianter, de verkar ju fungera ok iaf. Vad jag kan se skillnaden mellan om man skulle jämföra den billigaste folklig med en lite dyrare är reglagen samt att den som heter smaklig har en sån bryggfunktion. Bryggfunltionen bör man ju i såna fall kolla upp så det inte blir som så att det är två runda uppvärmningsytor så det blir ett "glapp" mellan.

Hur upplever ni reptåligheten i era IKEA-hällar?
 
Redigerat:
Gaggenau CI491. Toppenhäll! Inga långsamma touchkontroller, utan bara en puck som man skjuter i sidled och snurrar för att välja effekt, tider mm.. Grymt praktiskt att kunna plocka bort den magnetiska pucken när man ska göra rent. Rejält med effekt och stor häll (90cm) som kör att kastrullerna inte krockar. Man kan t o m stå i var sin ände av spisen och arbeta med sin uppgift utan att krocka med varandra.
 
ByggNiclas skrev:
...
Hur upplever ni reptåligheten i era IKEA-hällar?
Jag har inte upptäckt några repor alls. För drog man grytorna av och på plattorna för att minska och öka värmen, för plattorna reagerade så långsamt. Men med induktion ökar och minskar man värmen i stället, det är ju sekundsnabbt.

Hur får man repor i det härdade glaset? Strör över sand och drar en gryta fram och tillbaka?
 
Hehe, kanske om man tränar bunkerslag på hällen:)

Nä men såg i några tester att man testat det samt att det kommenterats på andra ställen så därav min fråga. Jag har däremot läst att socker (sockerlösning) ska starta någon kemisk reaktion som gör att hällen blir mer porös. Hoppas den inte vittrar sönder helt bara.. :)

Var förresten iväg till IKEA igår och köpte deras häll 'Mästerlig'. Återkommer med info så fort den kopplats in.

/N
 
Har en IKEA Folklig som fö har pris under 2000:- för tillfället.

Ganska nöjd med prestanda och så, har den kopplad på enfas så den är nog snabbare egentligen. Touchkontrollerna är ganska sega, man får hålla inne ett tag innan knappen görnågot, och håller man inne för länge går värmen ner fler steg än tänkt.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40222829/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.