Hej!

Vi har huvudbry angående hur mycket hyra min man och jag ska begära av vår dotter och hennes sambo när de hyr vår bostadsrätt. Vår dotter och hennes sambo är båda studerande och lever på studiemedel. Min man och jag vill att hyran ska vara så rätt som möjligt med hänsyn till olika aspekter.

Bostadsrätten ifråga är på 36 kvm och ligger i Stockholm. Min man och jag äger 45% vardera och vår dotter äger 10%. Lägenhetens marknadsvärde är omkring 2,2 miljoner. Enligt privatuthyrningslagen har vi rätt att ta ut en hyra som motsvarar driftskostnaden och kapitalkostnaden på marknadsvärdet. Den summan skulle vara över 10.000 kr och det är långt mer än vad vi kan tänka oss att begära i hyra av två fattiga studenter.

Min man och jag betalar själva mer än 20.000 kr i månaden för lägenheten som vår dotter och sambo ska bo i. Detta är månadsavgift till bostadsrättsföreningen, underhåll, ränta och amortering.

Vår dotters sambo kommer från en släkt där alla är högutbildade akademiker - och hängivna socialdemokrater. Det är på den nivån att min dotters sambos mamma när hon var ensamstående trebarnsmamma med städhjälp ringde skatteverket för att hon INTE ville ha RUT-avdrag. 😅 Vår dotters sambos föräldrar bor i varsin hyresrätt i förorten och han har själv vuxit upp i en sådan lägenhet.

Vi har läst om att en socialdemokratisk arbetsgrupp just nu håller nu på att snickra på ett föreslag till en lagändring. Den går ut på att man som bostadsrättsinnehavare endast ska få ta ut månadsavgiften till bostadsrättsföreningen (plus en liten avgift för möbler) när man hyr ut sin lägenhet. Vi tycker att storleken på månadsavgiften till föreningen är ett dåligt riktmärke på hur stor andrahandshyran ska vara. Det finns bostadsrättsföreningar som har mycket hög månadsavgift och de som har mycket låg. Det finns till och med föreningar som inte har någon månadsavgift alls. Också har många som köpt en bostadsrätt mycket bundet kapital i bostaden och alla som köper en bostadsrätt tar dessutom en ekonomisk risk.

Vad tycker ni? Vad är en vettig hyresnivå med tanke på olika aspekter - även ”släktsämjan”? Kom gärna med tankar, tips och råd! 😊

Tack på förhand! 👍🏻
 
Ta reda på vad som är normal hyra i Stockholm för en lika stor och ungefär lika gammal studentlägenhet som hyrs ut genom Stockholms studentbostäder. Då borde ni definitivt inte sätta en för hög hyra om ni är bekymrad om det. Alla borde tycka det är skäligt.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 3 till
  • Laddar…
C
Ur ett objektivt perspektiv är det rimligt att utgå från "marknadsvärdet", dvs. vad ett motsvarande alternativ skulle kosta. Sen har ju det sina utmaningar i sig.

När det gäller närstående skulle jag dock personligen sätta gränsen vid ett självkostnadspris. Och då är givetvis inte amorteringar en del av kostnaden.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Hej!

Tackar så mycket ”Josth” och ”cpalm” för era råd! Råden har fått oss att tänka till och vi har kommit på en egen idé.

Vi har nu kollat lite på hyresnivån på studentlägenheter i Stockholm. Studentlägenheter som liknar vår lägenhet, som vår dotter och hennes sambo ska bo i, kostar mellan 6000 kr och 8000 kr per månad. Det tycker vi är för mycket att begära i hyra av närstående.

Min man och jag betalar drygt 2000 kr i månadsavgift till bostadsrättsföreningen och cirka 5000 kr per månad i ränta på lånet, alltså totalt omkring 6500 kr, exklusive amortering. Det känns inte rätt att vi skulle bestämma hyresnivån enligt hur stora utgifter vi själva har för bostaden. Vi vill inte blanda in vår egen privatekonomi. Vi kanske säljer vår sommarstuga och betalar bort hela lånet på bostaden. Det skulle kännas konstigt om vi tog ut 6500 kr i hyra och sedan sänkte den till drygt 2000 kr. (Är det dessutom inte lite curlande av dotter och hennes sambo att ta ut endast drygt 2000 kr i månaden, drygt 1000 kr per person, i hyra för en bostad i Stockholm med ett marknadsvärde på cirka 2,2 miljoner?)

Vår idé går ut på att det unga paret skulle betala månadsavgiften på drygt 2000 kr direkt till bostadsrättsföreningen. OCH de skulle betala 1500 kr per månad vardera till ett konto som vi kallar för ”reparationskonto”. Vår dotter med sambo skulle alltså betala totalt drygt 5000 kr i månaden för sitt boende.

Pengarna på reparationsontot skulle vi använda till renovering, reparation och standardhöjande åtgärder som skulle bidra till att behålla bostadens värde - och även öka det. Till saken hör att det unga paret önskar en annan typ av köksbänk, en golvdiskmaskin och en större frys.

Om det finns pengar på reparationskontot sedan när det blir aktuellt att sälja kunde pengarna användas till bland annat mäklararvode. Formellt skulle 10 % av pengarna på reparationskontot vara vår dotters och 90 % min mans och mina. Finns det pengar kvar på kontot efter en försäljning i framtiden så skulle de fördelas till dottern och oss föräldrar enligt ovanstående procentsatser.

Ett dribblande med pengar kan tyckas. Vi har när vi kommit på denna idé lagt stor vikt vid att det ska kännas bra för alla inblandade och vi har även tänkt på ”släktsämjan”.

Tankar, åsikter, synpunkter? 😊
 
Gör som ni tycker känns bäst. Jag ser inga konstigheter med det ni beskriver här. Vissa hade krävt sina barn på marknadshyra, andra skulle låta dem bo gratis och ni vill ligga någonstans i mitten.
Eftersom paret är unga skulle jag dock vilja betala fakturorna för avgiften själv så jag vore säker på att det sköts som det ska och ni inte hamnar i problem om paret (mot förmodan då) struntar i att betala avgiften.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Gör som ni tycker känns bäst. Jag ser inga konstigheter med det ni beskriver här. Vissa hade krävt sina barn på marknadshyra, andra skulle låta dem bo gratis och ni vill ligga någonstans i mitten.
Eftersom paret är unga skulle jag dock vilja betala fakturorna för avgiften själv så jag vore säker på att det sköts som det ska och ni inte hamnar i problem om paret (mot förmodan då) struntar i att betala avgiften.
Lägg fakturan gällande avgifterna på autogiro om det går, eller betala själva.
 
Hur kan kostnaden för en lägenhet med låt säga topplån på 2,2mj kosta er över 20000 per månad ink avgifter?
 
A atomlab skrev:
Hur kan kostnaden för en lägenhet med låt säga topplån på 2,2mj kosta er över 20000 per månad ink avgifter?
Hon skriver ju 6500 för ränta och avgift till föreningen så det är väl då inkluderat amortering på 13500+.
 
Kostnaden på över 20000 kr i månaden är inklusive amortering. Vi amorterar MASSOR.
 
Ni ska som minsta ersättning ha vad den kostar totalt, inkl. allt. sen om ni vill subventionera något är upp till er. Ränte avdrag är till er fördel och kan dras av. Övrig kostand som el ska dom betala.
 
Studenter betalar ju ofta 4000kr + för ett rum på 10-15 kvm i korridorerna.

Jag tycker det är fullt rimligt att ni tar era kostnader på 6500kr exklusive amortering i hyra. Även detta skulle vara ett väldigt subventionerat boende för det unga paret samt ge dem mer kvar att leva på den de flesta studenter.

Det känns ju dock som ni kanske köpt lägenheten till er dotter att bo i men att de är nu blir konstigt när hennes kille kommer in i bilden och ska flytta in?
 
Jag hade begärt 7000 kronor i månaden och bara begärt in hyra under 10 månader.
Då tänker jag att de har cirka 13000 kr var i studiemedel och en boendekostnad som är cirka 50% av inkomstenvilket ligger i linje med många bankers rekommendation. De får då dessutom extremt låga kostnader de månader som är ”hyresfria” vilket sänker pressen på att studera och arbeta utan någon ledighet i 4 eller fler år. (Så gjorde min stora studentboendehyresvärd när jag pluggade, sjukt skönt att ha den minskade pressen)

Om de gör det mest rimliga valet och planerar för totalt 20 veckors semester under 4 studieår och arbetar några lovperioder och är lediga andra har de goda möjligheter att planera sin ekonomi på ett hälsosamt sätt.

Om ni har ekonomiskt utrymme är det roligare om ni föräldrar sparar överskott från hyran och ger dem en rolig examenspresent när det är dags.
 
C
T Tennishusen skrev:
Är det dessutom inte lite curlande av dotter och hennes sambo att ta ut endast drygt 2000 kr i månaden, drygt 1000 kr per person, i hyra för en bostad i Stockholm med ett marknadsvärde på cirka 2,2 miljoner?
Enligt min åsikt: Curling helt okej när det gäller bostad. I Stockholms innerstad är det tvärtom i praktiken en förutsättning.

Men jag skulle skippa detta med reparationsfonden. Nog för att man är mån om att barnen lägger sina pengar på rätt saker, och det kan man ju ha en dialog om. Men att försöka styra det med ett sådant upplägg känns så där tycker jag. Ta hellre ut en lite större hyra om ni känner att det behövs för att finansiera det löpande underhållet. Det inre underhållet ligger trots allt formellt på er som ägare till bostaden.

Ett sidospår, men hur tänker ni kring föreningens inställning till andrahandsupplåtelsen? Även om det gäller en närstående kan man ju inte räkna med att det godkänns för en längre tid.
 
C cpalm skrev:
Ett sidospår, men hur tänker ni kring föreningens inställning till andrahandsupplåtelsen? Även om det gäller en närstående kan man ju inte räkna med att det godkänns för en längre tid.
Barnet var ju delägare,rundar man kanske det då?
 
C
plåtrickard plåtrickard skrev:
Barnet var ju delägare,rundar man kanske det då?
Aha, det missade jag 😳
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.