1 673 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Vilken hydropress ska jag installera?
Hej!
Vi har ett litet fritidshus (18 m2) i en samfällighet på västkusten. Våren 2021 tänker jag "dra in" vatten i huset. På altan ska det stå en hydropress vägg i vägg med en diskho och mindre diskmaskin.
På ca 20 m avstånd finns en tappkran med kommunalt vatten. Hydropressen fylls på via en trädgårdsslang. Förbrukningen beräknas till ca 20 liter per dag. Hydropressen ska vara i bruk maj-september, vinterförvaras inomhus i värme.
Vad ska jag tänka på vid valet av hydropress?
Vilken volym ska hydropressen ha?
Kvalité jmf med pris?
Vilka andra "grejer" behöver jag?
Några bra idéer för hur gråvattnet kan samlas upp? En tanke: två större plastdunkar (t.ex. 15 liter/dunk) "seriekopplade". När den ena är full kan den bäras bort till samfällighetens "tappställe".
Tacksam för svar
Lars B
Vi har ett litet fritidshus (18 m2) i en samfällighet på västkusten. Våren 2021 tänker jag "dra in" vatten i huset. På altan ska det stå en hydropress vägg i vägg med en diskho och mindre diskmaskin.
På ca 20 m avstånd finns en tappkran med kommunalt vatten. Hydropressen fylls på via en trädgårdsslang. Förbrukningen beräknas till ca 20 liter per dag. Hydropressen ska vara i bruk maj-september, vinterförvaras inomhus i värme.
Vad ska jag tänka på vid valet av hydropress?
Vilken volym ska hydropressen ha?
Kvalité jmf med pris?
Vilka andra "grejer" behöver jag?
Några bra idéer för hur gråvattnet kan samlas upp? En tanke: två större plastdunkar (t.ex. 15 liter/dunk) "seriekopplade". När den ena är full kan den bäras bort till samfällighetens "tappställe".
Tacksam för svar
Lars B
Det kommunala vattnet finns vid ett tappställe (en enkel kran) där hämtar fler fritidshusägare sitt vatten. Ingen egen "dragning av fast vattenledning" får ske inom samfälligheten som består av över hundra fritidshus.
Det finns en fastighetsägare som använder sig av hydropress, jag kollar även deras erfarenheter.
Tack för ditt svar Veckor
Det finns en fastighetsägare som använder sig av hydropress, jag kollar även deras erfarenheter.
Tack för ditt svar Veckor
De du egentligen behöver är ju ingen hydrofor utan en tank som du sen kopplar en flödes pump på, ungefär som man har på segelbåt eller liknande.
Hur stor tank du kan ha är ju beroende på utrymme och hur länge du kan med att ha din slang inkopplad på tappstället
Hur stor tank du kan ha är ju beroende på utrymme och hur länge du kan med att ha din slang inkopplad på tappstället
Jag rådfrågade en vvs - firma i Västerås. Den som jag pratade med föreslog en pumpautomat (pump m. en mindre hydropress om jag förstod det rätt), samt vattentank med sugledning, backventil och sil. Han menade att pumpautomaten håller trycket hela tiden och att pumpen inte behöver starta för ett litet glas vatten.T topmount skrev:
Ev. behöver även den lilla diskmaskinen ett visst tryck för att starta.
Hur tänker du om detta?
MVH/Lars
Liknande trådar
-
Hjälp!! Byta blåsa i hydropress? Hur? Vilken?
Vatten & Avlopp -
Installera dimmer, vilken kabel gör vad?
Belysning -
Vilken fläkt kan man installera lgh
Ventilation -
Vilken stödutrustning behövs för att installera ett solcellssystem på balkongen?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
hydrofor eller hydropress - vilken har jag?
Vatten & Avlopp