5 998 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Vilken grund skall man välja för en friggebod som skall stå på ett berg?
Vi ska sätta upp en friggebod på 15 kvm. Vi är inte vana vid sånt här, men vill göra ett försök. Friggeboden skall stå direkt på ett berg som i sin tur är rätt kuperat. Hur gör man grunden (plinter? hur fäster man dem isf?) och vad klara man av att göra själv? Vad rekommenderar ni?
Plintar på berg. Jag och svärfar gjöt just plintarna till vårt fritidshus (80 kvadrat), 22 plintar. Tog oss 3 helger och kostade ca 5000 kr i materialkostnad. Betongblandare har jag sen innan.
Det är verkligen inte svårt och att leja bort det gör man bara om man har för ont om tid eller för mycket pengar
Spola rent berget med vatten. borra hål i berget där plintarna ska stå, i med armeringsjärn som ni fäster med kemisk ankarmassa (Finns på Hornbach och andra varuhus), sen sätter ni dit gjutrör..skär/sågar till dem lite grand i botten så de passa någorlunda. Sätt 2 brädbitar på varje plint som stagor, blanda betong och gjut..och stick ner ett plintjärn/stolpsko.
Finns en hel del skrivet om det på forumet, sök och finn.
Det är verkligen inte svårt och att leja bort det gör man bara om man har för ont om tid eller för mycket pengar
Spola rent berget med vatten. borra hål i berget där plintarna ska stå, i med armeringsjärn som ni fäster med kemisk ankarmassa (Finns på Hornbach och andra varuhus), sen sätter ni dit gjutrör..skär/sågar till dem lite grand i botten så de passa någorlunda. Sätt 2 brädbitar på varje plint som stagor, blanda betong och gjut..och stick ner ett plintjärn/stolpsko.
Finns en hel del skrivet om det på forumet, sök och finn.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken krypgrundsavfuktare skall man välja??
Grund & Markarbeten -
vilken avfuktare skall man ha i krypgrund?
Grund & Markarbeten -
Vilken grund skall jag välja?
Grund & Markarbeten -
Vilken grund skall jag välja?
Fritidshus -
Vilken typ av grund och vem skall jag anlita?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer