Hej hej
Behöver köpa en grovdammsugare som primärt kommer användas i kombination med en kap-/gersåg samt en vägg-/takslip (spackeldamm i sistnämnda fallet, ca 150 kvm som ska bredspacklas och slipas i omgångar...)
Eftersom jag redan kommer behöva lägga så mycket på nya verktyg så tänkte jag se om det går att få tag på en vettig grovdammsugare för mina behov som inte kostar alltför mycket. Biltema och Clas Ohlson i 500-klassen går såklart bort men även proffsklassade lyxvarianter också. I den bästa av världar skulle jag få tag på något mellan 1500-2000kr som ändå är helt ok för mitt ändamål.
Har tittat på denna som finns till ett bra pris: https://www.proffsmagasinet.se/bygg...nilfisk-aero-26-21-pc-vat--och-torrdammsugare

Men är lite fundersam på om det jag tjänar på karusellen går förlorat på gungorna vilket i det här fallet är kostnaden för påsar. Någon mer erfarenhet av denna modell?

Jag är hobbyist och glad amatör och kommer inte använda den dag ut och dag in så jag vill inte lägga alltför mycket pengar men inte heller göra ett dumt köp.

Stort tack på förhand för tips och råd!
 
Redigerat:
Köpte faktiskt den lilla Nilfisk Aeron du länkar till ganska nyligen och är väldigt nöjd efter att ha slipat spackel med giraff på 55 kvm väggyta. Fyllde en fleece-påse med spackeldamm (tungt!) men inga protester från maskineriet än så länge. Slangen kunde varit länge, men å andra sidan generöst att diverse adaptrar och golvmunstycke ingår (vilket inte var fallet för den Fein Dustex jag också sneglade på).
 
F fillishave skrev:
Hej hej
Behöver köpa en grovdammsugare som primärt kommer användas i kombination med en kap-/gersåg samt en vägg-/takslip (spackeldamm i sistnämnda fallet, ca 150 kvm som ska bredspacklas och slipas i omgångar...)
Eftersom jag redan kommer behöva lägga så mycket på nya verktyg så tänkte jag se om det går att få tag på en vettig grovdammsugare för mina behov som inte kostar alltför mycket. Biltema och Clas Ohlson i 500-klassen går såklart bort men även proffsklassade lyxvarianter också. I den bästa av världar skulle jag få tag på något mellan 1500-2000kr som ändå är helt ok för mitt ändamål.
Har tittat på denna som finns till ett bra pris: [länk]

Men är lite fundersam på om det jag tjänar på karusellen går förlorat på gungorna vilket i det här fallet är kostnaden för påsar. Någon mer erfarenhet av denna modell?

Jag är hobbyist och glad amatör och kommer inte använda den dag ut och dag in så jag vill inte lägga alltför mycket pengar men inte heller göra ett dumt köp.

Stort tack på förhand för tips och råd!
För det priset får du en bra sugare till dina behov...
Jag har en Aero 26-2L PC och den största skillnaden är reglerbar styrka och dammklassad "L"
Är sjukt nöjd med den och påsar finns lite överallt, tex på dammsugarpåsar och Bollnäs bilvård....
 
Tack för svar!
Tosse: Är ju generellt lite illvilligt inställd till Clas Ohlsons eget märke. Är det märkbar skillnad på deras "pro"-produkter och vanliga Cocraft?

Nyrostad: Kul att höra att du är nöjd än så länge :) En sak jag inte lyckades bli klok på är huruvida det är mjukstart på den här Nilfisk-modellen. Du som har den kanske kan säga om det är det eller inte?

Remne: Ja jag har tittat på den också men den är ju tyvärr mer än dubbelt så dyr som 26-21 nu när det 26-21 är nedsatt och då blir det lite svårt att motivera. Har du någon länk till var man kan köpa dammsugarpåsar billigare?
 
Hmm, mjukstart i syfte att inte bränna säkringarna när någon startströmshungrig maskin är ansluten, menar du? Har faktiskt inte sett det specificerat nånstans... Gick ner och provkörde den lite med en handslipmaskin nu precis och nog tycker jag att den startar lite mjukare i ”maskin”-läge jämfört med i ”stand-alone”-läge, men svårt att säga om det är fakta eller önsketänkande är jag rädd... Maskinuttaget är i alla specat till 1300 W på 10A-säkring och 2600 W på 16A.
 
BigR
Aero 26-21 pc har ingen mjukstart. Jag köper påsar till den på Jula.
 
Köpte en kärcher wd6p på någon rea härom året, den har fungerat långt över förväntan.

Hög sugkraft, fungerar bra med maskiner anslutna, möjlighet till att blåsa istället för att suga. Reglerbar effekt, kran för stt tömma behållaren om man sugit vatten.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
F fillishave skrev:
Tack för svar!
Tosse: Är ju generellt lite illvilligt inställd till Clas Ohlsons eget märke. Är det märkbar skillnad på deras "pro"-produkter och vanliga Cocraft?
Kan inte svara generellt, men den här grovisen fungerar bra tycker jag. Förutom tillbehören då - de är inget vidare. Jag uppskattar framförallt den långa slangen som ger bra räckvidd.
 
  • Gilla
Erik_Johansson
  • Laddar…
Fulkemisten
Har en biltema som jag panikköpte för 5 år sedan för en femhunka. "Den får gå ett halvår så köper jag en high-end maskin." resonerade jag...
5 år senare av renoveringar, bilstädningar och altanbyggen, skitig och repig, men den går som på inköpsdagen. Billiga påsar och filter också, och passar min kap/ger samt har uttag för samtidigt start och lite eftergång. Suger tillräckligt bra men välter ibland och har kort sladd.
Troligen har jag haft tur men det är nog ett av de bästa verktygsinköp jag gjort sett till prislapp. Är också allergisk mot lågpris annars...
 
Kärcher wd6p är riktigt bra sett till priset. Dock måste man nästan köpa till slangförlängningen då den blir lite väl kort annars.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Hade jag köpt en ny grovis med påse idag skulle jag köpt ClasOs från länken ovan. Den verkar ge allt vad liknande sugare för mer pengar har.
Nästa steg upp i pris och kvalitet ger lägre ljudvolym och andra fördelar som plastsäck isf påse och konstant sugförmåga men det är ett ganska stort steg. Extra stort steg eftersom man tenderar att redan ha betalt för det lägre stegen innan..
 
Stort tack för alla svar! Min fru bara skakar på huvudet åt att jag sitter och förkovrar mig i ämnet "Grovdammsugare" :crysmile:
Som vanligt så slutar det ju dock med att jag känner mig mer osäker nu än innan jag skrev mitt inlägg. Ska man våga sig på Cocraft Pro-modellen trots allt kanske? En fördel med Clas Ohlson är ju att dom, enligt min erfarenhet, har exemplariskt bra och enkla reklamationsmöjligheter. Har aldrig varit något snack eller långa väntetider för min del om något pajat.

@Nyrostad Ja precis det var det jag menade men då kan vi konstatera att den inte har det enligt uppgift från BigR
@Fulkemisten Plötsligt händer det! Jag kan ju inte påstå att jag har haft fantastiskt goda erfarenheter av Biltema/Jula/Clas Ohlson men ändå så köper jag ibland i förhoppningen att det ska vara just som för dig :D
 
Fulkemisten
F fillishave skrev:
@Fulkemisten Plötsligt händer det! Jag kan ju inte påstå att jag har haft fantastiskt goda erfarenheter av Biltema/Jula/Clas Ohlson men ändå så köper jag ibland i förhoppningen att det ska vara just som för dig :D
Alltså jag tror egentligen det är tur. Jag har tidigare slungat min beskärda del av lågprisjox i omloppsbanor ackompanjerade av starkare och starkare avgrundsvrål för att tillsist svära att bara köpa high-end maskiner.
Min trisslottvinst i livet - en väl fungerande grovdammsugare till rimligt pris...
 
  • Gilla
fillishave
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.