Hat du hunnit grilla något på din Q3200 än snowjim? Jag tror det blir premiär på lördag för min del :D.
 
Jodå jag har grillat par gånger redan faktiskt :)

Krävs lite övning men det går bättre och bättre.

Än så länge har jag grillat fläskfilé, korv och tomater och inledningsvis är det svårt att få grillsmak. Men genom att grilla ytan hårdare så blir det helt klart mer grillsmak men den där riktiga grillsmaken man får på finare grillrestauranger verkar svår att upp nå. Man kan fundera på om det har med att det är en gasol grill eller att den saknar flavorizers ELLER så har det med min kassa teknik ;).

Såhär blev det senaste och smaken blev uppskattad även om jag som sagt skulle vilja ha mer grillsmak

BgjQvBn.jpg
 
nikasp
Jag låter alltid mina gå minst 10 minuter för att gallret ska bli riktigt hett innan jag lägger på kött.
 
  • Gilla
NorthernLiving
  • Laddar…
nikasp skrev:
Jag låter alltid mina gå minst 10 minuter för att gallret ska bli riktigt hett innan jag lägger på kött.
Samma här, hetta upp, borsta rent gallret och sedan på med det som ska grillas. :)
 
  • Gilla
NorthernLiving
  • Laddar…
nikasp
Och som Weber tipsar om, stryk det rena gallret med lite olja på ett papper precis innan man slänger på köttbiten.
 
Ja det beror på vad man ska grilla, är det fläskfilé så vill man köra det på indirekt värme ett bra tag först.

Om gallret inte rengjordes förra gången så gör jag så här :

1. Värm upp grillen till 300 grader
2. Borsta av gallret med stålborsten
3. Stäng av brännarna och vänta på att grillen kyler ner sig lite vilket går förvånansvärt snabbt.
4. Dra på yttre brännaren på lägsta fart och vänta till tempen når 120-150 grader med stängt lock.
5. Lägg fläskfilén på dinstansgaller med folje under.
6. Använd termometer för att hålla koll på när inner tempen når 55-60 grader
7. Ta or fläskfilén och extra galler, sätt brännarna på max och vänta tills den når 250 grader iallaflal
8. På med fläskfilén igen och få en fin yta på den med stängt lock

Jag inser dock att jag måste förlänga själva direkt grillningen och köra den på lägre temperatur för att få en jämnare och finare yta. Så man kanske får ta av fläskfilén från den indirekta värmen när den når 50 grader eller något i den stilen.

Är det annat kött eller korv som ska tillredas och som inte är särskilt tjockt så är det såklart direkt värme som gäller. Dock inte MAX då man grillar mer eller mindre över öppen låga.
 
nikasp skrev:
Och som Weber tipsar om, stryk det rena gallret med lite olja på ett papper precis innan man slänger på köttbiten.
Vilken olja klarar 300+ grader? Har annars läst att man ska olja in köttet och inte gallret.
 
snowjim skrev:
[bild]
Är detta en grillad fläsklfile, eller innan grillningen?
 
Oftast vill man väl få stek/grillyta först, sedan flytta den till indirekt värme.
 
  • Gilla
NorthernLiving
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Oftast vill man väl få stek/grillyta först, sedan flytta den till indirekt värme.
Ja, så är jag också van vid, man steker den först och sen in i ugnen. Men flera som jag frågat säger att man ska köra den på indirekt värme först och sen avsluta med direkt värme för att nå den slutliga undergraderad(ca 65 grader).
 
Fläskkött är ju svårt iom att den inte ska underköras. Gillar mest att grilla nöt. En fin bit biff eller entrecote på max direkt värme (i princip över eld) och sen 7-10 min på indirekt brukar ge en perfekt medium-bit med underbar grillsmak.
 
Fläskfile blir bäst vid tillagning på låg värme. Jag brukar göra följande:

1. Marinering av köttet
2. Grillning max 1 minut på varje sida med hög värme
3. Plocka av köttet från grillen och stryp grillen till ca 120 grader
4. Pensla köttet med marinad och låt köttet tillagas på 120 grader indirektvärme. Pensla köttet om det ser torrt ut.

Blir riktigt saftigt och smaskigt.
 
Man grillar väl på utvädnigt för att få köttbiten att stänga till och behålla saften inuti.
 
FredrikR skrev:
Man grillar väl på utvädnigt för att få köttbiten att stänga till och behålla saften inuti.
Bara en myt
 
FredrikR skrev:
Man grillar väl på utvädnigt för att få köttbiten att stänga till och behålla saften inuti.
Man grillar på utvändigt för att få till en maillardreaktion vilket ger en god stekyta. Men den höga värmen gör i praktiken att man förlorar mer vätska, så så det där med att bryna för att stänga till köttet är en gammal husmorsskröna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.