Har en q200 som är inne på sjätte säsongen.

Mycket använd och stått ute mycket.

Fortfarande fräsch och fin, allt funkar och brännaren visar inga tecken på att ge upp.
 
osiris skrev:
Tack för denna tråd så att man äntligen fortfarande inte vet om det ska köpas en kol eller gasol... :confused:
En av varje är svaret :)
 
  • Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
Ska du grilla på en korv eller en flinta eller likande så är kanske gasol bäst.
Vill du börja med bbq och köra tex pulled pork, brisket och liknande som kräver en tillagningstid på upp mot ett dygn så är det kol, vill man gå all in så är det big green egg som gäller.
Keramik grillarna ska vara riktigt bränsle snåla och lätta att dels hålla låg värme men ändå lätt att få upp svetslågetemp fort
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Big green egg?!?? Nu blev det ett val för mycket. McDonalds here i come! :p
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Kan du tänka dig lägga 5000+? Behöver du komma igång snabbt med grillningen? Behöver du kunna justera olika värmezoner? Vill du undvika att behöva lägga jobb på att tända upp grillen? Anser du att grillat från gasol smakar mer eller mindre som grillat från kol.

Det är nog ingen som kan bestämma vad som är bäst eller vad du ska ha, de e bara du själv som kan avgöra.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
En jättespyfluga! Usch! :p
 
Var på Bauhaus i helgen och köpte en broiler king. Väldigt gedigen o stadig pjäs :) Ett stor lyft mot min tidigare Landmann som har rostat sönder.
10 års garanti på brännarna och 2 år på allt annat!
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en Broil King Monarch 320 såhär års i fjol. Den står ute på altanen under tak och med sitt överdrag på när den inte används. Har använt den hela året (grillade revben på julafton och bakade pizza på nyårsafton) och den fortsätter att leverera. Är inne på fjärde 10 kg-flaskan nu. Visst finns det rost på de utsatta plåtdetaljerna, men inget märkvärdigt. Nu har jag förvisso bara haft den ett år... Kan återkomma med statusuppdatering 2020. :) Kan tillägga att jag vid tillfälle tyvärr haft eldsvåda i grillen av fett från hel kyckling, men den klarade sig bra. Termometern visade pilen i botten, men även den överlevde. Grillar lite lugnare sedan dess. Gallret är riktigt bra av gediget gjutjärn. Har aldrig rengjort det mer än att bränna av det och gå på med stålborste vid nästa grillning. Har förövrigt inte rengjort grillen alls, mer än att torka av ytan. Använder den även för lättare rökning.

Har ingen erfarenhet av Weber eller andra märken, men jag jämförde denna med en motsvarande Weber som var uppställd i butiken, och Broil Kingen gav ett mycket mer gediget intryck. En säljare menade även att Webern inte är avsedd för att ha gasflaskan ståendes i skåpet under grillning, medan Broil King är byggd för det. Vet inte om det stämmer, men det är mer plåt under grillen i taket av skåpet i alla fall. Det blir inte varmt i skåpet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Johey skrev:
Jag köpte en Broil King Monarch 320 såhär års i fjol. Den står ute på altanen under tak och med sitt överdrag på när den inte används. Har använt den hela året (grillade revben på julafton och bakade pizza på nyårsafton) och den fortsätter att leverera. Är inne på fjärde 10 kg-flaskan nu. Visst finns det rost på de utsatta plåtdetaljerna, men inget märkvärdigt. Nu har jag förvisso bara haft den ett år... Kan återkomma med statusuppdatering 2020. :) Kan tillägga att jag vid tillfälle tyvärr haft eldsvåda i grillen av fett från hel kyckling, men den klarade sig bra. Termometern visade pilen i botten, men även den överlevde. Grillar lite lugnare sedan dess. Gallret är riktigt bra av gediget gjutjärn. Har aldrig rengjort det mer än att bränna av det och gå på med stålborste vid nästa grillning. Har förövrigt inte rengjort grillen alls, mer än att torka av ytan. Använder den även för lättare rökning.

Har ingen erfarenhet av Weber eller andra märken, men jag jämförde denna med en motsvarande Weber som var uppställd i butiken, och Broil Kingen gav ett mycket mer gediget intryck. En säljare menade även att Webern inte är avsedd för att ha gasflaskan ståendes i skåpet under grillning, medan Broil King är byggd för det. Vet inte om det stämmer, men det är mer plåt under grillen i taket av skåpet i alla fall. Det blir inte varmt i skåpet.
Weber Genesis ska vara tillverkade för att ha en 5kg kompositflaska i skåpet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Korvgubbe
Oavsett vad grillen påstås vara byggd för så är det nog klokt att följa MSB:s säkerhetsföreskrifter och förvara gasolflaskan på sidan om.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Men du vet väl att djuret ska vara dött innan du lägger det på grillen? :D
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
En av kolgrillens viktigaste egenskaper är att den är flyttbar då det kommer en del rök ifrån den och vinden inte alltid blåser åt samma håll.
Detta blir ju inte lika viktigt med en gasolgrill så länge man inte använder rökspån och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.