MaBj skrev:
Man grillar på utvändigt för att få till en maillardreaktion vilket ger en god stekyta. Men den höga värmen gör i praktiken att man förlorar mer vätska
Maillardreaktionen ger både utseende, krisp, smak och doft, så den skall inte förringas.
 
Många som använder reverse sear istället för att först bränna på sen köra indirekt

Fläskkött är väl istortsett riskfritt att äta även om det inte är en kolbit, finns ju restauranger som serverar råbiff på fläskkött
 
  • Gilla
petersson79
  • Laddar…
j.f.s
Det har blitt dags att byta ut den genomrostiga Landmannen.. Vad tycker panelen om Broil King Crown 440? Ligger lagom i pris för mig och finns hos lokala ICA för 5999kr
 
De hade 10% i butiken i Kristianstad idag. Du kan se en hel del input om just den grillen om du tittar tillbaka i denna tråden.
 
Dagens tips! Gå till Bauhaus och köp Broil King Baron 440 för 5600kr med prisgaranti (annars 7995:) city Gross har 20% på sina grillar. 😎
 
j.f.s
Haha va fan ser jag alltid sånt här så sent för. Jaja, har nu en Broil King Crown 440 på altanen. För 5990kr från ICA. Imorrn blir det premiär!
 
ICAs pris på Broil King Crown 440 har varit 5990 så länge jag kan minnas, det har dock varit 10% rabatt vid 2 tillfällen inom en månads tid där. En gång via webben och en gång nu i helgen här i Kristianstad. Så man kunde få den för 5391 kr som billigast.

Dock ska man veta att det tillkomma en hel del runt om som man inte tänker på, jag har lagt närmare 3000 kr som jag först inte räknade med(termometer, grilltänger, överdrag, extra galler, gasoltuber, m,m).
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Jag har testat på många olika former av grillning, BBQ, rökning. Men vad som jag slitit mitt hår mest över är att få till den perfekta Entrecoten medium-rare (som sig bör). Besväret är ju att om du grillar den till perfekt yta så blir den överstekt , och tar du den vid rätt innertemp så är den inte klar på utsidan. Man vill ju ha så mycket av insidan röd som möjligt, utan att den är kall, men absolut inte bara 2mm i kärnan kvar. Även här såg jag ljuset när Craig "Meathead" skrev en artikel om detta. Mitt recept för det nu är att ha köttet i en bra reglerad ugn på 40 grader tills det är jämnvarmt. Detta betyder grå och ful på utsidan, rå rakt igenom under ytan. Sedan laddar jag skorstenständaren närmast full och väntar på perfekt glöd, varvid kolen sjunker ihop. Ovanpå det läggs grillgallret, och sedan kör man drygt 10 sek på varje sidan. Använd tjock grillhandske. Outstanding .. En stor fördel är att du kan servera många snabbt, då tillagningstiden är minst sagt kort.
 
j.f.s
snowjim skrev:
ICAs pris på Broil King Crown 440 har varit 5990 så länge jag kan minnas, det har dock varit 10% rabatt vid 2 tillfällen inom en månads tid där. En gång via webben och en gång nu i helgen här i Kristianstad. Så man kunde få den för 5391 kr som billigast.

Dock ska man veta att det tillkomma en hel del runt om som man inte tänker på, jag har lagt närmare 3000 kr som jag först inte räknade med(termometer, grilltänger, överdrag, extra galler, gasoltuber, m,m).
Jo, ett överdrag för en tusing blev det men mycket av det andra har jag sedan tidigare. Två PC10, tänger, pizzasten, två termometrar osv. men visst finns det en del kvar på önskelistan där också. (y)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
KristinaRT
Johey skrev:
Jag köpte en Broil King Monarch 320 såhär års i fjol. Den står ute på altanen under tak och med sitt överdrag på när den inte används. Har använt den hela året (grillade revben på julafton och bakade pizza på nyårsafton) och den fortsätter att leverera. Är inne på fjärde 10 kg-flaskan nu. Visst finns det rost på de utsatta plåtdetaljerna, men inget märkvärdigt. Nu har jag förvisso bara haft den ett år... Kan återkomma med statusuppdatering 2020. :) Kan tillägga att jag vid tillfälle tyvärr haft eldsvåda i grillen av fett från hel kyckling, men den klarade sig bra. Termometern visade pilen i botten, men även den överlevde. Grillar lite lugnare sedan dess. Gallret är riktigt bra av gediget gjutjärn. Har aldrig rengjort det mer än att bränna av det och gå på med stålborste vid nästa grillning. Har förövrigt inte rengjort grillen alls, mer än att torka av ytan. Använder den även för lättare rökning.

Har ingen erfarenhet av Weber eller andra märken, men jag jämförde denna med en motsvarande Weber som var uppställd i butiken, och Broil Kingen gav ett mycket mer gediget intryck. En säljare menade även att Webern inte är avsedd för att ha gasflaskan ståendes i skåpet under grillning, medan Broil King är byggd för det. Vet inte om det stämmer, men det är mer plåt under grillen i taket av skåpet i alla fall. Det blir inte varmt i skåpet.
Intressant så olika det kan vara, vi tyckte både Landmann och Broil King kändes mycket mer ostabila och "vobbliga" än Weber, luckan i uppfällt läge kunde vickas från sida till sida om en lös tand. Men det kan ju så klart varit visningsexemplaren som var slitna och dåligt monterade?

Eftersom man helt inte skall ha flaskan i skåpet ändå, så bryr jag mig inte så mycket om vad grillen är anpassad för, däremot önskar jag av estetiska skäl att man hade vågat ha flaskan inne i skåpet, för tusan vad flaskorna är fula :)

Vår Weber Genesis har också stått ute hela vintern, med överdrag dock inte under tak och där finns inte en rostfläck.... Personligen skulle jag tycka det var oroande med rost efter en vinter, men det är ju jag det.
Vi har grillat jättemycket på den, är ine på vår andra stora flaska och innan dess gjorde vi av med tre små, men grillen är i superskick! Den var lite smutsig och kladdig, men en avtorkning så var den som ny!

Ett bra tips på tillbehör är ett motoriserat rotisserie, det blir fantastiska att grilla kyckling eller fläskstek med ett sådant!!!
 
mexitegel skrev:
Hat du hunnit grilla något på din Q3200 än snowjim? Jag tror det blir premiär på lördag för min del :D.
Hur har det gått? Fått grillat något?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jodå, har grillat en hel del ;). Diverse köttstycken, hamburgare och kyckling. Är grymt nöjd med den! :D

Jämn värme, gjutjärnsgallret ger schysst grillmönster och den är superenkel att rengöra. Enda minuset är att jag tycker chassit är aningens vingligt.

Måste skaffa ett bra överdrag, är Webers egna bra? Läste något om att de blev väldigt stela efter bara något år?

Hur går det ned grillandet själv? :)
 
mexitegel skrev:
Jodå, har grillat en hel del ;). Diverse köttstycken, hamburgare och kyckling. Är grymt nöjd med den! :D

Jämn värme, gjutjärnsgallret ger schysst grillmönster och den är superenkel att rengöra. Enda minuset är att jag tycker chassit är aningens vingligt.

Måste skaffa ett bra överdrag, är Webers egna bra? Läste något om att de blev väldigt stela efter bara något år?

Hur går det ned grillandet själv? :)
Låter grymt!

Jo chassit är lite vingligt men det visste vi när vi köpte den. Iallafall så är enheten enkelt att flytta in och ut ur vårt uterum.

Jag tycker att Weber är lite väl duktiga på att ta betalat för deras grejer, 900 kr för ett överdrag är sjukt när man vet vad vanliga presenningar kostar. Men efter som jag köpte min grill på ICA MAXI så fick jag 25% på alla tillbehör några veckor senare och då blev det lite lättare att köpa överdraget. Vad jag kunnat läsa mig till så är det den tidigare versionen som blev stel men det återstår att se när det blir lite kallt. Det passar perfekt med borden utfällda och är mycket enklare att hantera än presenning.

Vi gillar par gånger i veckan och är riktigt nöjd! Det enda jag inte gillar är avsaknad av flavorizers. Var hos en kompis som har gasol med falvorizers och det luktar ganska mycket mer grillat. Sen om det gör något på smaken vet jag dock inte.
 
Jag har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om jag drar upp något som redan varit uppe...

Någon som testat en japansk keramikgrill?
Exempelvis Kamado? Jag blir riktigt sugen på den!

http://kamadogrill.nu/kamadogrillar
 
mexitegel skrev:
Måste skaffa ett bra överdrag, är Webers egna bra? Läste något om att de blev väldigt stela efter bara något år?
Jag köpte ett nytt för bara några veckor sedan till min Spirit 310. Det är ett helt annat överdrag än det jag fick för 3 år sedan. Det gamla blev styvt på bara 2 år och sprack. Detta nya är mer som ett vanligt tyg. Tiden får utvisa om det håller längre. Nu vet jag inte om överdragen till Q3200 har haft samma problem och utveckling. Men detta till min grill verkar åtminstone mycket bättre. Men priset är absurt. Jag tror det gick på närmare tusingen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.