Hej!
Jag har ett undergolv i furu som ska slipas och behandlas. Vill att resultatet ska bli så likt husets övriga golv som möjligt, de golven är behandlade med osmos hårdvaxolja i en matt, mörk nyans. Jag kan förstås använda samma behandling till detta golv men kommer ihåg att det luktade ganska starkt i flera dagar efteråt när de golven gjordes och det vill jag helst undvika nu pga graviditet och småbarn. Har någon tips på vad man kan använda istället för att få liknande resultat?

Bo på hotell

Jo det blir väl lösningen om det inte finns något alternativ :) Vet ju att det finns linolja och säkert andra oljor som skulle funka men när det behöver vara mörk färg i också så vet jag inte..?

Jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt. Jag behandlar alla mina golv med Osmo hårdvaxolja och det luktar bara de första timmarna. Vaxet härdar ju i princip på ett dygn. Ventilera ordentligt istället eller sov över hos någon släkting en natt. Alternativt hotell en natt. Att byta behandling på golven pga detta känns löjligt.

Skulle säga att det luktade i 2-3 dagar här sist golven behandlades. Sen vet jag naturligtvis inte säkert om det är farligt men att undersöka om det finns andra alternativ tycker jag inte är det minsta löjligt.

tgrr skrev:
Skulle säga att det luktade i 2-3 dagar här sist golven behandlades. Sen vet jag naturligtvis inte säkert om det är farligt men att undersöka om det finns andra alternativ tycker jag inte är det minsta löjligt.
I så fall har ni för dålig ventilation. Osmo hårdvaxolja är lösningsmedelsbaserad och man ska såklart inte andas in en massa lösningsmedel, men åtgången är 1 liter per 24m2. Koncentrationen är därmed väldigt låg och under förhållandevis väldigt kort tid. Det ni andas in i er vardag i form av avgaser och dylikt varje dag är ett större problem än enstaka exponering av lite lösningsmedel.

Jaja, ok.

• Gilla
Backee
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.