8 370 läst · 6 svar
8k läst
6 svar
Vilken gravid- och barnvänlig behandling till golv?
Hej!
Jag har ett undergolv i furu som ska slipas och behandlas. Vill att resultatet ska bli så likt husets övriga golv som möjligt, de golven är behandlade med osmos hårdvaxolja i en matt, mörk nyans. Jag kan förstås använda samma behandling till detta golv men kommer ihåg att det luktade ganska starkt i flera dagar efteråt när de golven gjordes och det vill jag helst undvika nu pga graviditet och småbarn. Har någon tips på vad man kan använda istället för att få liknande resultat?
Jag har ett undergolv i furu som ska slipas och behandlas. Vill att resultatet ska bli så likt husets övriga golv som möjligt, de golven är behandlade med osmos hårdvaxolja i en matt, mörk nyans. Jag kan förstås använda samma behandling till detta golv men kommer ihåg att det luktade ganska starkt i flera dagar efteråt när de golven gjordes och det vill jag helst undvika nu pga graviditet och småbarn. Har någon tips på vad man kan använda istället för att få liknande resultat?
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Bo på hotell
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt. Jag behandlar alla mina golv med Osmo hårdvaxolja och det luktar bara de första timmarna. Vaxet härdar ju i princip på ett dygn. Ventilera ordentligt istället eller sov över hos någon släkting en natt. Alternativt hotell en natt. Att byta behandling på golven pga detta känns löjligt.
I så fall har ni för dålig ventilation. Osmo hårdvaxolja är lösningsmedelsbaserad och man ska såklart inte andas in en massa lösningsmedel, men åtgången är 1 liter per 24m2. Koncentrationen är därmed väldigt låg och under förhållandevis väldigt kort tid. Det ni andas in i er vardag i form av avgaser och dylikt varje dag är ett större problem än enstaka exponering av lite lösningsmedel.tgrr skrev:
Produkter som diskuteras i tråden