Hej!

Är i full färd med att renovera vår tvättstuga i det 70-talshus vi bor i.
Golvbrunn i gjutjärn men avloppsstammar i plast = brunnen byts ut till en i plast.

Bjälklaget består av betongplatta, isolering och sen vad man kallade för finsats (?).
Inget tätskikt.

Jag ska ha ett tvättställ och tvättmaskin.
Kan jag välja vilken golvbrunn jag vill eller finns det specifika sådana?

Ska jag grena upp egna avlopp uppstick till tvättmaskin och tvättställ som ligger efter golvbrunnen eller ska jag leda ner allt igenom golvbrunnen?

BirgitS
Välj en golvbrunn av ett välkänt fabrikat som Purus och Jafo. En modell som passar den röranslutning som du har.

Det ser snyggare ut om inte går rör till golvbrunnen men du får ju själv avgöra hur mycket pengar det är värt. Det tar lite tid och kostar en del att bila i en betongplatta.

Är du säker på att befintliga avloppsrör i plast inte är s.k. äggskalsrör som lätt spricker när man försöker ta bort den befintliga golvbrunnen?

BirgitS BirgitS skrev:
Välj en golvbrunn av ett välkänt fabrikat som Purus och Jafo. En modell som passar den röranslutning som du har.

Det ser snyggare ut om inte går rör till golvbrunnen men du får ju själv avgöra hur mycket pengar det är värt. Det tar lite tid och kostar en del att bila i en betongplatta.

Är du säker på att befintliga avloppsrör i plast inte är s.k. äggskalsrör som lätt spricker när man försöker ta bort den befintliga golvbrunnen?
Den gamla golvbrunnen är redan uppbilad och jag är helt säker på att rören är i plast. Men äggskalsrör kanske är i plast också? Nu gjorde du mig osäker. Jag som var helt säker på att det var vanliga pvc rör, hehe..

Min tanke är att bila upp ytterligare lite till och dra ett separat rör för vattenlåset till diskhon och tvättmaskinen.

Golvbrunnen ska egentligen inte fylla nån funktion mer än att vara där om utifall att olyckan händer.

Laddar upp bild på befintlig avloppsledning. Kan man utifrån bilderna avgöra vad för typ av avloppsrör det är?

• Uppbilad golvbrunn med exponerad avloppsledning i plast och omgivande betongbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunnen visar en uppbilad sektion med ett vitt, möjligen plastbaserat avloppsrör omgivet av grus och betongfragment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ljus plast brukar vara s.k. äggskalsrör, och det ser ju ut att ha spruckit en hel del.
Dagens avloppsrör är mörkgrå.

Färgen antyder att det är "äggskalsrör". Det är också PVC rör, men av dålig kvalitet.

Jag blir dock tveksam, för de äggskalsröär jag varit med om har limmade kopplingar. Men på bilden ser man en koppling med den här rundade ringen runt röret. Sådana brukar innehålla en O-ring som tätar, stämmer i så fall inte med de äggskalsröär jag har sett.

Men även hur röret har spruckit vid bilning tyder på äggslasrör. Sprick kanterna tolkar jag som att röret äår poröst. Sega moderna PVC rör spricker med längre kanter.

BirgitS BirgitS skrev:
Ljus plast brukar vara s.k. äggskalsrör, och det ser ju ut att ha spruckit en hel del.
Dagens avloppsrör är mörkgrå.
Verkar ju onekligen vara äggskalsrör.
Nåväl, byta ut alla dom rören i källaren så har jag att göra. Inget tyder ju på att det är fel på dom och dessutom, skulle det mot förmodan springa läck så är det ju ”bara” i källaren. Då får jag åtgärda det den dagen det sker.

Övriga huset kan man ju passa på att byta ut stammarna allteftersom jag renoverar. Tanken är att hela kåken ska gås igenom.

Men, detta konstaterande tar ju inte bort det faktum att jag ändock skulle vilja ha en rekommendation på vilken golvbrunn jag borde välja. Någon som har några förslag?

C
F Farsans skrev:
Men, detta konstaterande tar ju inte bort det faktum att jag ändock skulle vilja ha en rekommendation på vilken golvbrunn jag borde välja. Någon som har några förslag?
Som @BirgitS skrev, Purus eller Jafo är "säkra kort". Kika lite på bygghandlarnas webbutiker så får du en uppfattning om sortimentet. Men principen är att de har en aktuell basmodell, sen finns det ytterligare modeller med speciella finesser - rostfritt, gjutjärn, extra sidoinlopp, extra låg, extra stor, osv.

BirgitS
I forumet finns det åtminstone en som jobbar med badrumsrenoveringar och som bara vill använda de golvbrunnar där man skruvar fast klämringen. Jag kommer inte ihåg om det är Jafo eller Purus men det kan ju vara något att hålla koll på.

Tack så mycket allihopa!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.