Behöver byta ett par lampor i takspotsen och funderar på om vi har rätt lampor i.
De sitter i ett numera några år gammalt nybygge så jag är ganska säker på att det sitter kåpor runt dom.
Just nu kör vi med Halogen 240V- 50W.
De blir väldigt varma så nu funderar jag på om vi har rätt sorts lampor i spotsen.
De är dimbara och vi vill ha bra ljus når de står på max.
Har tyvärr inte kvar kartongen med vilka spots som sattes upp.
De sitter i ett numera några år gammalt nybygge så jag är ganska säker på att det sitter kåpor runt dom.
Just nu kör vi med Halogen 240V- 50W.
De blir väldigt varma så nu funderar jag på om vi har rätt sorts lampor i spotsen.
De är dimbara och vi vill ha bra ljus når de står på max.
Har tyvärr inte kvar kartongen med vilka spots som sattes upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där är vanliga GU10 så de är lätta att ersätta. Köp några dimbara LED av bra märke som motsvarar 50W.
Det du bör tänka på är om du vill efterlikna dina gamla när de dimrars ner. I.s.f. behöver du titta på sk. "dim2warm", "warmglow", eller liknande (kärt barn har många namn) som ändrar färgtemperatur när de dimrars ner. Annars kan de nya kännas "kalla".
Det du bör tänka på är om du vill efterlikna dina gamla när de dimrars ner. I.s.f. behöver du titta på sk. "dim2warm", "warmglow", eller liknande (kärt barn har många namn) som ändrar färgtemperatur när de dimrars ner. Annars kan de nya kännas "kalla".
Min erfarenhet är att du behöver en LED dimmer och inte kan ha samma.C Chrille_f skrev:
Jag skulle förklara det som att din nuvarande kan dimmra i 0-50W spannet men dina nya ledlampor
kanske är 0-5W så du förlorar ”dimmerförmågan” för att spannet är för litet. Någon annan kan säkert förklara det mer korrekt.
Här har du ett bra inlägg om dimmers: https://www.byggahus.se/forum/threads/dimmertraden-tekniken-bakom-en-lyckad-dimring.260144/C Chrille_f skrev:
Aha, jag förstår. Vet du om det är ofarligt att testa?M MsTake skrev:
ingenmansland skrev:
Mycket bra och mycket information. Känns helt plötsligt väldigt svårt att välja rätt lampa. Jag kanske fortsätter med det vi har och ber en elektriker kolla nästa gång vi har en hemma.ingenmansland skrev:
Liknande trådar
-
Vilken kap och geringsåg skall jag köpa
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Vilken dörr skall jag ha?? Storlek problem
Fönster & Dörrar -
I vilken ordning skall jag sätta ringarna och packningarna?
Badrum -
Vilken "smart hem-lösning" skall jag välja?
Villalarm & Hemautomation