29 262 läst · 27 svar
29k läst
27 svar
Vilken garageport? Hörnmann, Crawford eller krokom? 2500mm eller 2375?
Hej,
Ska ta och byta garageport på garaget och sätta en takskjutport med motor. Men vilken ska jag ta? Räcker en helisolerad hörnmann lpu 40 eller crawford smart 42, eller är det bättre att ta en krokom 60/80? Kommer ha en 10-15grader.
Vilken mått på dörren ska jag ta? Öppningen är 2420 x 2100.
Är det en 2500mm jag ska ta eller en 2375mm?
Ska ta och byta garageport på garaget och sätta en takskjutport med motor. Men vilken ska jag ta? Räcker en helisolerad hörnmann lpu 40 eller crawford smart 42, eller är det bättre att ta en krokom 60/80? Kommer ha en 10-15grader.
Vilken mått på dörren ska jag ta? Öppningen är 2420 x 2100.
Är det en 2500mm jag ska ta eller en 2375mm?
Redigerat:
Krokom 80 är bara för industri (höjd över 3000 mm).
Personligen tycker jag att Hörmann gör de bästa portarna för privat bruk, men det är väl en smaksak. För 10-15 grader räcker vilken port som helst så länge som den är isolerad med minst 40 mm isolering.
Eftersom portarna monteras på insidan funkar 2500 x 2120 bra. Tänk på att takhöjden avgör vilken höjd på porten du kan ha, alla portar har olika inbyggnadsmått.
Angående portstyrningen så kan man eftermontera vilken styrning man vill, det går att integrera med de flesta larmsystem och övrig automatik om så önskas (t ex tända lampor, etc).
Personligen tycker jag att Hörmann gör de bästa portarna för privat bruk, men det är väl en smaksak. För 10-15 grader räcker vilken port som helst så länge som den är isolerad med minst 40 mm isolering.
Eftersom portarna monteras på insidan funkar 2500 x 2120 bra. Tänk på att takhöjden avgör vilken höjd på porten du kan ha, alla portar har olika inbyggnadsmått.
Angående portstyrningen så kan man eftermontera vilken styrning man vill, det går att integrera med de flesta larmsystem och övrig automatik om så önskas (t ex tända lampor, etc).
Okej, låter kanon.oas skrev:Krokom 80 är bara för industri (höjd över 3000 mm).
Crawford har kampanj på en style 42 2500x2120 för 9995kr med motor ink moms. Bra pris? Ska man slå till? Är hörnmann mycket bättre, värt 5-6000 till?
Under 10000 kr för en kvalitetsport är ett riktigt bra pris, svårt att motivera 5-6000 kr extra. Både Crawford och Hörmann är bra portar, men jag tycker att Hörmann känns mer genomtänkt och påkostat... Men det är väl inte direkt något man tänker på, om man inte jobbar med det. Utvändigt ser i stort sett alla portar lika ut, så det kvittar ju egentligen.
Förresten... Om du har möjlighet, så se till att bygga om porthålet till att matcha portens storlek, det blir mycket snyggare.
Värt att tänka på är att du måste ha ungefär 7-8 cm extra utrymme på varje sida om porten (dvs en port som är 2500 behöver egentligen cirka 2650 mm bredd på insidan om porthålet) och du behöver även ha reglar i väggen där, så att du kan skruva fast portens skenor ordentligt.
Värt att tänka på är att du måste ha ungefär 7-8 cm extra utrymme på varje sida om porten (dvs en port som är 2500 behöver egentligen cirka 2650 mm bredd på insidan om porthålet) och du behöver även ha reglar i väggen där, så att du kan skruva fast portens skenor ordentligt.
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 392 inlägg
Har kikat på portar ett tag och Hörmann imponerar inte riktigt.
Helt ok men inte mer.
Hittade portar från Wisniowski och fick offert på dessa förra veckan.
60mm isolering.
Unitherm 24x20 ca 10.000:- styck!
Helt ok men inte mer.
Hittade portar från Wisniowski och fick offert på dessa förra veckan.
60mm isolering.
Unitherm 24x20 ca 10.000:- styck!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
De verkar ha åtkomliga rullar i sidorna? Så man kan skada fingrar (barn), samt en sån där fjäder ovanför porten.VillaAnna skrev:
Jag köpte Crawford förra året med dolda rullar (ingen klämrisk) samt fjäderpaketen var inte ovan porten, utan längs med skenorna inåt garaget och var helt dolda.
Men Crawford har /hade modeller med fjäder ovan porten och ej täckta rullar, så kolla vilken modell de säljer.
Har monterat en port utan skyddade rullar och med fjäder ovan porten. Tror jag gav 6000 för den med motor, inte så värst förtjust i den, listen mot golvet var alldeles tunnt gummi i. Var noname port
Crawfords gummilist är lita väl styv, får svårt täta om golvet inte är helt plant.
Köpte två stycken novoferm 45, en takföljande med torsionsfjädrar och en "vanlig" som går in 90 grader. Fin finish på sakerna och känns gedigna. Fick den enda för 10k 2500x2250 och den andra gick på 16k i 2500x2500
Nej, Crawford har endast två gummilister i sitt sortiment. En ventilerad och en oventilerad. Dom är båda precis stenhårda, så har du det minsta ojämnt i golvet tätar den dåligt. Hörmann är mycket bättre i det avseendet.