10 729 läst · 14 svar
11k läst
14 svar
Vilken fogmassa till bleck?
Hej,
Håller på och sätter ny panel på huset, snart är det dags för foder mm men då behöver jag fogmassa till över och underbleck för att täta mellan tex fönster och bleck och mellan panel och överbleck. Första rundan till färgaffärn slutade med en dyr fogmassa som senare visade sig bara finnas i svart (innan jag öppnade tuben! ) och det vill jag inte ha till mina vita plåtar. Nästa gång på färgaffärn skickade dom hem mig med vanlig latexfog som enligt Bostik är ok för utomhusbruk. Men jag tvekar här... Är det verkligen ok att använda vanlig latexfog för 40kr tuben utomhus mellan plåtar och träpanel? Håller det i sol, regn, värme och kyla? Har ingen som helst lust att göra om fogarna på ett par år...
Vad ska man ha om det ska bli bra? Har Sika och Bostik i bygghandeln där jag handlar, så i första hand vore dom fabrikaten att föredra. Försökte läsa hos Sika vad dom rekommenderar men det slutar med 4 olika produkter som man kan använda till detta, spelar det alltså inte så stor roll?
/Daniel
Håller på och sätter ny panel på huset, snart är det dags för foder mm men då behöver jag fogmassa till över och underbleck för att täta mellan tex fönster och bleck och mellan panel och överbleck. Första rundan till färgaffärn slutade med en dyr fogmassa som senare visade sig bara finnas i svart (innan jag öppnade tuben! ) och det vill jag inte ha till mina vita plåtar. Nästa gång på färgaffärn skickade dom hem mig med vanlig latexfog som enligt Bostik är ok för utomhusbruk. Men jag tvekar här... Är det verkligen ok att använda vanlig latexfog för 40kr tuben utomhus mellan plåtar och träpanel? Håller det i sol, regn, värme och kyla? Har ingen som helst lust att göra om fogarna på ett par år...
Vad ska man ha om det ska bli bra? Har Sika och Bostik i bygghandeln där jag handlar, så i första hand vore dom fabrikaten att föredra. Försökte läsa hos Sika vad dom rekommenderar men det slutar med 4 olika produkter som man kan använda till detta, spelar det alltså inte så stor roll?
/Daniel
Tack för infon, den produkt du använt, "byggfog", vad är det för tillverkare på den? All fog kommer inte att övermålas, tex skarvar på överbleck till midjebrädan är inte aktuellt att kladda färg på så där antar jag latex går bort i alla fall.valjn skrev:
Tremco utefog kanske? http://www.tremco-illbruck.se/se/produkt/01147_index.html
Kör alltid med LA-Seal, finns i flera kulörer. www.leifarvidsson.se
Normalt så sätter man plåtarna så att det inte behövs någon fog.
Tack för tipsen, Casco eller Tremco utefog verkar vara det jag behöver. I mitt fall är dock inte silikonbaserade (som kuse använt) produkter något alternativ då jag vill kunna måla fogen. Finns Leif Arvidssons produkter i handeln för privatpersoner? I så fall, finns det någon i Göteborg som säljer dom?
Fixar_Krille, jag monterar blecket så att det egentligen inte behövs fog men på vissa ställen är det dock en extra trygghet att kunna täta. Kombinationen regn och blåst kan skicka vatten där man inte trodde det var möjligt... Jag har 7 meter långa överbleck ovan en midja på gavlarna också där jag vill täta skarvarna. Så lite bra fogmassa är nog på sin plats.
Fixar_Krille, jag monterar blecket så att det egentligen inte behövs fog men på vissa ställen är det dock en extra trygghet att kunna täta. Kombinationen regn och blåst kan skicka vatten där man inte trodde det var möjligt... Jag har 7 meter långa överbleck ovan en midja på gavlarna också där jag vill täta skarvarna. Så lite bra fogmassa är nog på sin plats.
Om du har nära till att köpa sika så skall du ha sikaflex. Det är en MS polymerfog som är avsedd att foga bla sånt här. Den är även övermålningsbar samt att den finns lite olika färger.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Det skall vara fog mellan trå och bleck. Spåret i karmen saknar behandling. Det finns speciell silikon i kulör, oftast vit eller klar.D d_nilsson skrev:Tack för tipsen, Casco eller Tremco utefog verkar vara det jag behöver. I mitt fall är dock inte silikonbaserade (som kuse använt) produkter något alternativ då jag vill kunna måla fogen. Finns Leif Arvidssons produkter i handeln för privatpersoner? I så fall, finns det någon i Göteborg som säljer dom?
Jag har också mest använt Tec7, på senare tid har jag dock kört med Mapeflex MS45.Raka skrev:
Det är en SMP (silanmodifierad polymerbaserad fogmassa), vilket jag tror faktiskt är ännu bättre
än MS-fog.
Priset är också trevligare, 109:- mot 169:- för Tec7 på Hornbach.
https://kakellagret.se/app/uploads/428_mapeflexms45_se.pdf
Liknande trådar
-
Vilken fogmassa mellan garderober och gipsvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken fogmassa till hall/trapp?
Golv -
Vilken fogmassa mellan husfasad och anslutningsplåt till carport?
Tak & Vind -
Vilken fogmassa till springa bakom fönsterbleck som sitter vid glaset
Fönster & Dörrar -
Vilken fogmassa till fasaden utomhus?
Fasad