Skall sätta igång och måla vårt hus men har svårt att välja vilken TYP av färg som vi skall använda. Vi skall ha vita knutar och foder och en ljus grå fasad.
Färgen ingår i huspaket och vi kan välja mellan "täcklasyr" och "fasadoljefärg" från Teknos. Butiken som levererar pratar bara om vad bra täcklasyren är. Själv blir jag alldeles snurrig av alla begrepp: Alkydfärg, alkylatfärg, vattenbaserad osv....... Har försökt hitta någon hemsida som förklarar skillnaderna men inte funnit någon. Därför vänder jag mig nu till detta forum:
Är det någon som har något tips?
 
Använd samma som till fjordarna ;)

Håller med om att det är en djungel. Om du är riktigt seriös kan du kolla med Träteks bibliotek (www.tratek.se) efter böcker. Notera även att slamfärg finns i annat än rött.
 
Är sugen på äkta falurött när det blir dags. Det är billigt, men man får måla på oftare. Det är enkelt förarbete, bara sopa me piasavan. Det har funnits sen 1600-talet, och hus står fortfarande kvar. Får en känsla av att träet kan andas riktigt bra med slamfärg. ???
 
Släggan skrev:
Det är billigt, men man får måla på oftare.
Eller mera sällan. Jag känner en gammal målare som bara målat sin stuga två gånger på 50 år. Han påstår att det inte behövs mer än så.
 
Att måla med äkta falu rödfärg ställer högre krav på virkeskvalitet med hänsyn till vilka enorma mängder vatten som kommer att transporteras in och ut genom virket året om!!!!

Virket var ju som sagt bättre förr.
En nybyggd kåk med dagens virke behöver nog strykas oftare en 2ggr på 50 år iallafall......

Sen är det ju upp till var och en hur mycket pengar och tid man vill lägga på att skydda sitt hus
 
General Failure skrev:
Eller mera sällan. Jag känner en gammal målare som bara målat sin stuga två gånger på 50 år. Han påstår att det inte behövs mer än så.

Jooo, men hur ser det ut efter 25 år..........
 
slam färg har den fördelen att man inte behöver måla om utan man målar

10 års intervall på hela huset och 5 år på solsidan för att hålla huset friskt och fräscht

farsan´s hus har stått i 213år och det har funkat på det
 
pappskallen skrev:
Jooo, men hur ser det ut efter 25 år..........
Det är ju två saker det handlar om: hur huset ser ut och hur träet i fasaden mår. Vill man att det ska se nymålat ut så målar man om en gång om året. Vill bara att fasaden ska hålla och inte bryr sig fullt så mycket om utseendet så målar man om mera sällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.