Vi behöver måla om hallen. Nu vit med fläckar. Dörrarna har ncs s0502-y med dörrfoder och tak i s0500-n dvs råvit. Dörrfoderna kommer målas i samma färg som dörrarna s0502-y.

I dag har jag prov målat s1002-y ”arkitektgrå”. Kommentar från förskolebarnet: ”smart nu ser hela väggen skitig ut”.
Ge mig tips på lämpliga färger till en hall som binder ihop rum med olika färger. Vad har ni valt som passar med både s0500-n och s0502-y?

• Vägg i hall med provmålad färg, arkitektgrå S1002-Y. Dörrfoder målade i råvitt S0502-Y. Söker tips på färger som matchar S0500-N och S0502-Y.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle aldrig lyssna på vad en 6-åring tycker…

Vi har Jotuns washed linnen som vi tycker funkar väldigt bra med det ”Vita”.

Se bifogad bild.

• Text om Jotun Washed Linen färg, NCS-kulör 2303-Y14R, som jämförs med andra beige nyanser och rekommenderas med vita toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bygglov
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Skulle aldrig lyssna på vad en 6-åring tycker…

Vi har Jotuns washed linnen som vi tycker funkar väldigt bra med det ”Vita”.

Se bifogad bild.
Tack det är precis det jag funderar på. Något som fungerar med de båda vita färgerna🤔 Nu tror jag det är nordsjövit ncs S 0603-Y03R men jag tror det vore snyggare att ha något med mer kontrast.

Hade i och för sig kunnat vara någon annan färg också. Gröna och blå färger angränsar hallen och utanför är mycket grönska. Det svåra är som sagt att matcha med båda vita färgerna. Hildur Blad är förövrigt väldigt bra på färger. Jag tror jag testade minst fem olika blå innan jag hamnade på hennes sida och fick tips om Linblå där ett av de andra rummen har färgen minty breeze https://hildurblad.se/2022/05/jotun-linbla-fargkombination/

BirgitS
Att taket har obruten vit behöver du inte tänka på. Det är normalt att ha det och sen brutna färger på väggar, dörrar och foder utan att någon reagerar på det. Ljuset faller så olika på tak och väggar (tittar du på din bild så ser taket mycket mörkare ut än dörrfodren fast det är samma kulör).

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Jotuns cocos har tydligen blivit väldigt populär bland mina bekanta

• Gilla
bygglov
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jotuns cocos har tydligen blivit väldigt populär bland mina bekanta
Kokos med ncs 1203-Y90R låter intressant. Frågan är hur den blir ihop med s0502-Y🤔

BirgitS
Det blir ungefär lika mycket kontrast som det är nu, så gillar du mängden kontrast mot det vita nu så kommer du nog att göra det med Kokos också.

Ett gammalt knep är att ha lite varmare toner i rum som lätt blir lite röriga. Så oavsett vilken kulör du väljer kan det vara värdefullt att välja en varm ton.

Edit: dessutom behöver du nog inte fundera allt för mycket på att dörrbladet och dörrfoder ska krocka med väggfärgen efter som det är helt olika typer av ytor kommer hjärnan att jämka ihop dem.

Välj en vägg färg som du och det inredningsbegåvade barnet kan enas om. Jag ser potential där i telningen❤️

• Gilla
bygglov
  • Laddar…
Ett annat alternativ hade varit S3502-Y som hon nämner i neutrala färger som passar till linblå https://hildurblad.se/2022/05/jotun-linbla-fargkombination/ Den färgen har vi på husgrunden och där är den helt perfekt. Frågan är hur mycket mörkare den skulle uppfattas inomhus? Enligt AI motsvarar ungefär 3002-Y i mörkhet🤔

BirgitS
B bygglov skrev:
Ett annat alternativ hade varit S3502-Y som hon nämner i neutrala färger som passar till linblå [länk] Den färgen har vi på husgrunden och där är den helt perfekt. Frågan är hur mycket mörkare den skulle uppfattas inomhus? Enligt AI motsvarar ungefär 3002-Y i mörkhet🤔
De två första siffrorna anger hur mycket svart man har i färgen så 35xx ligger precis mittemellan 30xx och 40xx i mörkhet.

35xx är betydligt mörkare än 10xx som du har målat med nu. 99xx är helt svart. Kanske man kan kalla 3500 för mellangrå. Även om man har en gnutta gult i som med 3502-Y så kommer det att upplevas som mellangrått.

ClasseClas
Kritvita tak och foder/lister i S0502Y har "alla" så jag påstår att det går att välja vilka färger eller tapeter som helst. Vita väggar skulle jag dock hållt mig till endera kritvitt eller S0502Y och inte blandat in ytterligare en vit kulör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.