435 läst · 8 svar
435 läst
8 svar
Vilken elbil/hybrid ska du köpa?
Jag har haft elbil ett år nu och har en del erfarenheter och kunskap. Jobbar även själv i fordonsbranschen med utveckling.
Men det är svårt att ha lika mkt kunskaper som denna firma, EVClinic. De började redan 2013 med vanliga bilar och får nog sägas inneha den allra bredaste och djupaste kunskapen om vilka problem, kostnader och tekniska lösningar som de olika tillverkarna har valt.
De har sammanställt en massa uppgifter här om allt från reservdelspriser, RMI (right to repair möjlgiheter), mm och om man gräver djupare på siten så hittar men detaljerade beskrivingar om de mest sjuka konstruktioner man kan tänka sig, men även om vad som faktiskt är bra, och vilket märke som är i särklass säkrast att äga, jag gillar det inte idag, men det går inte att komma ifrån att det är Tesla som är King of the road här.
Mercedes, BMW, VW, Renault, Stellantis....de har alla en lång väg att vandra och de vältrar massivt över stora kostnader på försäkringskollektivet. Därmed inte sagt att allt är dåligt med dem, även om man måste köpa kompletta enheter eller det är omöjligt att byta till begagnade pga mjukvarukrypering etc etc, så är inte alla deras reservdelspriser uppe i stratosfären, utan det kan ofta bli billigare än med konventionella ICE-bilar iaf.
En dag kommer jag att köra Tesla av samma skäl som jag förr aldrig kunde tänka mig något annat än Mercedes.
Men det får bli när risken för nedsprejning eller nyckelrepning avtagit...
Till dess, håll till godo och köp inte någon av skräckexemplen här som din första elbil/hybrid ifall du inte är gjord av pengar!
https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate-ev-ice-and-hybrid-comparison/
Men det är svårt att ha lika mkt kunskaper som denna firma, EVClinic. De började redan 2013 med vanliga bilar och får nog sägas inneha den allra bredaste och djupaste kunskapen om vilka problem, kostnader och tekniska lösningar som de olika tillverkarna har valt.
De har sammanställt en massa uppgifter här om allt från reservdelspriser, RMI (right to repair möjlgiheter), mm och om man gräver djupare på siten så hittar men detaljerade beskrivingar om de mest sjuka konstruktioner man kan tänka sig, men även om vad som faktiskt är bra, och vilket märke som är i särklass säkrast att äga, jag gillar det inte idag, men det går inte att komma ifrån att det är Tesla som är King of the road här.
Mercedes, BMW, VW, Renault, Stellantis....de har alla en lång väg att vandra och de vältrar massivt över stora kostnader på försäkringskollektivet. Därmed inte sagt att allt är dåligt med dem, även om man måste köpa kompletta enheter eller det är omöjligt att byta till begagnade pga mjukvarukrypering etc etc, så är inte alla deras reservdelspriser uppe i stratosfären, utan det kan ofta bli billigare än med konventionella ICE-bilar iaf.
En dag kommer jag att köra Tesla av samma skäl som jag förr aldrig kunde tänka mig något annat än Mercedes.
Men det får bli när risken för nedsprejning eller nyckelrepning avtagit...
Till dess, håll till godo och köp inte någon av skräckexemplen här som din första elbil/hybrid ifall du inte är gjord av pengar!
https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate-ev-ice-and-hybrid-comparison/
Du lever i det förgågna, läs tex statistiken över vilka elbilar som har mest anmärkningar på bilbesiktningen, yep det är Tesla, 25% underkändes i Danmark 2024, samma sak i Tyskland ... "King of the Road" ... tror inte det.K karlmb skrev:
Överreklamerat "yanketrash" som har sett sina bästa dagar, konkurrenterna har kommit ikapp och gått förbi nu. Och får du problem och ska åberopa garantier så får du skriva på ett sekretssavtal innan dom beviljar ersättning ... hela Tesla genomsyras av yankee business, "grab the money and run" ... dom skiter i dig när du väl köpt bilen ...
Dessutom finns det två starka argument att avstå det valet;
1. Ägarens totala HAT mot fackföreningar, Tesla Sverige har nu i flera år vägrat teckna ett avtal med facket, Tesla Sverige HATAR fackföreningar, dom kör sitt "yankee race" all in i Sverige.
2. Ägaren Musk ... en Heilande högerextremist som går i Trumpens ledband, behöver man säga mer?
Till det tillkommer väl att man i dagsläget bör bojkotta "Made in USA" efter allt vad som deras så kallade President sysslar med ...
Hoppas att du kan hitta ett bättre val än Tesla 🤔 Om jag vore du skulle jag hålla mig till europeiska tillverkarna, alla fakta talar för dom just nu, politiska och kvalitativa fakta
Redigerat:
De tekniska anmärknignarna i Aftonbladet är ju helt irrelevanta för oss som kan något om bilar. Mercedes på sin tid (80-talet) hade också vissa år "usla" resultat på besiktningen. Det visade sig om man tittade nån annastans än i Aftonbladet att det bara gällde vissa dieselmodeller, i övrigt identiska med bensinmodellerna. Detta pga dieslarna var taxi allihop och kördes typ3 ggr så långt och därmed snabbare kom in i "begagnat-stadium", och därmed fler fel.Mats-S skrev:
Du lever i det förgågna, läs tex statistiken över vilka elbilar som har mest anmärkningar på bilbesiktningen, yep det är Tesla, 20% får anmärkningar ... "King of the Road" ... tror inte det.
Överreklamerat "yanketrash" som har sett sina bästa dagar, konkurrenterna har kommit ikapp och gått förbi nu.
Och får du problem och ska åberopa garantier så får du skriva på ett sekretssavtal innan dom beviljar ersättning ...
Dessutom finns det två starka argument att avstå det valet;
1. Ägarens totala HAT mot fackföreningar, Tesla Sverige har nu i flara år vägrat teckna ett avtal med facket, Tesla Sverige HATAR fackföreningar.
2. Ägaren Musk ... en Heilande högerextremist som går i Trumpens ledband.
Till det tillkommer väl att man i dagsläget bör bojkotta "Made in USA" efter vad som dera så kallade President sysslar med ...
Hoppas att du kan hitta ett bättre val än Tesla 🤔
Samma sak gäller rimligen Tesla som går mkt långt idag.
Men som jag skrev, av moraliska skäl är det omöjligt idag, främst pga Elons framfart, för många inkl mig att tänka mig att skaffa en.
Men det ändrar inte det faktum att dessa bilar ligger långt före alla konkurrenter rent tekniskt och på området reparerbara.
Konkurrenterna har INTE gått förbi, men om du läser på sidan så ser du att det finns de som är i närheten iaf, på vissa områden. Samt andra som man ska undvika helt ifall man inte tänkt lita till maskinförsäkring och feta självrisker när bilen blir lite äldre än ett par år.
Går långt spelar ingen roll, på 3 år är en elbil omodern idag, även Tesla. Däremot spelar det roll hur man sköter garantier och kundrelationer, där kör Tesla på välkänt USA maner "Its our way, or the Highway". Ganska relevant om man köper en bil för typ 400K+K karlmb skrev:
Konkurrenterna är ikapp idag, Tesla är en överreklamerad yanketrash som lever på sin historia. Urusel byggkvalitet, iofs med massa tekniskt lull lull men irrelevant när byggkvaliteten är så urusel. Jämför inte Tesla med Merc, deras byggkvalitet ligger mil före Tesla.K karlmb skrev:
Men som du skriver att "dom är reparerbara", ja det är väl tur det så många fel som dom har 😆😆😆😆
Intresseklubben noterar 🤔K karlmb skrev:
Redigerat:
Teslas byggkvalité var urusel från början och är det fortfarande. Jag förstår fortfarande inte varför så många köpte skräpet och dessutom jobbade hårt på diverse forum för försöka överbevisa alla som kritiserade Tesla.
Gällande kundbemötande vid problem så finns det lika mycket dåligt att läsa om VW (inklusive Audi och alla andra som dom äger), BMW och Mercedes. Mercedes är ofta värst av gammal tradition.
https://carup.se/batteri-till-hybrid-kostar-510-000-garantin-vardelos/ sant eller falskt?
Edit: Hur diverse kinatillverkare hanterar sina problem har jag inte läst något om ännu. Vissa udda fabrikat tappar nästan hela "värdet" på några få år. Liknande prisutveckling gäller de flesta men inte riktigt lika snabbt fall.
Gällande kundbemötande vid problem så finns det lika mycket dåligt att läsa om VW (inklusive Audi och alla andra som dom äger), BMW och Mercedes. Mercedes är ofta värst av gammal tradition.
https://carup.se/batteri-till-hybrid-kostar-510-000-garantin-vardelos/ sant eller falskt?
Edit: Hur diverse kinatillverkare hanterar sina problem har jag inte läst något om ännu. Vissa udda fabrikat tappar nästan hela "värdet" på några få år. Liknande prisutveckling gäller de flesta men inte riktigt lika snabbt fall.
Läs min länk.T TommyC skrev:Teslas byggkvalité var urusel från början och är det fortfarande. Jag förstår fortfarande inte varför så många köpte skräpet och dessutom jobbade hårt på diverse forum för försöka överbevisa alla som kritiserade Tesla.
[länk] sant eller falskt?
Som Mercedes man blir man ju uppgiven.
Men de är inte ensamma.
Den rapporten visar på en väldigt tråkig verklighet. För oss som vill serva och reparera våra bilar själva så gäller det att ta väl hand om våra gammelbilar. Någon ny bil som jag kan tänka mig att äga hittar jag inte.
Jämförelserna haltar som alltid något. Vem behöver byta hela motorn på en bensin eller dieselbil? Det görs nog bara om en begagnad motor är billigare jämfört med att renovera motorn efter ett större haveri.
Jämförelserna haltar som alltid något. Vem behöver byta hela motorn på en bensin eller dieselbil? Det görs nog bara om en begagnad motor är billigare jämfört med att renovera motorn efter ett större haveri.
Nej, och lika ovanligt är det också med batteribyte på elbilar.T TommyC skrev:Den rapporten visar på en väldigt tråkig verklighet. För oss som vill serva och reparera våra bilar själva så gäller det att ta väl hand om våra gammelbilar. Någon ny bil som jag kan tänka mig att äga hittar jag inte.
Så de delarna är rätt ointressanta.
Men detta med inlåsning av data med kryptering så man aldrig kan knäcka det (Mercedes automater from 2013) och använda begagnade styrenheter utan måste köpa nytt, och med tiden finns det bara komplett låda för 10000 Eu...
Det var inte detta vi väntade oss med digitaliseringen.
Fy Nercedes!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa elbil. Vilken?
Övrigt Off Topic -
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Övrigt Off Topic -
Plantera rhododendronhäck, men vilken lågväxande hybrid?
Häckar, Buskar & Träd -
Projektidé: Bygga egen laddbox till elbilen/laddhybriden
Socialt & Projekt -
Finns det en plug-in-hybrid / elbil som funkar som kombinerad byggbil och familjedito?
Verktyg, Maskiner & Fordon