11 439 läst · 23 svar
11k läst
23 svar
Vilken EKKJ kabel ska jag använda?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska koppla in ny el i en gammal ladugård och ska gräva ner en ny EKKJ kabel från centralen i huset ner till ladugården. Avståndet mellan huset och ladugården är ungefär 25 meter. Från mätarskåper som sitter ute kommer fyra ledare, 3 faser och en PEN ledare. Dom tre huvudsäkringarna ute är på 25A.
Vilken dimmension på EKKJ kabeln ska man använda? Är det 6 eller 10 mm2 som gäller? Med fyra ledare?
I ladugården kommer jag att ha bl.a. två 3-fas uttag 16A, ett antal vanliga jordade uttag och belysning med lysrörsarmaturer lite här och där.
Självklart ska en behöring elektriker koppla in detta, men jag själv tänkte förbereda så mycket som möjligt genom att gräva ner och dra kablarna så att det bara är att koppla in.
Jag ska koppla in ny el i en gammal ladugård och ska gräva ner en ny EKKJ kabel från centralen i huset ner till ladugården. Avståndet mellan huset och ladugården är ungefär 25 meter. Från mätarskåper som sitter ute kommer fyra ledare, 3 faser och en PEN ledare. Dom tre huvudsäkringarna ute är på 25A.
Vilken dimmension på EKKJ kabeln ska man använda? Är det 6 eller 10 mm2 som gäller? Med fyra ledare?
I ladugården kommer jag att ha bl.a. två 3-fas uttag 16A, ett antal vanliga jordade uttag och belysning med lysrörsarmaturer lite här och där.
Självklart ska en behöring elektriker koppla in detta, men jag själv tänkte förbereda så mycket som möjligt genom att gräva ner och dra kablarna så att det bara är att koppla in.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Då är det stor risk att du inte får dit någon elektriker
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Det bästa är ändå om du kontaktar en elektriker innan så du verkligen är helt 100 på att de kommer och kopplar in.
Skit i EKKJ och använd N1XV istället som är mycket mer lättarbetad och även lite billigare.
N1XV 5G6.
//Patrik
Skit i EKKJ och använd N1XV istället som är mycket mer lättarbetad och även lite billigare.
N1XV 5G6.
//Patrik
Medlem
· Västmanland
· 4 inlägg
Det vanligaste är väl att man gräver ner 10 mm2, försök få tag på N1XV, helt klart bäst tycker jag.
Fast svaret på din fråga är:
3x10 + 10mm2 EKKJ
Eller 4x6 + 6mm2 EKKJ.
Jag skulle valt den senare, och alltså gått över till modernare 5-ledarsystem (TN-S).
Men detta förutsätter iofs då att du inte har några matningar till ev UC i ladugården som är 4-ledare.
Sen skulle jag ännu hellre valt 5g6mm2 N1XV, men det är jag det.
3x10 + 10mm2 EKKJ
Eller 4x6 + 6mm2 EKKJ.
Jag skulle valt den senare, och alltså gått över till modernare 5-ledarsystem (TN-S).
Men detta förutsätter iofs då att du inte har några matningar till ev UC i ladugården som är 4-ledare.
Sen skulle jag ännu hellre valt 5g6mm2 N1XV, men det är jag det.
Medlem
· Västmanland
· 4 inlägg
När man jobbar med det så är det ju det man rekommenderar....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Ja, det tycker jag säger en hel del om vilken kabel man ska välja...Mikael_L skrev:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
N1XV är en dröm att skala. Skär snitt runt kabeln med elkniven där man vill att yttermanteln ska sluta, sedan tar man baksidan på elkniven och skär längsmed kabelns ände 1-2 dm och sedan tar tag i yttermanteln i ena handen och ledarna i andra och drar. Går hur smidigt som helst!
//Patrik
Produkter som diskuteras: "elkniven"
Elknivar
Elknivar är speciellt utformade verktyg för att säkert och effektivt hantera elektriska installationer och reparationer. Dessa knivar är ofta utformade med isolerade handtag och blad för att skydda användaren från elstötar. Dessutom kan de
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
5G6, d.v.s. 5 ledare med gul/grön skyddsjord, 6 mm2.
10 mm2, tycker jag känns lite väl mastigt.
//Patrik
10 mm2, tycker jag känns lite väl mastigt.
//Patrik
Som jag skrev tidigare; huvudsäkringarna i mätarskåpet ute är på 25A.Mikael_L skrev:
Ja, det fanns en mycket gammal el redan som jag rivit bort. Den gammla kabeln hade bara två ledare och ingen jord. Den var väl från typ 60-talet nån gång och behövs bytas ut så fort som möjligt. Ingen undercentral fanns heller.