Bakgrund: Håller på att söka bygglov för ett komplementhus. Där vill jag installera en vedkamin, och det vore ett väldigt lyft för det rummet om man skulle kunna trycka dit en renoverad äldre pjäs. Vintage, helt enkelt.

Så vitt jag vet blev den skärpning av regler som boverket läckt aldrig av, och det ska därmed fortfarande vara möjligt att installera en gammal kamin. Särskilt då reglerna oavsett inte skulle trätt i kraft än.

Jag skrev i min ansökan att jag ämnade installera en renoverad äldre kamin i huset. Jag har dock fått en anmodan att komplettera mitt bygglov på följande sätt:

"1. Prestandadeklaration, eldstad
Prestandadeklaration gällande eldstaden, som redovisar verkningsgrad samt utsläpp av kolmonoxid

2. CE-märkning, skorsten
CE-märkning och godkännandebevis gällande skorsten"

Jag vet i dagsläget inte vilken kamin jag vill ha, men jag vet helt säkert att den inte kommer ha den typ av dokumentation som efterfrågas här. Vilken är den bästa vägen framåt för att få igenom bygglovet i alla fall. Finns det några föreskrifter jag kan hänvisa till vilka visar att den typen av drakoniska krav på dokumentation som kommunen verkar ha är orimliga?

Jag undrar också om det här med skorstenen. Jag kommer ju anlita någon typ av entreprenör för att installera kaminen, och jag förutsätter att det kommer användas rimligt material då. Den ska ju oavsett provtryckas och inspekteras efteråt. Någon som vet? Det enklaste är väl att bara googla fram någon produkt och säga att "den ska jag ha!".
 
Just nu är väl det bästa att ta bort kaminen igen från bygglovet. Du kommer ju inte få ett bygglov på en icke-specificerad kamin som du möjligen kan installera någon gång. Ta bort den och sök bygglov för den när/om det blir dags.
 
Jo det är ju såklart ett sätt att komma vidare. Dock innebär ju det är det inte blir som jag tänkt. Frågan är vad kommunen stödjer sig på när man kräver dokumentationen.
 
Måste gå att hitta data på en gammal kamin också? Om den inte är herrejösses gammal vill säga, men måste ändå gå att få denna godkänd av idag..

Alt, bifoga data och modellnamn på en ny kamin, för de kommer aldrig och efterkontrollerar, inte i denna kommun i allafall..frågade bygglov ang detta.
 
För att få den godkänd och samtidigt få en firma som tar på sig jobbet så räkna att det kostar och glöm att dom jobbar med gamla delar. Det var därför jag skyndade på att få allt klart i år iomed att dispensen gick ut i september i år vad gäller ej CEcertifierad kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.