Öppen elektrisk dosdimmer med märkningar för anslutning och push dimmer-funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning av SlimLine 20W Driver kit med "1-10V/Push Dim" beteckning och kablar.

Hej,

Det står att den inte är för fasdimmer, men vilken dimmer ska man använda? Står ju L- push dimmer.

Funkar tryckknapp med någon dosdimmer?

Tacksam för svar.
 
Drivdonet har väl en inbyggd dimmer,styrd antingen med 1-10 V eller återfjädrande tryckknapp.
Du behöver således inte köpa ytterligare en dimmer.
Montera en fjäder i din tryckknapp så ska det fungera.
 
Enklast är Pushdim. Du tar en återfjädrande tryckknapp kopplad mellan L och L Pushdim. Det går även att använda en vriddimmer för 1-10volt men det är betydligt dyrare.
Det där är en vanlig Jolly. Pluspoäng på att SG tagit fram en vettig kapsling!
 
Redigerat:
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Perfekt tack för era svar!

Då kör jag på en återfjädrande tryckknapp mellan L och L pushdim.

Men det räcker alltså att dra från apparatdosan/brytaren fas (L) till L pushdim och Nolla? (se bild)

Eller måste man dra konstant fas och nolla samt L pushdim till drivdonet? Elkopplingsschema med återfjädrande tryckknapp och pushdim med markerade fas och nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ha konstant spänning på drivdonet. Din ritning duger således inte.
Hur skulle grejorna få spänning om du kopplar på detta vis med en återfjädrande brytare?
 
När jag tittar på bilden, så blir jag misstänksam. Får man verkligen ha 1-10 V dim ingångarna på samma sockerbit som push dim. Push dim är ju en 230V signal, 1 - 10 V signalerna hör ju hemma på klenspänningssidan. Man ser ju också att på själva dimmermodulen har man en bra separation mellan ledarna.

Är den här köpt i Sverige?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är en bra fråga. Det var en inte helt optimal anpassning av det större skalet kring detta drivdon. Plinten i sig borde ha tillräcklig isolation. De interna ledarna för 1-10V-kretsen ser även de ut att ha rätt märkspänning om jag tyder texten rätt. Så det landar slutligen på att man även vid inkoppling på plintarna använder FK för 230 V för 1-10V-kretsen, och det gör man ju normalt.
 
Javisst köpt i Sverige (Ahlsell)..
 
Man skulle önskat att SG använde mittenplinten på kraftsidan till pushdim i stället för att märka den med E eftersom drivdonet i sig inte behöver skyddsjord då drivdonet är dubbelisolerat. Det är lite olyckligt kan jag tycka att push ligger på selvplinten. Å andra sidan kopplar man antingen pushdim eller 1-10 volt. Plinten i sig ser ut att ha tillräcklig isolering för 230V även om enkelledarna till donet knappast har det. Är ändå positiv till att någon tillverkare ändå gör ett försök till kapsling som möjliggör anslutning av installationskabel i stället för SKY eller annan lampsladd
 
Frågan är väl om plinten håller rätt krypavstånd.
 
Plinten håller. Det är samma sort som sitter o många armaturer. E är ju perfekt att dom har. Då kan man koppla vidare matningen till saker som behöver skyddsjord.

Bra gjort SG.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.