Har tagit in offerter på luft vattenvärmepump. Bor i enplans kedjehus på 85m2. Kommer inom några år att bygga till 10-15m2 samt troligtvis inreda vinden som ett litet loft.

Ena firman vill sälja Mitsubishi Ecodan swm40 som är den lilla modellen. Klarar upp till 100m2. De säger att man inte ska överdimensionera för att en för stor pump medför fler statt och stopp som sliter och att en större pump inte ger lägre driftkostnad.

Den andra firman vill sälja swm80 som klarar upp till 200m2 och menar bla att den ger snabbare varmvattenladdning och därmed är mer ekonomisk.

Svårt att bestämma mig då de säger olika. Tänker att firman som rekommenderar den mindre pumpen borde ha rätt enbart baserat på att även de skulle tjänat mer på att sälja den större pumpen till mig.

Någon som kan ge råd?

Redigerat:
Engelska hus är inte direkt kända för att vara välisolerade om man säger som så. Om det snart ska byggas ut tänker jag på Ecodan SWM60 som borde vara närmast(?) SWM40 känns då för klen.

J Josth skrev:
Engelska hus är inte direkt kända för att vara välisolerade om man säger som så. Om det snart ska byggas ut tänker jag på Ecodan SWM60 som borde vara närmast(?) SWM40 känns då för klen.
Sorry, enplans skulle det stå, inte England:)

• Haha
Mellanbarn
  • Laddar…
Mitsubishi Ecodan har de inte varvtalsstyrd elmotor till kompressorn? Då ska det väl inte bli en massa start och stopp? VVS-gubben som vill kränga en SWM40 kanske lever kvar i läget som var för 10 à 20 år sedan, då elmotorerna till värmepumpkompressorn inte hade varvtalsstyrning, då blev det många start och stopp vid överdimensionerad kompressor.

Men det kanske är att den luftvattenvärmepumpen inte har varvtalsstyrd kompressor-elmotor? Men verka konstigt.

Attitudeswe
Har du inte behov av 3+ duschar på rad så spelar det väl ingen roll hur fort den producerar varmvatten?

Det brukar vara bätte SCOP på dom mindre modellerna...

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du inte behov av 3+ duschar på rad så spelar det väl ingen roll hur fort den producerar varmvatten?

Det brukar vara bätte SCOP på dom mindre modellerna...
Vad innebär bättre scop?

A Arnodt skrev:
Mitsubishi Ecodan har de inte varvtalsstyrd elmotor till kompressorn? Då ska det väl inte bli en massa start och stopp? VVS-gubben som vill kränga en SWM40 kanske lever kvar i läget som var för 10 à 20 år sedan, då elmotorerna till värmepumpkompressorn inte hade varvtalsstyrning, då blev det många start och stopp vid överdimensionerad kompressor.

Men det kanske är att den luftvattenvärmepumpen inte har varvtalsstyrd kompressor-elmotor? Men verka konstigt.
Den ska vara varvtalsstyrd vad jag förstått

Attitudeswe
SCOP är den säsongsjusterade effektiviteten. Hur mycket mer värmeenergi du får än inmatad elenergi.

Titta på SCOP för kallt klimat (Helsingfors) så att du inte luras med siffror som stämmer på kontinenten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.