Hej alla experter,
En plastkoppling till mitt bubbelbadkar gick sönder (den gula delen som är söndersmulad i bilden). Tyvärr tillverkas inte modellen längre och det går inte att få tag på reservdelar.
Jag tänkte be en verkstad eller prototyptillverkare att svarva fram en kopia, antingen i teflon eller mässing (några tips på vad som kan tänkas fungera bäst?). Jag har måttat ut ytter och innerdiameter på rördelen. Däremot förstår jag inte riktigt hur jag ska läsa av måtten på backventilen i mässing. Det står 1/2 tum och DN15, jag vet inte riktigt vad det betyder för gängans storlek. Alltså, hur ska den gula delen (som jag vill tillverka) vara dimensionerad och gängad för att den ska passa in yttergängan på ventilen (i riktning enligt röda pilar i mina bilder)?
Det jag kanske egentligen undrar är vad jag ska ge för information till de som ska tillverka reservdelen till mig. Finns det olika gängtyper, lutning på gängorna t.ex.? Det här måste ju vara någon form av standardgänga tänker jag, med tanke på att den ska passa in i en vanlig backventil.
Tack på förhand!
En plastkoppling till mitt bubbelbadkar gick sönder (den gula delen som är söndersmulad i bilden). Tyvärr tillverkas inte modellen längre och det går inte att få tag på reservdelar.
Jag tänkte be en verkstad eller prototyptillverkare att svarva fram en kopia, antingen i teflon eller mässing (några tips på vad som kan tänkas fungera bäst?). Jag har måttat ut ytter och innerdiameter på rördelen. Däremot förstår jag inte riktigt hur jag ska läsa av måtten på backventilen i mässing. Det står 1/2 tum och DN15, jag vet inte riktigt vad det betyder för gängans storlek. Alltså, hur ska den gula delen (som jag vill tillverka) vara dimensionerad och gängad för att den ska passa in yttergängan på ventilen (i riktning enligt röda pilar i mina bilder)?
Det jag kanske egentligen undrar är vad jag ska ge för information till de som ska tillverka reservdelen till mig. Finns det olika gängtyper, lutning på gängorna t.ex.? Det här måste ju vara någon form av standardgänga tänker jag, med tanke på att den ska passa in i en vanlig backventil.
Tack på förhand!
Det står 1/2" samt DN15 på backventilen.
Så säg att gängan är "DN15".
Med hjälp av "rörguide", tex, https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ så får man fram följande:
DN = dimension
DN 15 = 1/2" = R15 = G15 = ytterdiameter 21 mm = innerdiameter 18 mm
Så säg att gängan är "DN15".
Med hjälp av "rörguide", tex, https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ så får man fram följande:
DN = dimension
DN 15 = 1/2" = R15 = G15 = ytterdiameter 21 mm = innerdiameter 18 mm

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Det gör mig osäker att den första bilden säger ca 18 mm för dimension 15 (invändigt) och den nedre bilden säger 19 mm för 1/2" (R 15).Demmpa skrev:
Förstår en prototyptillverkare om jag bara säger att den ska ha en yttergänga som passar i en DN15 gänga, gänglängd 10 mm, och ev. skickar med bilden?
DN15 betyder dimension 15 vilket säkert räcker men det skadar nog inte att slänga in ordet rörgänga eller vvs-gänga bara för säkerhets skull. Just denna gänga är gissningsvis den absolut vanligaste gängan som finns inom just VVS-prylar så med lite tur kanske det redan finns något som kan lösa ditt problem.
Redigerat:
Det är den lösa slangen som hänger ner från omkastaren som ska kopplas på rörsystemet som syns i bild. Den vänstra går till duschmunstycke, den högre ska skicka vatten ut i badkaret via rörsystem på badkarets utsida (ev. tillsammans med bubblor/luft när badkaret är i drift).Tomtom79 skrev:
Jag tror jag kan fixa det om jag bara har en kopia av den gula plastdelen. Jag har ju gummipackning, låsring (i metall) och två plastringar som ska byggas ihop (syns i första bilden i trådstarten).Demmpa skrev:
Jag kan bygga ihop det jag har nu så kan man se hur det ska passa ihop. Får återkomma med bild på det.
Medlem
· Västra Götaland
· 499 inlägg
Är det samma ytterdiameter på avsticket på det vita t-röret och mässingventilen?
Isf en kortbit kylarslang och 2 slangklämmor kanske funkar istället?
Isf en kortbit kylarslang och 2 slangklämmor kanske funkar istället?
Klicka här för att svara