Vi behöver köpa en ny diskmaskin och med dagens höga elpriser kikar jag lite extra på energiklassen. Men vilken betydelse har det i praktiken?

Säg att det skiljer 1000 kr eller 2000 kr mellan en som har klass A och klass E, kan man spara in det på minskad elförbrukning med tiden?
 
A
P peter.linkan skrev:
Vi behöver köpa en ny diskmaskin och med dagens höga elpriser kikar jag lite extra på energiklassen. Men vilken betydelse har det i praktiken?

Säg att det skiljer 1000 kr eller 2000 kr mellan en som har klass A och klass E, kan man spara in det på minskad elförbrukning med tiden?
Nej! Den bara diskar sämre och längre
 
  • Gilla
  • Haha
MagHam och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P peter.linkan skrev:
Vi behöver köpa en ny diskmaskin och med dagens höga elpriser kikar jag lite extra på energiklassen. Men vilken betydelse har det i praktiken?

Säg att det skiljer 1000 kr eller 2000 kr mellan en som har klass A och klass E, kan man spara in det på minskad elförbrukning med tiden?
Tillverkarna brukar speca hur mycket el som förbrukas under en disk eller något annat som man kan använda för att räkna ut förbrukningen så att det går att jämföra.
 
Tjänar inget till om man skall se till förbrukningen.

Gjorde stickprov på 2st maskiner.
En E-klassad Bosch som förbrukar 94Kwh per 100cykler i ECO. Den kostade kring 5000Kr

En A-klassad Miele, den förbrukar 54Kwh per 100 cykler i ECO. Den kostar där kring 16 000Kr

Mer realistiskt kanske hade varit att jämföra en B mot en E så att priset inte är som natt och dag.
 
BirgitS
L Lutte skrev:
Tjänar inget till om man skall se till förbrukningen.

Gjorde stickprov på 2st maskiner.
En E-klassad Bosch som förbrukar 94Kwh per 100cykler i ECO. Den kostade kring 5000Kr

En A-klassad Miele, den förbrukar 54Kwh per 100 cykler i ECO. Den kostar där kring 16 000Kr

Mer realistiskt kanske hade varit att jämföra en B mot en E så att priset inte är som natt och dag.
Då lär det ju vara mycket annat som skiljer sig åt när du jämför de två maskinerna. Men vid 300 körningar per år så blir skillnaden 120 kWh per år och då kan man med nuvarande elpriser räkna ut vad det motsv. i kronor.
 
electroluxaren skrev:
Nej! Den bara diskar sämre och längre
L Lutte skrev:
Tjänar inget till om man skall se till förbrukningen.

Gjorde stickprov på 2st maskiner.
En E-klassad Bosch som förbrukar 94Kwh per 100cykler i ECO. Den kostade kring 5000Kr

En A-klassad Miele, den förbrukar 54Kwh per 100 cykler i ECO. Den kostar där kring 16 000Kr

Mer realistiskt kanske hade varit att jämföra en B mot en E så att priset inte är som natt och dag.
Snyggt.

På Black Week får man:

A-klass: Miele 54kwh/100 cykler 12,000 kr
C-klass: Siemens 75kwh/100 cykler 8,000 kr
E-klass: Bosch 76kwh/100 cykler 5,600 kr

Med ett snittpris på, säg 3 kr/kwh, så kostar Miele 150 kr för 100 cykler och Siemens/Bosch kostar 225 kr för 100 cykler. Det är alltså ingenting man sparar in.

Men sedan finns det såklart andra skäl att köpa Miele, som produktens livslängd.
 
BirgitS
Eftersom Siemens- och Bosch-maskinerna får så olika klass fast energiåtgången är i princip samma så verkar det som att de rymmer olika mycket. I så fall behöver man ju ta hänsyn till det också, dvs. att man behöver köra Bosch-maskinen fler gånger på ett år än Siemens-maskinen.
 
P peter.linkan skrev:
C-klass: Siemens 75kwh/100 cykler 8,000 kr
E-klass: Bosch 76kwh/100 cykler 5,600 kr
Är Siemensmaskinen lika stor som Boschen? De har nästan identisk deklarerad förbrukning men skiljer två steg i energiklassningen. Visst är det bra att hålla koll på energiförbrukningen. Men det blir inte några enorma pengar.
 
A
P peter.linkan skrev:
Snyggt.

På Black Week får man:

A-klass: Miele 54kwh/100 cykler 12,000 kr
C-klass: Siemens 75kwh/100 cykler 8,000 kr
E-klass: Bosch 76kwh/100 cykler 5,600 kr

Med ett snittpris på, säg 3 kr/kwh, så kostar Miele 150 kr för 100 cykler och Siemens/Bosch kostar 225 kr för 100 cykler. Det är alltså ingenting man sparar in.

Men sedan finns det såklart andra skäl att köpa Miele, som produktens livslängd.
Tyvärr så utmärker sig inte miele i det fallet längre
 
electroluxaren skrev:
Tyvärr så utmärker sig inte miele i det fallet längre
Jaså? Vad baserar du det på?
 
A
P peter.linkan skrev:
Jaså? Vad baserar du det på?
Det jag träffar på ute i busken
 
Jag misstänker att värdena är uppmätta med ett superduperecoprogram som tar 3-4 timmar att köra. Du kommer säkert att vilja att köra ett snabbare program i praktiken. Frågan är vilket märke som är bäst då?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag misstänker att värdena är uppmätta med ett superduperecoprogram som tar 3-4 timmar att köra. Du kommer säkert att vilja att köra ett snabbare program i praktiken. Frågan är vilket märke som är bäst då?
Jag har faktiskt inga problem med långa ekoprogram. Så bråttom har man väl ändå inte att få ut den rena disken igen, ofta har man ju mer tallrikar/bestick/glas än vad man diskar en omgång.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Jag har faktiskt inga problem med långa ekoprogram. Så bråttom har man väl ändå inte att få ut den rena disken igen, ofta har man ju mer tallrikar/bestick/glas än vad man diskar en omgång.
Om vi ska prata om problem så är det snarare att maskinen kör med låga temperaturer i ecoläge som tycks ge problem efter en tid med igenbeckade avloppsrör etc. För egen del körde jag alltid i ecoläge men kör numera i 60-75 grader. Allt för att slippa byta ut maskinen i förtid. Den är ju bara 13 år gammal.
 
  • Gilla
peter.linkan och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om vi ska prata om problem så är det snarare att maskinen kör med låga temperaturer i ecoläge som tycks ge problem efter en tid med igenbeckade avloppsrör etc. För egen del körde jag alltid i ecoläge men kör numera i 60-75 grader. Allt för att slippa byta ut maskinen i förtid. Den är ju bara 13 år gammal.
Så kan det säkert vara! Jag fick rådet av en reparatör av tvättmaskinen att några gånger per år köra en tom maskin med lite tvättmedel på 90 grader, för att rensa rören. Kan säkert vara samma på diskmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.