janwide
Funderar runt ett framtida stambyte. Ska byta rören under bottenplattan. 60-talshus med källare. Vill helst inte bila i plattan utan gärna såga upp rena fina snitt där rören ska ner. Men vad ska man ha för såg? Hoppas kunna hyra det jag behöver. Plattan är c:a 20 cm tjock och verkar vara välarmerad.

Rickard.
Är du verkligen säker på att plattan är 20cm tjock?
Det är ganska seriöst tjockt och ungefär vad ett fritt hängande valv/mellanbjälklag brukar vara med avlopp och annat gott i sig, kan det vara kantbalken som är 20cm och plattan är tunnare?

I en 60tals platta skulle jag förvänta mig typ 8cm betong.

Redigerat:
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Min platta på huset från 1977 är allt mellan 15-20 cm tjock. Betongen är hälld direkt på grov makadam... Sjuka mängder gjutjärn...

Jag köpte en billig 230 mm vikelkap på Jula som jag använde.
Du kan ju hyra en större maskin men räkna med att betala ganska mycket för slitage på klingan.
Fördelen med att hyra om du kan köra med vatten är att du slipper dammet.

Jag behövde köra ca. 4 cm mellan varje spår och sen körde jag med en 12kg bilmaskin.

Rickard.
anders07 anders07 skrev:
Min platta på huset från 1977 är allt mellan 15-20 cm tjock. Betongen är hälld direkt på grov makadam... Sjuka mängder gjutjärn...
Jösses, mitt hus är byggt där omkring och enligt ritningen är det 80-100mm betong i källaren men jag har inte verifierat det.

Att såga snitt och bila i steg känns som en rimlig lösning, att såga 20cm solid betong skulle krävas en såg med 55-60cm klinga.

janwide
Rickard. Rickard. skrev:
Är du verkligen säker på att plattan är 20cm tjock?
Det är ganska seriöst tjockt och ungefär vad ett fritt hängande valv/mellanbjälklag brukar vara med avlopp och annat gott i sig, kan det vara kantbalken som är 20cm och plattan är tunnare?

I en 60tals platta skulle jag förvänta mig typ 8cm betong.
Har bilat upp ett hål sedan tidigare och där är det c:a 20 cm. Gjutet rakt på makadam likadant som anders07 beskriver. Sedan vet man ju inte om det gäller hela plattan. Men risken finns.

janwide
anders07 anders07 skrev:

Jag köpte en billig 230 mm vikelkap på Jula som jag använde.
Du kan ju hyra en större maskin men räkna med att betala ganska mycket för slitage på klingan.
Fördelen med att hyra om du kan köra med vatten är att du slipper dammet.

Jag behövde köra ca. 4 cm mellan varje spår och sen körde jag med en 12kg bilmaskin.
Skulle gärna slippa dammet men kanske får kompromissa med det. Tejpa och täta och sedan en jäkligt bra skyddsmask.

R
Skulle absolut rekomendera vattensåg eller en såg som kopplas till dammsugare annars kommer du inte se något överhuvudtaget om det är inomhus..

R Rejäl skrev:
Skulle absolut rekomendera vattensåg eller en såg som kopplas till dammsugare annars kommer du inte se något överhuvudtaget om det är inomhus..
Betongsåg/vikelkap som kopplas till dammsugare hjälper inte mycket tyvärr... Skulle uppskatta att 5% av dammet hamnar i dammsugaren... 😅

janwide
anders07 anders07 skrev:
Kan tipsa om denna... [länk]

Du måste dock se till att ha ganska bra tilluft, ett öppet fönster eller tilluftskanal
Då blåser man dammet rakt ut alltså? Kanske inte populärt bland grannarna!

R
anders07 anders07 skrev:
Betongsåg/vikelkap som kopplas till dammsugare hjälper inte mycket tyvärr... Skulle uppskatta att 5% av dammet hamnar i dammsugaren... 😅
Om man har ett bra skydd som sluter någorlunda tätt så tar det betydligt mer än utan dammsugare..
Men vattensågar är effektivast!

janwide janwide skrev:
Då blåser man dammet rakt ut alltså? Kanske inte populärt bland grannarna!
Precis! Jag blåste ut mitt mot ett par OSB skivor jag satte upp i ett V som tog det mesta och sen kunde jag gräva bort damm efter.
Det dammar nog en hel del runt omkring också men jag vattnade ner allt i gräset sen...

Tog in en firma som spårade i mitt 40-tals hus och det var värt varenda krona.
Under min relativt tjocka platta var det stensatt och det underlättade då att vi spårade max djup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.