244 läst · 12 svar
244 läst
12 svar
Vilken betongsåg till bottenplatta?
Funderar runt ett framtida stambyte. Ska byta rören under bottenplattan. 60-talshus med källare. Vill helst inte bila i plattan utan gärna såga upp rena fina snitt där rören ska ner. Men vad ska man ha för såg? Hoppas kunna hyra det jag behöver. Plattan är c:a 20 cm tjock och verkar vara välarmerad.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 553 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 553 inlägg
Är du verkligen säker på att plattan är 20cm tjock?
Det är ganska seriöst tjockt och ungefär vad ett fritt hängande valv/mellanbjälklag brukar vara med avlopp och annat gott i sig, kan det vara kantbalken som är 20cm och plattan är tunnare?
I en 60tals platta skulle jag förvänta mig typ 8cm betong.
Det är ganska seriöst tjockt och ungefär vad ett fritt hängande valv/mellanbjälklag brukar vara med avlopp och annat gott i sig, kan det vara kantbalken som är 20cm och plattan är tunnare?
I en 60tals platta skulle jag förvänta mig typ 8cm betong.
Redigerat:
Min platta på huset från 1977 är allt mellan 15-20 cm tjock. Betongen är hälld direkt på grov makadam... Sjuka mängder gjutjärn...
Jag köpte en billig 230 mm vikelkap på Jula som jag använde.
Du kan ju hyra en större maskin men räkna med att betala ganska mycket för slitage på klingan.
Fördelen med att hyra om du kan köra med vatten är att du slipper dammet.
Jag behövde köra ca. 4 cm mellan varje spår och sen körde jag med en 12kg bilmaskin.
Du kan ju hyra en större maskin men räkna med att betala ganska mycket för slitage på klingan.
Jag behövde köra ca. 4 cm mellan varje spår och sen körde jag med en 12kg bilmaskin.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 553 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 553 inlägg
Jösses, mitt hus är byggt där omkring och enligt ritningen är det 80-100mm betong i källaren men jag har inte verifierat det.anders07 skrev:
Att såga snitt och bila i steg känns som en rimlig lösning, att såga 20cm solid betong skulle krävas en såg med 55-60cm klinga.
Har bilat upp ett hål sedan tidigare och där är det c:a 20 cm. Gjutet rakt på makadam likadant som anders07 beskriver. Sedan vet man ju inte om det gäller hela plattan. Men risken finns.Rickard. skrev:
Skulle gärna slippa dammet men kanske får kompromissa med det. Tejpa och täta och sedan en jäkligt bra skyddsmask.anders07 skrev:Min platta på huset från 1977 är allt mellan 15-20 cm tjock. Betongen är hälld direkt på grov makadam... Sjuka mängder gjutjärn...
Kan tipsa om denna... https://www.amazon.se/-/en/Extracto.../ref=pd_aw_subss_m_sccl_1/261-0248639-0009416janwide skrev:
Du måste dock se till att ha ganska bra tilluft, ett öppet fönster eller tilluftskanal
Precis! Jag blåste ut mitt mot ett par OSB skivor jag satte upp i ett V som tog det mesta och sen kunde jag gräva bort damm efter.janwide skrev:
Det dammar nog en hel del runt omkring också men jag vattnade ner allt i gräset sen...
Liknande trådar
-
Vilken packning till korgventil
Kök -
Vilken typ av gips till insidan av förråd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken färg till hallen som har dörrar med ncs s0502-y?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken shuntautomatik till gammal vedpanna?
Värme allmänt -
Vilken färg ska vi använda till nyputsad murstock?
Färg, Måla & Tapetsera