Tjenare.
Jag ska bygga ett tak över ett rum inne i ett annat, mycket större rum (det kommer bli en musikstudio). Taket kommer att vara ca 5,4m x 8,7m (totalt ca 47m2). Jag undrar nu vilken typ av bärlina och vilka reglar jag ska använda till taket för att slippa få det i skallen framöver. Taket ska hålla upp 70mm isolering samt tre lager 13mm gipsskiva. Det ska också hålla för ca 200kg ljudabsorberande installationer. Då rummet inte ska ha någon kontakt med husets stomme så kan jag inte fästa något i befintligt tak.
Jag ska bygga ett tak över ett rum inne i ett annat, mycket större rum (det kommer bli en musikstudio). Taket kommer att vara ca 5,4m x 8,7m (totalt ca 47m2). Jag undrar nu vilken typ av bärlina och vilka reglar jag ska använda till taket för att slippa få det i skallen framöver. Taket ska hålla upp 70mm isolering samt tre lager 13mm gipsskiva. Det ska också hålla för ca 200kg ljudabsorberande installationer. Då rummet inte ska ha någon kontakt med husets stomme så kan jag inte fästa något i befintligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är du ett efter minsta möjliga bygghöjd el har du hög takhöjd nu?
Ska du ha balken som du beskriver så blir den sjukt stor med spännvidd på 8,7m
Självklart lägger du den på andra ledden.
Om du nu behöver balk öht.
Gissar att du inte kan fästa taket i väggarna heller då utan ska bygga nya väggar fristående från bef?
45x220 (alt limträ 56x225) är nog tillräckligt särskillt om du nu ska regla upp nya väggar då spännvidden blir mindre.
Ska du ha balken som du beskriver så blir den sjukt stor med spännvidd på 8,7m
Självklart lägger du den på andra ledden.
Om du nu behöver balk öht.
Gissar att du inte kan fästa taket i väggarna heller då utan ska bygga nya väggar fristående från bef?
45x220 (alt limträ 56x225) är nog tillräckligt särskillt om du nu ska regla upp nya väggar då spännvidden blir mindre.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vilken olja ska jag använda till terassen?
Altan & Uteplats -
Klippte av laddkabeln till busktrimmern. Vilken kan jag använda istället?
El -
Vilken typ av isolering ska jag använda?
Fasad -
Vilken kabeltyp ska jag använda?
El -
Vilken skruv ska jag använda för att fästa bärlina till denna vägg?
Altan & Uteplats