Måste bara få lite råd och synpunkter på mina funderingar..
Vi kommer att bygga hus nästa år (Älvsbyhus, modell Trym). Vi kommer att välja deras standardkök (vita släta luckor), men att byta ut lite detaljer såsom skåphandtag, diskho och sen min stora fundering bänkskivan.. :-/
Vad rekommenderar ni för bänkskiva? För och nackdelar med laminat eller träskiva? Vi tänkte f.ö kakla beige mosaik ovan diskbänk och sätta en rostfri fläktkåpa ovan spisen.
Tacksam för alla synpunkter
MVH:Helena
Vi kommer att bygga hus nästa år (Älvsbyhus, modell Trym). Vi kommer att välja deras standardkök (vita släta luckor), men att byta ut lite detaljer såsom skåphandtag, diskho och sen min stora fundering bänkskivan.. :-/
Vad rekommenderar ni för bänkskiva? För och nackdelar med laminat eller träskiva? Vi tänkte f.ö kakla beige mosaik ovan diskbänk och sätta en rostfri fläktkåpa ovan spisen.
Tacksam för alla synpunkter
MVH:Helena
Ta en granitskiva om ni har råd. Värmetålig och slitstark. Laminat är nog mer prisvärt än trä och man kan ha råd att byta den efter 10-15 år. Det finns också skivor i hård plast/annat konstgjort (??) men de är relativt dyra också men inte fuktkänsliga. Klarar dock inte varma kastruller.
Måste bara slå ett slag för massiv träskiva. Oftast tycker jag att man bara hör hur ömtåligt det är med trä. Men jag bara älskar mina rustik ek skivor, idag när lillgrabben hade ritat med spritpenna tog jag bara lite sandpapper och oljade om den och vips är den som ny igen ;D
Jag har ingen bild men jag såg en betongbänkskiva hos Bygg-Ole i Nacka i höstas. Det var en bänk med ho gjuten i samma stycke och den var tjockare än en skiva av konventionella material, 5-6 cm kanske? Det fanns ingen sten eller något iblandat, vad jag kunde se, men den var putsad så att ytan var slät och len och fick ett svagt, matt skimmer som såg så märkligt levande ut...och samtidigt så rått!
Urfräck och grymt snygg skiva, enligt min mening. Hade jag varit på G att bygga ett kök i modernistisk stil hade jag definitivt velat ta reda på mer om den...men det var jag inte, så jag vet inget om skötsel, tålighet mot fläckar etc. Kommer heller inte ihåg tillverkaren eller priset men rätt dyr tror jag att den var.
Jag skulle säga att en sån skiva kräver sina tillbehör, inget man kombinerar med blandaren Bosse och kaklet Nisse, om du förstår hur jag menar, utan en stomme till ett riktigt coolt kök.
Urfräck och grymt snygg skiva, enligt min mening. Hade jag varit på G att bygga ett kök i modernistisk stil hade jag definitivt velat ta reda på mer om den...men det var jag inte, så jag vet inget om skötsel, tålighet mot fläckar etc. Kommer heller inte ihåg tillverkaren eller priset men rätt dyr tror jag att den var.
Jag skulle säga att en sån skiva kräver sina tillbehör, inget man kombinerar med blandaren Bosse och kaklet Nisse, om du förstår hur jag menar, utan en stomme till ett riktigt coolt kök.
Valnöt är supersnyggt mot vitt.
Niclas
Niclas