Hej

Jag vill ha en pelar/bänk borrmaskin för att borra enbart i trä och tunn plåt.

Så det jag söker är en maskin som
kan borrar djupt... eller medel djupt.
Som har hög precision
Där man kan justera borren plattan
Inte är för klen så den välter
och helst håller några år. Vet tyvärr inget om sådana här borrmaskiner men tex ville jag inte ha en cireklsåg med klen plast botten för de går sönder inom någon månad så köpte en med metal platts o det var verkligen värt det.
Helst inte för tung dock.

Så vilka märken ska jag titta efter ? Holzmann ? Andra ?

jag köpte en
Scheppach DP19Vario 550W

Den är bra för priset kring 3000

Har en Bosch PB 40. Är nöjd med den. Dock kunde man på den tiden (för några år sedan) få den för under 1500kr. Det var den absolut värd. Verkar nu kosta det dubbla, men tror den kan vara värt även det.
Har även en Arboga golvmaskin. Den är förstås ännu bättre :) men Boschen går ju att ta med sig dit man behöver den. Tar tex ut den i trädgården när jag ska borra i längre grejer.

L Lilllen skrev:
Har en Bosch PB 40. Är nöjd med den.[...]
Samma här. Har haft min sen 2021 och tycker att den fungerar fint. Kom igenom 6mm fjäderstål men det kanske har mer att göra med att jag hade Dormers borrar i chucken.
En sak som är lite störig är att man inte kan flytta bordet relativt huvudet eller vad man kallar delen med motorn osv. Även ett lite åtkomligare djupanhåll och lås på sänkningen vore trevligt så man kan finjustera med bladmått.

P Pettman skrev:
Samma här. Har haft min sen 2021 och tycker att den fungerar fint. Kom igenom 6mm fjäderstål men det kanske har mer att göra med att jag hade Dormers borrar i chucken.
En sak som är lite störig är att man inte kan flytta bordet relativt huvudet eller vad man kallar delen med motorn osv. Även ett lite åtkomligare djupanhåll och lås på sänkningen vore trevligt så man kan finjustera med bladmått.
Det ska gå att rotera bordet. Tror man bara behöver lossa en skruv?
Annars funkar djupmätningen rätt bra tycker jag istället för djupanholl, men visst, ska man borra många lika djupa så funkar ju ett bra djupanhåll bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.