Hej,

Vi bygger nytt och kommer snart att planera elen till vårt blivande hem. Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa belysningen i vardagsrummet. På den bifogade bilden har jag ritat in de möbler vi redan har och hur jag tror att de kommer att placeras. Vi har bra hängarmaturer som kommer att hängas ovanför matbordet och soffbordet, läslampor som kommer att placeras i hörnet bredvid soffan och fåtöljen vid brasan. Dessutom är skåpet vid väggen nära matbordet ett vitrinskåp med belysning. I köket kommer vi att ha infällda spottar och skaffa hängarmaturer till bardisk och arbetsytor.

Problemet är det öppna område som blir mellan köket och matbordet. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det på ett bra sätt. Innertaket kommer att bestå av gipsskivor och vara slätt. Jag vill helst inte ha infällda spottar i vardagsrummet om jag kan undvika det. Funderade på en skena med spottar, men är orolig för att det blir svårt att rikta spottarna så man inte blir bländad någonstans i rummet. Är det någon i detta fantastiska forum som har förslag på armatur/belysning för det området?

• Planskiss över vardagsrum och kök med möbler utplacerade, som matbord, soffa och fåtöljer. Markerade områden för belysning mellan kök och matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En skena med spotlights sätter man rätt nära väggen och riktar mot väggen så det brukar inte bli något bländningsproblem. Men det lyser ju inte direkt upp golvytan.
Vad sägs om två plafonder?
Lyser upp golvytan som spottar gör men är snyggare.

BirgitS BirgitS skrev:
En skena med spotlights sätter man rätt nära väggen och riktar mot väggen så det brukar inte bli något bländningsproblem. Men det lyser ju inte direkt upp golvytan.
Vad sägs om två plafonder?
Lyser upp golvytan som spottar gör men är snyggare.
Hej BirgitS! Det kan verkligen bli bra med ett par snygga plafonder. Tack för ditt svar! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.