Hej,

Tätskiktet är snart klart och dags för min första kakling av badrum. Har köpt 60x60 för golv och 30x60 för vägg av samma granitkeramik, båda med cirka 1cm tjocklek.

1.
Först och främst så behöver jag ett bra nivåsystem för läggningen. Finns det något specifikt ni rekommenderar mer än andra?
Hittade denna: https://www.bauhaus.se/nivaskruv-ni...SBNs4uvuXPc4l2Re9rnorPPSc5iUvfTAaAmUEEALw_wcB
Verkar vettig och ger endast 1mm fog vilket jag gillar.

2.
Sen behöver jag en kakelskärare.
Denna från Biltema ser bra ut, någon som har personlig erfarenhet av den? Verkar funka bra för 60x60 platter med extra stöd också.
https://www.biltema.se/bygg/kakling/kakelkapar/kakelskarare-pro-800-mm-2000042826

3.
Och så kanske jag behöver en kakelkap för att kapa snygga 45 gradiga vinklar tex. vid fönstret. Vilken maskin rekommenderar ni här?

4.
Och eftersom jag tänkte lägga med 1mm fog, vad ska jag ha för kryss eller verktyg för att få detta på vägg?

5.
Vad tror ni om denna för att lyfta och kunna justera plattorna lite enklare?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rarverktyg/byggverktyg/dubbel-sugkopp-256030/
Fungerar det trots att det är lite struktur på plattorna?

Tack!

1. Jag köpte det där nivåsystemet - Funkar som sig skall och hattarna går att återanvända. Jag provade till 30x30 plattor och den gubben gick inte. Till 60x60 så kanske det är mer lämpligt. Kan nog släppa det som finns för en billig peng.

2. Den där skulle jag inte vilja försöka med så stora och, vad jag antar, dyra plattor. Kör som proffsen - Sigma. Min har ett par år på nacken och bättre klipp fr man leta efter. Jag har denna.

3. Kakelkap, är det lite så skulle jag enbart kika på en diamantklinga till vinkelslipen. Är det mer så definitivt en Tebo. Jag kör med en äldre modell som borde kastas bort men gör det den skall. Men det skulle kunna fungera med i princip vad som helst om det inte är stora mängder. Blir rätt fina snitt med rätt såg.

4. Personligen kör jag med kakelsnöre och på fri hand. Tror iof att 1mm snören inte finns överallt så kanske kryss eller kilar!? Är du säker på 1mm fog?

5. Den där sugproppen kommer nog inte att gå på strukturerade plattor.

60x60 till golvet - Hur löser du fallet?

slacker slacker skrev:
1. Jag köpte det där nivåsystemet - Funkar som sig skall och hattarna går att återanvända. Jag provade till 30x30 plattor och den gubben gick inte. Till 60x60 så kanske det är mer lämpligt. Kan nog släppa det som finns för en billig peng.

2. Den där skulle jag inte vilja försöka med så stora och, vad jag antar, dyra plattor. Kör som proffsen - Sigma. Min har ett par år på nacken och bättre klipp fr man leta efter. Jag har denna.

3. Kakelkap, är det lite så skulle jag enbart kika på en diamantklinga till vinkelslipen. Är det mer så definitivt en Tebo. Jag kör med en äldre modell som borde kastas bort men gör det den skall. Men det skulle kunna fungera med i princip vad som helst om det inte är stora mängder. Blir rätt fina snitt med rätt såg.

4. Personligen kör jag med kakelsnöre och på fri hand. Tror iof att 1mm snören inte finns överallt så kanske kryss eller kilar!? Är du säker på 1mm fog?

5. Den där sugproppen kommer nog inte att gå på strukturerade plattor.

60x60 till golvet - Hur löser du fallet?
Den kakelskäraren du länkade är garanterat bättre, dock lite väl dyr för ett badrumsjobb.

Det är svårt att få perfekta 45-gradiga vinklar med diamantklinga? Eller tänkte du att man kapar dem med kapen först och sen slipar av överflödet?

Jag är inte helt säker på 1mm fog, tycker dock att det är snyggare med tunnare fog. Är 2mm mer lämpligt?

Jag har löst det med ett lokalt fall i duschen där det kommer ligga 5x5 klinker.

J jockebq skrev:
Den kakelskäraren du länkade är garanterat bättre, dock lite väl dyr för ett badrumsjobb.

Det är svårt att få perfekta 45-gradiga vinklar med diamantklinga? Eller tänkte du att man kapar dem med kapen först och sen slipar av överflödet?

Jag är inte helt säker på 1mm fog, tycker dock att det är snyggare med tunnare fog. Är 2mm mer lämpligt?

Jag har löst det med ett lokalt fall i duschen där det kommer ligga 5x5 klinker.
Jag säger inte att Biltema knäcken är dålig, men det är ju Biltema vi pratar om. Den kanske duger men om den är kass och plattor börjar gå sönder kommer du att ångra att du inte köpte bättre. En Sigma går alltid att sälja när du är klar med den - En Biltema, tja.. Knappt lönt att sälja.
En annan bra aparat vid plattsättning är en laser - Jag slår på min och använder den för att hålla linjer så det inte vandrar iväg, samma manick för att kontrollera att golvet ligger rätvinkligt och inte skevar - Otroligt användbart vid plattsättning på större ytor som som just ett badrum. Jag kör med denna från Bosch.

Skall plattan kapas i 45 grader hela vägen så skulle jag tillämpa knäcken och inte klingan. Det finns även manuella slipverktyg för kakel om det skall till lite puts efter knäck. Det beror helt enkelt på hur det ser ut och vart snittet skall ligga. I mitt badrum planerades ytterhörn så att oklippta plattor avslutades mot list. Vid fönster så är det silikon mot smyg. Vid dörr - Foder.
Eller tänker du att det skall kapas 45 grader i kanten på plattan för ytterhörn? I snålat fall måste du ha en såg med tiltbart bort, bra anhåll och gradvis ta dig fram. För en som inte gjort det förr skulle jag nog rekommendera en kakellist - Jag ger mig inte på att gira ihop kakelplattor på ytterhörn.

1mm fog är lurigt och det beror mycket på plattans kvalitet och storlek samt om den är skuren. Eventuella misstag kommer att synas och vandra iväg och det är inte särskilt förlåtande. 1mm fog kan dessutom ställa till det i fallet med dina 5x5 beroende på lutning, dvs, plattorna tar i underkant och glipar mer än 1mm i ovankant. Men på 5x5 så kanske det är ett ickeproblem.
Jag har kört 3 mm på allt jag satt men det är ju en smaksak. Kläm och känn och testa innan du fattar det beslutet.
Bara kört hobbyplattsättning genom åren men det har blivit en del med Tvättstuga, Hallgolv, Toalett och senast Badrummet. Sen ett stort antal kök på det innan jag började leja bort det momentet ute hos kund. Hemma sätter jag allt själv.

T
J jockebq skrev:
Hej,

Tätskiktet är snart klart och dags för min första kakling av badrum. Har köpt 60x60 för golv och 30x60 för vägg av samma granitkeramik, båda med cirka 1cm tjocklek.

1.
Först och främst så behöver jag ett bra nivåsystem för läggningen. Finns det något specifikt ni rekommenderar mer än andra?
Hittade denna: [länk]
Verkar vettig och ger endast 1mm fog vilket jag gillar.

2.
Sen behöver jag en kakelskärare.
Denna från Biltema ser bra ut, någon som har personlig erfarenhet av den? Verkar funka bra för 60x60 platter med extra stöd också.
[länk]

3.
Och så kanske jag behöver en kakelkap för att kapa snygga 45 gradiga vinklar tex. vid fönstret. Vilken maskin rekommenderar ni här?

4.
Och eftersom jag tänkte lägga med 1mm fog, vad ska jag ha för kryss eller verktyg för att få detta på vägg?

5.
Vad tror ni om denna för att lyfta och kunna justera plattorna lite enklare?
[länk]
Fungerar det trots att det är lite struktur på plattorna?

Tack!
1. Ja, dom funkar bra men jag föredrar Raimondis variant, ser likadan ut men är lite hållfastare, går inte i sönder lika lätt när man drar åt dom. Raimondis variant hittar du bara i välsorterade kakelbutiker så kör på Tebos variant.

2. Som sagt så är det Sigmas eller Montolit som gäller. Dessa kan du hyra på valfri uthyrningsfirma, blir nog inte dyrare än att köpa Biltemavarianten, den kan funka men har ej erfarenhet av Biltemas kakelskärare.

3. Ja, om du tvunget inte vill ha ytterhörnslister så får du köpa en bra kapskiva och vara stadig på hand när du gerar plattorna, inte ens alla plattor som klarar av detta då dom flisar sig i kanterna. Jag rekommenderar Festools kapskiva för klinker, sjukt bra men kostar typ 600 kr.

4. Du behöver inga kryss eller snöre utan Tebos nivåskruvar fungerar som fogavskiljare, bara att sätta plattorna på dessa så har du automatiskt en fog på 1-2 mm, närmare 2mm i verkligheten även om nivåsystemet är 1 så kallat 1mm. Du ska inte ha några 3mm på 60x60 cm plattor, sjukt fult. Är dina plattor rektifierade förresten? Alltså en rakskuren kant? Om dom inte är det och det är en liten fasning på plattan kommer du att få väldigt breda fogar om du använder nivåsystemet. Har du någon länk till plattan, är det Bauhaus eller Hornbach?

5. Den sugklockan funkar ej om plattan är skrovlig, bara att glömma. Dessutom är Biltemas sugklockor totalt värdelösa.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
1. Jag kör med dessa du nämner och är nöjd med dem men kör dock oftast 1,8mm pinnar istället. Dock tar det ett antal till man känner hur långt man vågar dra dem så de inte går av.

2. Kört Sigma i alla år men skaffade en Montolit i våras och är sjukt mycket mer nöjd med den och det går säkert att hyra istället för en vettig peng. Biltema skulle jag inte lagt pengar på när det gäller granitkeramik 60x60 för plattorna är dyra och är det beställningsvara så kan man stå där med att de inte räcker till och sen får man komplettera från annan Batch och det är mindre kul.

3. Grovkapar/gerar med vinkelslip och vanlig diamantklinga enligt nedan för att slutligen slipa ner med den andra vilket ger toppenresultat.
https://www.tebo.se/Diamantklinga-Montolit-CG-115/article
https://www.tebo.se/diamantslipskiva-montolit-fleximont-gg-grov-444301-sv/article

4. Instämmer med tank77... och... nivåskruvarna blir ju distanser... men komplettera med kilar så du kan rikta lite om det skulle börja tanda av någon anledning. Dessa har du ju även nytta av till att kila upp nedersta skiftet på väggen.

5. Inga sugklockor på ojämna plattor.

Tilläggas bör kanske så du tänker på att storformatsplattor måste dubbellimmas och jag hoppas du har bra koll på att väggarna är raka och likaså med hur du löst golvets fall.

Även att införskaffa är ju typ dessa för alla håltagningar...

https://www.tebo.se/diamantborr-granito-dry-6-mm-334006-sv/article

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
1. Jag kör med dessa du nämner och är nöjd med dem men kör dock oftast 1,8mm pinnar istället. Dock tar det ett antal till man känner hur långt man vågar dra dem så de inte går av.

2. Kört Sigma i alla år men skaffade en Montolit i våras och är sjukt mycket mer nöjd med den och det går säkert att hyra istället för en vettig peng. Biltema skulle jag inte lagt pengar på när det gäller granitkeramik 60x60 för plattorna är dyra och är det beställningsvara så kan man stå där med att de inte räcker till och sen får man komplettera från annan Batch och det är mindre kul.

3. Grovkapar/gerar med vinkelslip och vanlig diamantklinga enligt nedan för att slutligen slipa ner med den andra vilket ger toppenresultat.
[länk]
[länk]

4. Instämmer med tank77... och... nivåskruvarna blir ju distanser... men komplettera med kilar så du kan rikta lite om det skulle börja tanda av någon anledning. Dessa har du ju även nytta av till att kila upp nedersta skiftet på väggen.

5. Inga sugklockor på ojämna plattor.

Tilläggas bör kanske så du tänker på att storformatsplattor måste dubbellimmas och jag hoppas du har bra koll på att väggarna är raka och likaså med hur du löst golvets fall.

Även att införskaffa är ju typ dessa för alla håltagningar...

[länk]
Bra tips med borr för håltagning, rätt dyra då jag behöver för dosa, 25mm 18mm och 12mm. Fungerar inte såna hålsågar med diamant fast för vanlig borrmaskin? Såna kit är mer prisvärda. Kommer ju inte jobba med detta dagligen så om det är lite sämre gör inget.

J jockebq skrev:
Bra tips med borr för håltagning, rätt dyra då jag behöver för dosa, 25mm 18mm och 12mm. Fungerar inte såna hålsågar med diamant fast för vanlig borrmaskin? Såna kit är mer prisvärda. Kommer ju inte jobba med detta dagligen så om det är lite sämre gör inget.

Jag tror snarare att det är utkastade pengar på att köpa något billigare för granitkeramik är HÅRT...

Jag vet inte vad du ska ha så många olika storlekar för men normalt skulle du klara dig med en 20mm då de är belagda med diamant på utsidan också.

12mm vet jag inte vad du har för något.
Till 16mm elslang gör det inget om hålet är 20mm.
Till rör i rör kan man bara slipa upp hålet större med utsidan av hålsågen när man väl kommit genom plattan...
Till dosa kan man köra snitt med kapskivan på vinkelslipen och sen knacka ut tårtbitarna som skapas och slutligen slipa upp till ett runt hål med hålsågen som är 20mm.

På så sätt behöver du bara skaffa EN hålsåg och då hade jag skaffat en riktigt bra.

Det är MYCKET enklare att hålla en vinkelslip med en hand och plattan med den andra när man ska göra hål.
Dessutom känns det som hastigheten på en vinkelslip behövs då man måste gå ner lite snett i plattan med hålsågen för att sakteliga rikta upp den... i annat fall "springer" ju bara hålsågen iväg på plattan.

Jag tror snarare att det är utkastade pengar på att köpa något billigare för granitkeramik är HÅRT...

Jag vet inte vad du ska ha så många olika storlekar för men normalt skulle du klara dig med en 20mm då de är belagda med diamant på utsidan också.

12mm vet jag inte vad du har för något.
Till 16mm elslang gör det inget om hålet är 20mm.
Till rör i rör kan man bara slipa upp hålet större med utsidan av hålsågen när man väl kommit genom plattan...
Till dosa kan man köra snitt med kapskivan på vinkelslipen och sen knacka ut tårtbitarna som skapas och slutligen slipa upp till ett runt hål med hålsågen som är 20mm.

På så sätt behöver du bara skaffa EN hålsåg och då hade jag skaffat en riktigt bra.

Det är MYCKET enklare att hålla en vinkelslip med en hand och plattan med den andra när man ska göra hål.
Dessutom känns det som hastigheten på en vinkelslip behövs då man måste gå ner lite snett i plattan med hålsågen för att sakteliga rikta upp den... i annat fall "springer" ju bara hålsågen iväg på plattan.
Vad smart! Visste inte att det gick att lösa allt på det sättet. Hur gör du för dosan? Snitt som ett kryss eller som en fyrkant med kryss inuti? Tänkte så man inte spräcker av mer än man vill?

En annan sak, skruv till tex. kommod och andra saker som fästs med "vanliga" skruv. Ska man skaffa en 6 eller 8mm likadan till vinkelslip?

J jockebq skrev:
Vad smart! Visste inte att det gick att lösa allt på det sättet. Hur gör du för dosan? Snitt som ett kryss eller som en fyrkant med kryss inuti? Tänkte så man inte spräcker av mer än man vill?

En annan sak, skruv till tex. kommod och andra saker som fästs med "vanliga" skruv. Ska man skaffa en 6 eller 8mm likadan till vinkelslip?
Som plattsättare kan man aldrig sluta snusa för snusdosan är perfekt storlek att rita efter när man ska ha ut för en eldosa. ;)

Man ritar ett tydligt streck på cirkeln så man ser det bra och sen kör man ner vinkelslipens skiva rakt ner i mitten av cirkeln till skivan når strecket och så upprepar man det flera ggr inom cirkeln... typ först som ett kryss och sen ett kryss i krysset.
Då har du 8 tårtbitar som är kapade nästan ut till linjen.
Sen tar man lite lätt och naggar med vinkelslipen genom glasyren runt längs linjen strax innanför och sen kan man ganska lätt knäcka av bitarna så man får in hålsågen och kan slipa bort resten med den.

Ja, det finns de små storlekarna också men man ska tänka på att de är fyllda med vax som ska fungera som kylning och sådant fett finns att köpa om man ska göra många hål...

https://www.tebo.se/kylvax-334068-sv/article

Som plattsättare kan man aldrig sluta snusa för snusdosan är perfekt storlek att rita efter när man ska ha ut för en eldosa. ;)

Man ritar ett tydligt streck på cirkeln så man ser det bra och sen kör man ner vinkelslipens skiva rakt ner i mitten av cirkeln till skivan når strecket och så upprepar man det flera ggr inom cirkeln... typ först som ett kryss och sen ett kryss i krysset.
Då har du 8 tårtbitar som är kapade nästan ut till linjen.
Sen tar man lite lätt och naggar med vinkelslipen genom glasyren runt längs linjen strax innanför och sen kan man ganska lätt knäcka av bitarna så man får in hålsågen och kan slipa bort resten med den.

Ja, det finns de små storlekarna också men man ska tänka på att de är fyllda med vax som ska fungera som kylning och sådant fett finns att köpa om man ska göra många hål...

[länk]
Då förstår jag! Tack för förklaringen! Ska man köra på 6mm och slipa upp till 8mm om man vill slippa köpa 2st? Vilken storlek är mest användbar?

• Gilla
MatsGranstedt och 1 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Då förstår jag! Tack för förklaringen! Ska man köra på 6mm och slipa upp till 8mm om man vill slippa köpa 2st? Vilken storlek är mest användbar?
Har du skivmaterial med plywood bakom så räcker ju 6mm till allt som ska skruvas upp men har du stenväggar så du behöver plugga med brun 8mm plugg så kan du ju köra upp hålet i plattan med den lilla 6mm...

* Oftast blir hålen lite större än vad hålsågarna heter ändå. ;)

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.