Hej, tänkte bygga en liten stuga till min far som vintertid bor i spanien.Den kommer väl bli runt 25M2 kanske så där finns ju möjligheten till Attefall fattar jag det som.
Men sen hörde jag att man utan bygglov kan bygga en komplementbyggnad hur stor som helst så länge den inte har större bottenyta än huvudbyggnad, plus att den får inte stå för långt från huvudbyggnad. (17 meter finns domslut på att det är för långt).
Eftersom här inte behövs bygglov, så riskerar man ju att någon anmäler för de tror det är svartbyggt, kommunen kontrollerar och visar det sig då att man missat med någon regel så kan man ju åka på böter, eller tvingas riva.

Attefall där vet jag inte hur det fungerar.

Problemet i det hela är bara att det på tomten finns förråd som stått där i 25 år som inte har bygglov. Preskriberat visst, men har hört att man kan få problem vid ansökan om bygglov. "så du vill ha bygglov på x, då måste du samtidigt söka på dina förråd". Och får man då inte bygglov på de så kanske de måste rivas.

Vill inte väcka björnar som sover...

Det där med bygglovsfritt utöver attefallsregler. Gäller i icke detaljplanerat område. Som dessutom inte räknas som sammanhållen bebyggelse. Du får kolla med kommunen om det räknas som sammanhållen begynnelse. Det kan räcka om det finn någon annan byggnad inom 200m.
Om du har ettsvartbygge som stått i 25 år. Så kan du inte tvingas riva det. Det kan hindra nya bygglov, men inte hindra dig från ett attefallsbygge.

H hempularen skrev:
Det där med bygglovsfritt utöver attefallsregler. Gäller i icke detaljplanerat område. Som dessutom inte räknas som sammanhållen bebyggelse. Du får kolla med kommunen om det räknas som sammanhållen begynnelse. Det kan räcka om det finn någon annan byggnad inom 200m.
Om du har ettsvartbygge som stått i 25 år. Så kan du inte tvingas riva det. Det kan hindra nya bygglov, men inte hindra dig från ett attefallsbygge.
Men om man bygger bygglovsfritt utöver attefallsreglerna, och det senare kommer en grinig granne som tror det är svartbygge, kommunen kommer ut och säger att nej, det står för långt bort från huvudbyggnaden/det är bara 198 meter till grannen/nåt annat/ så du måste söka bygglov och eftersom du har det andra utan bygglov så kräver vi att du söker bygglov på det samtidigt?

F frityreldarn skrev:
Men om man bygger bygglovsfritt utöver attefallsreglerna, och det senare kommer en grinig granne som tror det är svartbygge, kommunen kommer ut och säger att nej, det står för långt bort från huvudbyggnaden/det är bara 198 meter till grannen/nåt annat/ så du måste söka bygglov och eftersom du har det andra utan bygglov så kräver vi att du söker bygglov på det samtidigt?
Det är ett inte allt för ovanligt senario du beskriver.

• Gilla
fastighetsskötaren
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är ett inte allt för ovanligt senario du beskriver.
Hur gör man då? Mailar med kommunen från en mail som inte innehåller mitt telefonnummer så de är tvungna att svara skriftligt, och i mailet fråga exakt rakt ut, att om jag bygger den och den med det utseendet, höjden läget mm, går det då under komplementbyggnad?

Helt säker kan du aldrig vara. Även om kommunen är helt på din sida och tycker att du helt korrekt byggt en bygglovsfri byggnad. Så kan en sut granne genom överklagande få en tolkning från makomiljödomstolen. Kommunen kan ha missat någon detalj.

Sådant är dock extremt ovanligt, iallafall om man håller sig inom gränserna, och inte tänjer på tolkningen.

Enda sättet att vara helt säker är att få bygglov, som hinner vinna laga kraft. Då kan ingen ändra på det även om kommunen gjort helt fel när det beviljades.

• Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.