Hej

I sommar är det dags att dra flexslang i den gamla skorstenen och mura igen det som jag öppnade upp förra året. Det är en rätt komplex operation, då jag drar fyra slangar i samma skorsten till fyra olika eldstäder, två järnspisar och två kakelugnar.

Det kommer att behöv muras en hel del. Jag måste delvis mura om det järnspisarna står på som är en tegelkonstruktion. Jag behöver mura igen skorstenen där slangarna dras, och dessutom behöver jag mura igen en rökgång till en kakelugn som inte ska användas. Allt detta tänkte jag göra med tegel och någon form av kalkbruk, då huset är från sent 1800-/tidigt 1900-tal. Fråga 1 blir då: vilket kalkbruk bör jag använda?

Sedan måste jag mura fast slangarna i krönet på skorstenen. Det är en gammal skorsten i tegel men som fått ett nytt krön av någon sorts grov betong. Bör jag satsa på ett annat bruk här, eller kan jag fortsätta med kalkbruket? Det är som sagt utomhus, men det finns en kåpa i plåt över och eftersom resten av skorstenen är murad med någon sorts kalkbruk tänkte jag att man borde kunna fortsätta med det.

Till sist behöver jag sätta fast krönen på kakelugnarna igen. De har jag behövt ta bort för att komma åt rökgångarna. Har någon ett bra tips på lerbruk som jag kan använda här?

Claes Sörmland
Kalkbruk

Jag har murat med klassiskt kalkbruk, d v s släckt kalk och sand. Tyvärr är våtsläckt kalk ett elände att få tag på här (Ni har det i Skåne va?) så jag har kört murkalk E på säck som jag har blandat till en kalkpasta med visp. Den kalkpastan tillverkas med fördel i förväg i större mängd och läggs sedan i en stor murarbalja som täcks npga med plast (typ en bit byggplast). Lite vatten som flyter på toppen är bra. Den härdar alltså inte men får inte torka ut. Den blir bättre och smetigare efter några dagar-veckor.

Vid murning så tas en del kalkpasta och lämplig andel mursand (natursand) 0-8 mm som jag köpte hem från det lokala sandtaget. Den kan behöva siktas först om det finns större stenar i den. Blandas med visp.

Mängd sand då? Ja det beror på husets ålder hur mycket sand man har använt. Efter sekelskiftet så användes ofta mycket sand, t ex 1:5 kalk och sand, kolla skorstenens nuvarande bruk och kopiera. Kalkbruk är mycket förlåtande så proportionerna är inte helt viktiga verkar det som.

Lerbruk

Enklast så köper du hem lerpulver på säck, Hos mig är det den lokala Optimerabutiken som har detta på lager - det är där de enstaka kakelugnsmakarna handlar. Detta blandas med natursand 0-8 mm (återigen siktad om det behövs) med visp. Typ 1:3 lera-sand i volymer brukar vara lagom. Blanda antingen i förväg och låt stå några dagar-veckor, det tar tid för leran att helt hydrera eller blanda en lerpasta som med kalkpastan ovan och låt stå.

Sen kan man gräva upp lera i backen också men det kräver en större insats och mer kunskap. Naturleran innehåller ju en viss mängd sand/silt och är alltså naturligt olika fet.

Utomhus

För att mura utomhus är lera och kalkbruk ingen bra idé. Så antingen hydrauliskt kalkbruk eller cement-kalk-bruk. Inget av dessa bruk tål ju direkt vätning som sker t ex ovanpå krönet på en skorsten så där krävs plåtarbete, ett tak.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kalkbruk

Jag har murat med klassiskt kalkbruk, d v s släckt kalk och sand. Tyvärr är våtsläckt kalk ett elände att få tag på här (Ni har det i Skåne va?) så jag har kört murkalk E på säck som jag har blandat till en kalkpasta med visp. Den kalkpastan tillverkas med fördel i förväg i större mängd och läggs sedan i en stor murarbalja som täcks npga med plast (typ en bit byggplast). Lite vatten som flyter på toppen är bra. Den härdar alltså inte men får inte torka ut. Den blir bättre och smetigare efter några dagar-veckor.

Vid murning så tas en del kalkpasta och lämplig andel mursand (natursand) 0-8 mm som jag köpte hem från det lokala sandtaget. Den kan behöva siktas först om det finns större stenar i den. Blandas med visp.

Mängd sand då? Ja det beror på husets ålder hur mycket sand man har använt. Efter sekelskiftet så användes ofta mycket sand, t ex 1:5 kalk och sand, kolla skorstenens nuvarande bruk och kopiera.

Lerbruk

Enklast så köper du hem lerpulver på säck, Hos mig är det den lokala Optimerabutiken som har detta på lager - det är där de enstaka kakelugnsmakarna handlar. Detta blandas med natursand 0-8 mm (återigen siktad om det behövs) med visp. Typ 1:3 lera-sand i volymer brukar vara lagom. Blanda antingen i förväg och låt stå några dagar-veckor, det tar tid för leran att helt hydrera eller blanda en lerpasta som med kalkpastan ovan och låt stå.

Sen kan man gräva upp lera i backen också men det kräver en större insats och mer kunskap. Naturleran innehåller ju en viss mängd sand/silt och är alltså naturligt olika fet.

Utomhus

För att mura utomhus är lera och kalkbruk ingen bra idé. Så antingen hydrauliskt kalkbruk eller cement-kalk-bruk. Inget av dessa bruk tål ju direkt vätning som sker t ex ovanpå krönet på en skorsten så där krävs plåtarbete, ett tak.
Jag bor i Uppsala och huset som ska muras står utanför Härnösand, så det är långt till Skåne.

Jag kan nog blanda en kalkpasta själv och ordna fram sand. Det är inga orimliga mängder bruk jag behöver. Skorstenen kanske bör muras med C-bruk? Den har som sagt en plåthuv, så det jag murar där är till viss del skyddat från regn och snö. Kanske ska jag passa på att laga fogar i skorstenen också när jag ändå är däruppe och härjar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kalkbruk

Mängd sand då? Ja det beror på husets ålder hur mycket sand man har använt. Efter sekelskiftet så användes ofta mycket sand, t ex 1:5 kalk och sand, kolla skorstenens nuvarande bruk och kopiera. Kalkbruk är mycket förlåtande så proportionerna är inte helt viktiga verkar det som.

Lerbruk

Utomhus

Vilken imponerande tydlig guide, nästan att jag själv vågar gå på vår gamla murstock. (y)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.