Hej,
Jag har en betongstödmur (som jag har gjuit själv) plus del av husets sockel som jag vill stänkputsar. Resten av husets sockel är stänkputsat så jag vill givetvis matchar denna.

Jag har en stänkputs verktyg, och hade tänkt bygga upp en liten "test-väg" för att öva på först innan jag ger mig på det riktiga. Men jag blir inte riktigt klok på vilken bruk jag ska ha och vilket strategi. Behövs hönsnät? Primer? Slätputsar på betongen först och sedan stänkputs utanpå? Vilket putsbruk? Samma putsbruk för det släta och stänkputs?

Tips tas gärna emot!

Med vänliga hälsningar
Chris
 
  • Manuell sopmaskin på grus, med synlig skoben, träskaft, stålbostar och hjul. Använd för renhållning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Hade varit bättre med en bild på väggen än din dåliga "spruta".
Slå på en grundning först med cementbruk A.
Sen stocka med c bruk 3 mm, och sen putsa med c bruk 1 mm.
Sen kör din vevspruta med stänkputs.
Man brukar ha trattspruta och kompressor =).
 
Hej Neo11 (och andra). Tack för att du tog tid att svara. Jag var bortrest så kunde inte ta flera bilder - men nu har jag gjort det - här ser ni både det nya muren och där putsen saknas på hussockeln.

Tack för dina tips. Så grundning med A gör att man inte behöva hönsnät?

Och kan du hjälpa mig att förstå mellan vilka delmoment ska det torka? Mellan grundning och stockning ska det torka helt eller hur? Men mellan det stockning/putsning och stänkputs? Eller ska det fortfarande var fuktigt från putsning under när man kör med vevsprutan?

Mvh
Chris
 
  • Spade lutad mot betongvägg bredvid småsten och krukor med växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med flagande puts, kabel, grussäng, indikationer på möjlig fukt- eller vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Vi får nog börja om från början.
Stänkputs har man ju egentligen inte mot mark, då det ligger vatten och snö mot.
Och svårsprutat då det inte är något vidare sug i materialet, (blir lätt blötsprutat).
På den övre bilden är det nästan bäst att slätputsa med cementbruk A, eller halva överdelen stänk och den undre A.

Är ju nästan samma sak på den undre bilden.
Putsa med A eller B bruk, filtbräda i övergången.
Men det blåa ser som någon sockelfärg,
och på den kan du inte spruta på stänkputs.
Tror du måste fundera lite.
Att putsa sockel där du saknar bruk är det absolut enklaste.
Och det som blir snyggast.utseendemässigt.
 
Hej Neo11.
Hmm - du beskriver att jag borde inte ha stänkputs mot marken och jag bör slätputsa istället. Men jag försöker matcha resten av huset. Hela källarvåningen och socklet är stänkputsat (på 80talet), likaså garagets nedre delen (2000talet), och alla stödmurer (80talet och 2000talet). Ser bilderna som jag har bifogat. Så varför skulle jag inte göra likadant här?

Angående det undra bilden, den delen som inte är putsat just nu är en del som tidigare var "under" marken. Jag har sänkt marknivån, och därför syns betongen. Och där vill jag "fylla i" med puts. Du säger att jag kan inte spruta på det befintliga sockelfärgen. Men det har aldrig sagt att jag vill. Jag vill varken spruta mer puts på det existerande eller slätputsa på den heller - jag vill fylla i delen som är längst ned för att matcha.

Och på det övre bilden (stödmuren) vill jag putsar precis som på andra stödmur....

Så tillbaks till frågan - ska stänkputsen sprutas på medan innan det underliggande stockningen har torkat? Eller?

Mvh
Chris
 
  • Grå texturerad vägg, flerfärgade småstenar, trästaketets hörn, löv, friluftsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsland med grus, betongkantstenar, stenar, stängd påse med jord, mot en grå texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg, grus, kvastskaft, träbit, putsad sockel, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Dom bilder du bifogat är fin spritputs sockel, inte stänkputs.
Men som svar på din fråga.
Om underlaget inte är helt torrt när du sprutar på stänkputs, så får du det blötsprutat.
Och ser förjävligt ut.
 
N neo11 skrev:
Dom bilder du bifogat är fin spritputs sockel, inte stänkputs.
Men som svar på din fråga.
Om underlaget inte är helt torrt när du sprutar på stänkputs, så får du det blötsprutat.
Och ser förjävligt ut.
Hej
För åtminstone en av dessa väggar, tittade jag när byggarna gjorde det med en sån kvarn. Men om det de gjorde heter spritputs eller stänkputs vet jag inte.
Jag är en ganska händig person och har lärt mig många olika färdigheter under 20 års husrenovering och fixandet. Men än så länge har jag inte lärt mig att putsa. Så jag tänkte att ställa fråga jär skulle vara ett bra sätt att veta hur jag ska komma igång med första projekt och öva.

Men jag fattar signalen - jag kan inte alla ord, vet inte vad allt heter. Och för första projekt försöker jag kopiera en annan av husets väggar - fast den sorts puts ska "man" inte använda vid marknivå.

Jag ger mig och lägger ned.

Och när det gäller min sista fråga - jag menade inte att jag VILL stänkputsa när putsen under var blöt, jag vill säkerställa att jag hade förstått rätt att lagret under ska vara helt torrt. Inte att det skulle bli "blötsprutat" (vad det nu är) och att det skulle ser för jävligt ut.


Chris
 
N
Hej.
Dom bilder du la in i ditt sista inlägg, skulle du lagt in i ditt första istället.
Så hade jag sluppit lägga tid på att skriva svar som var gissningar i brist av information.
Därför ledsnade jag.
Vart har en byggare använt kvarnen? Du skriver att det är en vägg.
Då tolkar jag det som fasadvägg? Hur ser huset ut? Eller är det på sockeln han använt kvarnen?
Kan inte svara på något om jag ska gissa allt för att du lägger ut för dåligt med bilder.
Och för dåligt med information.
Att du är duktig med allt hjälper mig inte att svara på dina frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.