Jag såg ett tips på forumet att man kan använda en gammal kolsyrepatron som svetstub och tänkte pröva om det går att åstadkomma. Funderar på vad det är för adapter man lämpligast skall köpa, när jag mäter på tuben så visar den ca 20 mm och på gasklockan är dimensionen ca 23 mm. Går det att lista ut en mer exakt dimension på respektive för att kunna köpa den rätta daptern..?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
ah ok om du kommer på var det var vore toppen. Tänker att det inte kan vara nån omöjlig konstellation skall höra mig för på en VVS butik senare i veckan om inte annat..
Törs absolut inte lova att det är rätt.M munspelarn skrev:
Har för mig att tex en argon regulator ska gå att få på en kolsyretub.
Jag köpte en regulator på temu wish Amazon för kolsyra, har 2sr 5l flaskor och sen brukade jag få några kolsyresläckare av en kompis som jobbade med brandsläckare, brygger öl då och då så det kan gå åt lite ibland 🙂
Jag skulle tro att det är 1/2 rörgänga på slanganslutningen till en koldioxidsläckare. Det stämmer bra med ditt mått och när man bygger upp fasta skäcksystem med koldioxid så är det vanliga gängrör som används överallt.
Är det en gammal brandsläckare så bör du skruva loss ventilen från flaskan och ta bort dykröret också om du ska använda den till svetsning.
Ur en brandsläckare vill man ha koldioxid i vätskefas. Därför sitter det ett rör under ventilen som går ner under ytan av kondenserad koldioxid som är i flaskan. Gasfasen i toppen trycker ut vätskan.
Ska du svetsa så vill du ha ut gasfas.
Var försiktiga när ni fixar med grejer före regulatorn. Även om trycket i en koldioxidflaska är betydligt lägre än trycket i exempelvis en syre eller argonflaska så kan det gå rejält på tok om något inte pallar för trycket som ändå är ca 50 bar.
Är det en gammal brandsläckare så bör du skruva loss ventilen från flaskan och ta bort dykröret också om du ska använda den till svetsning.
Ur en brandsläckare vill man ha koldioxid i vätskefas. Därför sitter det ett rör under ventilen som går ner under ytan av kondenserad koldioxid som är i flaskan. Gasfasen i toppen trycker ut vätskan.
Ska du svetsa så vill du ha ut gasfas.
Var försiktiga när ni fixar med grejer före regulatorn. Även om trycket i en koldioxidflaska är betydligt lägre än trycket i exempelvis en syre eller argonflaska så kan det gå rejält på tok om något inte pallar för trycket som ändå är ca 50 bar.
Ah yes tack jag läste det också att man ska ta bort stigaröret.
Tänkte jag prövar ha den uppochner först o ser om det funkar..🙂👍
Tänkte jag prövar ha den uppochner först o ser om det funkar..🙂👍
Klicka här för att svara