Skadat gjutjärnsavloppsrör med hål i botten bland grus och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävning i källare som visar gammalt avloppsrör med skadat betonggolv och verktyg.
Skapa konto

Hej har reparerat avloppet i källaren.
Hade gjutjärnsrör 150mm från 1940.
Detta hade gårt hål i botten (klassiker).
Nu är planen att lägga 110-pp för inuti detta rör och sen skarva ihop det på utsidan huset där det nu är 160mm plast.

Tänkte dubbel kolla lite om jag tänker rätt eller om man bör ändra något i min plan? ;)
Om ni tittar på mina 2 bilder, så kommer Alltså 150mm gjutjärn från en toa i källaren
(vet jag bör byta detta, men rör sig om 1m och vill inte riva upp hela golvet).

På detta gjutjärnsrör tänkte jag starta med en frenco koppling 150/160 och då koppla en orange övergångsmuff 160/110.
Liten orange pp bit till en orange Y gren.
På denna gren kopplas en 45gradig orangeböj för att ansluta 90grader mot den gråa stående stammen med rensluckan på.

Sen blir det grönt PP rör genom huset (1m) kopplat på Y grenen och vidare ut där en ny 110/160 övergång skall kopplad mot uteavloppet 160mm

** Nu till några frågor..
Inser när jag skrev nu att försra övergången 160/110 kommer hå åt fel håll? Vattnet skall ju helst komma från 110 och inte tvärt om? Viktigast är väl dock att vrida den så 110:an ligger i botten ;)

** vidare undrar jag som rubriken lyder, kan man ha en skjutmuff på stående stam?
Planen är att efter den oranga y grenen gå med 10cm rakt orange pprör. Sen stanna ca 1-2cm ifrån rensluckan och sen skarva dem med en grå skjutmuff.
Är väl inga konstigheter att gjuta i min rörgropp sen?
Var inne lite på jetkoppling, men de verkar mer vara för gjutjärn?

Tack på förhand

B
Kanske ngt för @Krilleman att svara på?

Jag hade i alla fall alla gånger bytt ut den sista metern gjutjärnsrör också. Det blir väl inte bättre att vänta tills den också går sönder? Nu är det ju bara att bila 1 meter till, ytskikten på golvet är ju kört i alla fall .. om du väntar några år måste du ju byta golv igen allra minst.

Kan tycka att det borde funka att gå från 160 till 110, eftersom det är så pass överdimensionerat. Men bilar du bort den sista metern gjutjärnsrör så blir det väl som standard, att man går från smalare till grövre hela bägen. Och bara vanliga skarvar istället för specialare.

• Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kanske ngt för @Krilleman att svara på?

Jag hade i alla fall alla gånger bytt ut den sista metern gjutjärnsrör också. Det blir väl inte bättre att vänta tills den också går sönder? Nu är det ju bara att bila 1 meter till, ytskikten på golvet är ju kört i alla fall .. om du väntar några år måste du ju byta golv igen allra minst.

Kan tycka att det borde funka att gå från 160 till 110, eftersom det är så pass överdimensionerat. Men bilar du bort den sista metern gjutjärnsrör så blir det väl som standard, att man går från smalare till grövre hela bägen. Och bara vanliga skarvar istället för specialare.
Tack för tipset... Men det sista metern bakåt är med 2 andra grenar från golvbrunnar mm. så det drar med sig så mycket. Tolett mm. Som ligger på denna, används ytterssällan så med lite tur håller den 10år eller mer utan problem..
Misstänker att lite av min skada på röret beror på de gråa vertiksla röret (med rensluckan på), som går 8m rakt upp till en toa. Tidigare ägare hade gjort en sjuk specialare. Sågat upp toppen på gjutjärnsröret. Sedan sågat ut en en T plastgren stukit in denna och limmat fast med typ epoxy. Detta för ju en vinkel på 90 grader, så blir säkert en regäl smäll när papper och vatten landar från 8m.. . :)

Schakt i mark med synliga orangea avloppsrör, gammal isolering och en metallstege vid ett hus.
Skapa konto
så här blev utomhus schaktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.