Hej
Håller på och fixar till köket i mitt gamla 1700-talshus och tänker lägga om golvet, som det är idag är det någon form av nästan lekakulor-aktigt, sen cellplast, sen gjuten platta där golvvärme ligger och sen klinker på detta. (det är inte från 1700-talet =)
Min plan är att byta till plankgolv här och uppifrån tänker jag mig lagrena som plankgolvet, tunn skumduk/"antiknakmatta" sen under det ska T2 i sådana reflect-plattor ligga. Men det jag inte är helt hundra på är hur man ska börja från andra änden, nerifrån så att säga.
Ska jag köra någon typ av ålderbeständig plast längst ner, sen cellplast och sen lägga ett lager flytspackel för att jämna ut, och sen lägga mina T2-skivor med golvvärme i osv eller hur ska man göra lagrena längst ner?
Kan tillägga att det är riktigt snustorrt allting när jag gräver ut så det verkar inte vara några stora fuktproblem som man behöver special-fixa för.
Håller på och fixar till köket i mitt gamla 1700-talshus och tänker lägga om golvet, som det är idag är det någon form av nästan lekakulor-aktigt, sen cellplast, sen gjuten platta där golvvärme ligger och sen klinker på detta. (det är inte från 1700-talet =)
Min plan är att byta till plankgolv här och uppifrån tänker jag mig lagrena som plankgolvet, tunn skumduk/"antiknakmatta" sen under det ska T2 i sådana reflect-plattor ligga. Men det jag inte är helt hundra på är hur man ska börja från andra änden, nerifrån så att säga.
Ska jag köra någon typ av ålderbeständig plast längst ner, sen cellplast och sen lägga ett lager flytspackel för att jämna ut, och sen lägga mina T2-skivor med golvvärme i osv eller hur ska man göra lagrena längst ner?
Kan tillägga att det är riktigt snustorrt allting när jag gräver ut så det verkar inte vara några stora fuktproblem som man behöver special-fixa för.
"Lecakulor-aktigt" är troligtvis EPS-betong. Fungerar ungefär som isodrän (dvs isolerande och kapillärbrytande) men går att gjuta där det är ojämnt. Bra grejer.
Om detta är på mark är den befintliga golvkonstruktionen, med klinker, bra och fuktsäker. Genom att blanda in organiskt material (brädor) tillför du en mögelrisk. Välj inte plankgolv på nedersta plan mot mark.
Om du nödvändigtvis måste ha trägolv för känslans skull bör du lägga ett ventilerat golv, typ Nivell eller Granab. Men det kräver viss bygghöjd, så då kanske du måste gräva längre än du tänkt.
Är det vattenburen golvvärme i plattan idag? T2 Reflecta är väl elvärrme? Ska du riva upp vattenburen värme för att ersätta med elvärme?
Om detta är på mark är den befintliga golvkonstruktionen, med klinker, bra och fuktsäker. Genom att blanda in organiskt material (brädor) tillför du en mögelrisk. Välj inte plankgolv på nedersta plan mot mark.
Om du nödvändigtvis måste ha trägolv för känslans skull bör du lägga ett ventilerat golv, typ Nivell eller Granab. Men det kräver viss bygghöjd, så då kanske du måste gräva längre än du tänkt.
Är det vattenburen golvvärme i plattan idag? T2 Reflecta är väl elvärrme? Ska du riva upp vattenburen värme för att ersätta med elvärme?
Lite sugen på trägolv som sagt för känslan, du tror det kan bli problem med fukt även om man har en golvvärme som är på året runt på underhållsvärme? Det ligger T2 röd där idag ingjuten i plattan även den är elvärme, men har upplevt den som lite svajjig nästan som att den varit trasig för värmt dåligt och ibland har golvet varit kallt även om golvvärmen varit på. Därför jag tänkte lägga i reflecta så värmen blir lite mer riktad uppåt...
Ska man klämma in lite sån åldersbeständig plast i något lager för att dämpa fuktspridning något?
Ska man klämma in lite sån åldersbeständig plast i något lager för att dämpa fuktspridning något?
Aha, då förstår jag valet av Reflecta.
Det finns två olika sätt att ur fuktperspektiv bygga golv på bottenplan - antingen väljer man 1) diffusionsöppna material rakt igenom så att eventuell fukt kan ventileras ut med husets ventilation (t.ex. isodrän, betong, klinker) eller också väljer man 2) att stänga fukten nere under golvet så att den inte tränger upp, och då kan man ha täta material (såsom cellplast, reflectaplattor), ångspärr (åldersbeständig plast) någonstans i konstruktionen, och sedan kan man ha organiska material (som trägolv) som då inte ska få något fuktpåslag nedifrån.
En nackdel med variant 2 är att om man har mycket fuktpåslag måste fukten ta vägen någonstans, och om den inte kommer upp genom golvet kan den klättra i väggarna med kapillärkraft istället. Men som du beskriver det är det gissningsvis inte så fuktigt så att det blir ett problem.
Golvvärmen hjälper till att hålla fukten borta, som du skriver. Sen kan man alltid diskutera om man skapar konstruktionen för ett normalfall (uppvärmt, normal nederbörd) eller för ett extremfall (enorma regnmängder och/eller att byggnaden står ouppvärmd ett år eller så).
Svårt att ge råd om lagren när man inte vet vad det är för underlag (jord, berg, grus? jämnt/ojämnt?) och tillgänglig bygghöjd. Men rent generellt är flytspackel dyrt jämfört med övriga material. Gissar därför att det bästa (och även enklaste) är att jämna längst ner, antingen med makadam eller med EPS-betong (beroende på tillgänglig bygghöjd, dvs om du behöver isoleringseffekten av den dyrare EPS-betongen eller ej), och sedan när det är plant lägga cellplast i 2 lager med ångspärr emellan. Eller om det bara blir ett lager cellplast kan du lägga ångspärren ovanpå cellplasten, alltså direkt under reflectaplattan.
Det finns två olika sätt att ur fuktperspektiv bygga golv på bottenplan - antingen väljer man 1) diffusionsöppna material rakt igenom så att eventuell fukt kan ventileras ut med husets ventilation (t.ex. isodrän, betong, klinker) eller också väljer man 2) att stänga fukten nere under golvet så att den inte tränger upp, och då kan man ha täta material (såsom cellplast, reflectaplattor), ångspärr (åldersbeständig plast) någonstans i konstruktionen, och sedan kan man ha organiska material (som trägolv) som då inte ska få något fuktpåslag nedifrån.
En nackdel med variant 2 är att om man har mycket fuktpåslag måste fukten ta vägen någonstans, och om den inte kommer upp genom golvet kan den klättra i väggarna med kapillärkraft istället. Men som du beskriver det är det gissningsvis inte så fuktigt så att det blir ett problem.
Golvvärmen hjälper till att hålla fukten borta, som du skriver. Sen kan man alltid diskutera om man skapar konstruktionen för ett normalfall (uppvärmt, normal nederbörd) eller för ett extremfall (enorma regnmängder och/eller att byggnaden står ouppvärmd ett år eller så).
Svårt att ge råd om lagren när man inte vet vad det är för underlag (jord, berg, grus? jämnt/ojämnt?) och tillgänglig bygghöjd. Men rent generellt är flytspackel dyrt jämfört med övriga material. Gissar därför att det bästa (och även enklaste) är att jämna längst ner, antingen med makadam eller med EPS-betong (beroende på tillgänglig bygghöjd, dvs om du behöver isoleringseffekten av den dyrare EPS-betongen eller ej), och sedan när det är plant lägga cellplast i 2 lager med ångspärr emellan. Eller om det bara blir ett lager cellplast kan du lägga ångspärren ovanpå cellplasten, alltså direkt under reflectaplattan.
Gillar egentligen inte grejer som utger sig för att vara något som de inte är (som t.ex. trämönstrad klinker) men i det här fallet kan det vara en riktigt bra lösning, instämmer!
Tack för grymt svar!
Ditt option som du skriver som alt 2 låter mycket bra! Underlaget är eg bara jord så borde gå gräva ut en hel del om man vill. Längs ytterväggarna ligger det en gjuten ram eller vad man ska säga ich köket gränsar mot två av dessa väggar, resten är in mot huset. Vet inte om detta påverkar? Är det en tanke att gjuta en tunn botten längst ner för att få lite stum botten? (Några cm) Och därefter köra cellplast->fuktspärr->cellplast->reflecta->plyfa->trägolv ? Ett option är att kanske få in några reglar att lägga och sen köra reflecta runt dessa för att ha reglar att dra golvet i...
Ditt option som du skriver som alt 2 låter mycket bra! Underlaget är eg bara jord så borde gå gräva ut en hel del om man vill. Längs ytterväggarna ligger det en gjuten ram eller vad man ska säga ich köket gränsar mot två av dessa väggar, resten är in mot huset. Vet inte om detta påverkar? Är det en tanke att gjuta en tunn botten längst ner för att få lite stum botten? (Några cm) Och därefter köra cellplast->fuktspärr->cellplast->reflecta->plyfa->trägolv ? Ett option är att kanske få in några reglar att lägga och sen köra reflecta runt dessa för att ha reglar att dra golvet i...
Gjuta några centimeter längst ner - javisst. Om det är för att få det jämnt kan du använda EPS-betong istället för vanlig gjutning. Det bidrar till både isolering och kapillärbrytning. Men den är mjukare (ungefär som cellplast) och därmed inte så värst stum.
Reglar - nja. Som tidigare nämnt tycker jag egentligen inte man alls ska ha trägolv i en sån här konstruktion. Men om man åtminstone bara har yttergolvet i trä kan man ju byta ut det vid eventuell fukt/mögelskada. Om man bygger en träkonstruktion längre ner stänger man in organiskt material i en eventuellt fuktig botten - så skulle jag inte göra. Visst, teoretiskt sett är det ingen fukt ovanför fuktspärren. Men varför ta risken?
Plyfan, vad ska du med den till? Den kommer utgöra ett extra isolerande lager och därmed göra så att en mindre andel av din dyra golvvärme når upp till rummet. Gissar att du tänker skruva golvet i den. Jag hade valt ett klick-golv som ligger flytande på reflecta-plattan istället, för att få en så tunn träkonstruktion som möjligt för golvvärmen att behöva tränga igenom. Det finns jättefina, slipbara klickgolv som ser ut som gammaldags plankgolv om det är den stilen man vill ha.
Reglar - nja. Som tidigare nämnt tycker jag egentligen inte man alls ska ha trägolv i en sån här konstruktion. Men om man åtminstone bara har yttergolvet i trä kan man ju byta ut det vid eventuell fukt/mögelskada. Om man bygger en träkonstruktion längre ner stänger man in organiskt material i en eventuellt fuktig botten - så skulle jag inte göra. Visst, teoretiskt sett är det ingen fukt ovanför fuktspärren. Men varför ta risken?
Plyfan, vad ska du med den till? Den kommer utgöra ett extra isolerande lager och därmed göra så att en mindre andel av din dyra golvvärme når upp till rummet. Gissar att du tänker skruva golvet i den. Jag hade valt ett klick-golv som ligger flytande på reflecta-plattan istället, för att få en så tunn träkonstruktion som möjligt för golvvärmen att behöva tränga igenom. Det finns jättefina, slipbara klickgolv som ser ut som gammaldags plankgolv om det är den stilen man vill ha.
Kanske blir för tjockt med plankgolv då eftersom det krävs något mellan att skruva i, ska kolla om jag hittar något trevligt klick-golv. Dock är jag lite sugen på "äkta" plankgolv lite för den rustika känslan men tror du inte man får något effekt alls av golvvärmen eller bara att den blir svag? Golvvärmen är endast för mys/behaglighet. Huset värms upp på annat sätt.
Läste något om att man ska dra över ett spackelskikt över eps-betong max 3 dagar efter man gjutit, stämmer det enl dig? Vad lägger man isf smidigast och tunnast av tycker du?
Schaktade bort allt från bilningen idag och det är ju jord och lite stenar under, dock ser man i vissa hörnor att det är lite mörkare jord när man gräver lite djupare, tyder ju på lite fukt där så kanske inte helt ska ignorera fukt-problematiken...
Läste något om att man ska dra över ett spackelskikt över eps-betong max 3 dagar efter man gjutit, stämmer det enl dig? Vad lägger man isf smidigast och tunnast av tycker du?
Schaktade bort allt från bilningen idag och det är ju jord och lite stenar under, dock ser man i vissa hörnor att det är lite mörkare jord när man gräver lite djupare, tyder ju på lite fukt där så kanske inte helt ska ignorera fukt-problematiken...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är lite bilder på hur det ser ut också...
Bör nämna att jag är inte byggare - jag är fysiker. Nja, inte till yrket, men till utbildningsbakgrund. Jag har insett att med fysikkunskaper kommer man rätt långt kring material- och konstruktionsval. Men vad gäller min praktiska erfarenhet är den begränsad till sådana byggkonstruktioner som jag själv testat. Och de gånger jag använt EPS-betong har det alltid varit för att sedan ha gjuten platta med golvvärme (med klinker- eller syntet/nålfiltsgolv på, dvs en öppen konstruktion). Och då jämnar ju den gjutna plattan ut eventuella ojämnheter i underlaget. Så frågan huruvida man kan få EPS tillräckligt slätt eller måste spackla på den måste jag lämna walk-over på.
Det gäller dessvärre även frågan om trägolvets tjocklek vid golvvärme. Det finns en del människor som helt avråder från trägolv och golvvärme ("golvet mår inte bra av det" etc) men det tror jag är överdrivet. Jag har en gång byggt elgolv med reflectaplattor och 15 mm parkett, och det fungerade bra, men det var på samma sätt som du för myseffekten (hade även radiatorer). Så om man kan ha ännu mera trä - vet inte.
Inte förvånad över att du hittar lite fukt i jorden. Det är så det brukar vara. Därför inledde jag tråden som jag gjorde Om du har möjlighet att behålla det öppet tills det varit några rejäla skyfall får du en känsla för vad det är som behöver hanteras. Det såg först rätt torrt ut hos mig också, men efter skyfall hade jag små speglar av stående vattenpölar (jag har berg direkt under huset). Därav att jag sedan var väldigt försiktig (invändiga dräneringsrör + fuktöppen konstruktion).
Det gäller dessvärre även frågan om trägolvets tjocklek vid golvvärme. Det finns en del människor som helt avråder från trägolv och golvvärme ("golvet mår inte bra av det" etc) men det tror jag är överdrivet. Jag har en gång byggt elgolv med reflectaplattor och 15 mm parkett, och det fungerade bra, men det var på samma sätt som du för myseffekten (hade även radiatorer). Så om man kan ha ännu mera trä - vet inte.
Inte förvånad över att du hittar lite fukt i jorden. Det är så det brukar vara. Därför inledde jag tråden som jag gjorde Om du har möjlighet att behålla det öppet tills det varit några rejäla skyfall får du en känsla för vad det är som behöver hanteras. Det såg först rätt torrt ut hos mig också, men efter skyfall hade jag små speglar av stående vattenpölar (jag har berg direkt under huset). Därav att jag sedan var väldigt försiktig (invändiga dräneringsrör + fuktöppen konstruktion).
Nu efter lite vra svar här i kombination av råd från byggvaruhus etc har jag nog kommit fram till att köra följande:
Makadam längst ner
Markduk
Eps-betong 5-10cm
Flytspackel 2cm ca
Åldersbeständig plast
Reflecta med värme
Tunn skumduk/antiknak
1stavs lutat/vitoljad furu-parkett
Borde lira va?
Makadam längst ner
Markduk
Eps-betong 5-10cm
Flytspackel 2cm ca
Åldersbeständig plast
Reflecta med värme
Tunn skumduk/antiknak
1stavs lutat/vitoljad furu-parkett
Borde lira va?
Japp, lirar bra. Bra att du valde ett tunt klickgolv istället för plyfa och plankor.
Min enda fundering är att det blir rätt lite isolering, så en del av värmen går neråt. Dvs om du kan gräva lite djupare och få dit en 5-10 cm cellplast under reflectan så gör det ju inget.
Min enda fundering är att det blir rätt lite isolering, så en del av värmen går neråt. Dvs om du kan gräva lite djupare och få dit en 5-10 cm cellplast under reflectan så gör det ju inget.
Både makadam och EPS-betong kan ju ligga "runtom" avloppsrören. Och om röret på något ställe går ända upp i cellplastlagret kan du ta EPS istället för cellplast just där.