Vi ska bygga om köket och vill ta in kanske tre olika offerter på inredning. En blir Ikea, men vilka fler är det mest värt att kolla på och göra köksplanering hos? Vi vill nog inte ha de dyraste, men hellre kvalitet än billigast möjliga.

Vi har ganska nära till Kungens kurva, så det finns en del att välja på.

Jag köpte Kvik kök då deras XXL kök passade mig, får plats grymt mycket och älskar djupet på bänkskivan.
Då jag fick ett bra pris också så gjorde det inte saken sämre.
Köpte alla vitvaror vid sidan om utom diskmaskinen.
Lite mer pyssel att skruva ihop jämfört med Ikea då alla skruvar kommer i samma låda.
På mitt kök så blev mellanskillnaden ca 40 000 kr mot Ikea med deras maskiner kontra ett djupare kök med Siemens vitvaror (inte dom billigaste utan riktigt bra grejer)

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag köpte Kvik kök då deras XXL kök passade mig, får plats grymt mycket och älskar djupet på bänkskivan.
Då jag fick ett bra pris också så gjorde det inte saken sämre.
Köpte alla vitvaror vid sidan om utom diskmaskinen.
Lite mer pyssel att skruva ihop jämfört med Ikea då alla skruvar kommer i samma låda.
På mitt kök så blev mellanskillnaden ca 40 000 kr mot Ikea med deras maskiner kontra ett djupare kök med Siemens vitvaror (inte dom billigaste utan riktigt bra grejer)
Hur är kvaliten på stommar och lådor? Extra djup låter onekligen trevligt.

M mrsnhp skrev:
Hur är kvaliten på stommar och lådor? Extra djup låter onekligen trevligt.
Definitiv inte sämre kvalitet:)
Har själv bara lådor i underskåp och saknar inte överskåpen.
Tog breda underskåp och dom rymmer allt.
Fick bra pris på Marbodal och då fick jag bara köket utan vitvaror till samma pris som Kvik med Siemens vitvaror.
Då var Marbodal 40 procent mindre.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Beror på vad du vill ha ut av köket. Vill du ha en premiumkänsla eller vill du komma billigare undan?

Många är väldigt nöjda med IKEAs produkter. För mig passade IKEAs skåp perfekt då jag kunde såga till stommarna innan jag monterade ihop dem. Vi kompletterade vårt kök som hade skåp enligt en gammal standard.

Sedan går det utmärkt att pimpa IKEAs luckor med lite andra nyanser.

M magnu skrev:
Beror på vad du vill ha ut av köket. Vill du ha en premiumkänsla eller vill du komma billigare undan?

Många är väldigt nöjda med IKEAs produkter. För mig passade IKEAs skåp perfekt då jag kunde såga till stommarna innan jag monterade ihop dem. Vi kompletterade vårt kök som hade skåp enligt en gammal standard.

Sedan går det utmärkt att pimpa IKEAs luckor med lite andra nyanser.
Vi behöver som sagt inte ha det dyraste. Funktion är viktigare än ”premium”, men det kan ju finnas finesser hos andra tillverkare som Ikea saknar. Jag noterade tex att Kvik har fler bredder på skåp, utöver möjlighet till 10 cm extra djup på underskåp och bänk. Och man ska inte ge sig in på något som kostar sexsiffrigt belopp utan att jämföra alternativ :)

Ikea står absolut på listan. Kul att det funkar för er!

M mrsnhp skrev:
Vi behöver som sagt inte ha det dyraste. Funktion är viktigare än ”premium”, men det kan ju finnas finesser hos andra tillverkare som Ikea saknar. Jag noterade tex att Kvik har fler bredder på skåp, utöver möjlighet till 10 cm extra djup på underskåp och bänk. Och man ska inte ge sig in på något som kostar sexsiffrigt belopp utan att jämföra alternativ :)

Ikea står absolut på listan. Kul att det funkar för er!
Dom har ju precis som Ikea också högre underskåp än tex Marbodal eller Ballingslöv på bekostnad av sockeln som då är lägre vilket jag tycker är snyggt.
Så Kvik högre skåp som standard och djupare som tillval.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
I gamla huset satte vi in kök från HTH. Inte billigast, inte dyrast, men bra. Det som talade emot IKEA där var dels att HTH hade 70-överskåp (IKEA har bara 60, 80 och 100), vilket var precis vad som gick in under fläktkanalen. Dels hade HTH en Le Mans-lösning för skåp i innerhörn, vilket jag gillar. Det fanns, om jag minns rätt, inte på IKEA. Bra planeringshjälp på HTH i Uppsala var också ett plus.

Så ett råd är att tänka igenom skåpshöjder och -inredningar. IKEA har vissa begränsningar som andra tillverkare inte har.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
I gamla huset satte vi in kök från HTH. Inte billigast, inte dyrast, men bra. Det som talade emot IKEA där var dels att HTH hade 70-överskåp (IKEA har bara 60, 80 och 100), vilket var precis vad som gick in under fläktkanalen. Dels hade HTH en Le Mans-lösning för skåp i innerhörn, vilket jag gillar. Det fanns, om jag minns rätt, inte på IKEA. Bra planeringshjälp på HTH i Uppsala var också ett plus.

Så ett råd är att tänka igenom skåpshöjder och -inredningar. IKEA har vissa begränsningar som andra tillverkare inte har.
Nej, Ikea har inget eget LeMans-utdrag men det är inga problem att montera Kesseböhmers i Ikea-skåp (jag gjorde det själv i höstas), man får med en mall att borra efter. Det enda man skall vara uppmärksam på är att välja rätt sida, har man högerhängd lucka skall man ha vänster-utdrag och tvärtom.

Vi valde mellan Ikea och HTH i somras men eftersom vi inte behövde någon av speciallösningarna så blev HTH väldigt mycket dyrare utan att ge speciellt mycket extra (ungefär dubbelt upp, exkl vitvaror). HTH har kanske lite mer gedigna luckor men småbarn klarar garanterat av att repa dem också och då sliter det inte lika illa i hjärtat när det är Ikea. Själv uppskattar jag också det extra förvaringsutrymme som den lägre sockeln ger, jag förstår inte varför övriga tillverkare envisas med så höga socklar?

• Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…

Eftersom IKEAS skåp ska skruvas ihop, går det väldigt lätt att såga ner ett 80 högt skåp till 70cm. Luckan sågar man i den kant som inte syns, man får köpa släta luckor.

Eftersom vi skulle lämna in våra luckor för målning, så passade jag på att fräsa en fingerskåra på luckans innerkant. Då slapp vi handtag och knoppar på de IKEA-skåp som vi satte i köket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.