Jag ska förbättra stödet för en tröskel till en altandörr(pardörr). Brukar man använda vanliga träkilar till sådant? De är ju ofta väldigt mjuka. Och sätter man kilarna innanför eller utanför drevningen? Och hur får man kilarna att ligga still? Ska jag dra en liten spik igenom från tröskelns ovansida?
 
Vanlig pallningsbricka i plast, fastskruvad
 
Fastskruvad? Hur ska den skruven sitta? Genom tröskeln ovanifrån? Och sätter man pallbrickorna innanför eller utanför drevisoleringen?
 
Är dörren redan monterad?
 
Japp (inte av mig).
 
Då får du bestämma om du ska demontera eller kila under.
Om karmen ska demonteras väger du av med pallbrickor i lämplig tjocklek, skruvar fast innan du återmonterar karmen.
 
Att demontera hela karmen är inte att tänkta på. Jag måste kila/palla under i efterhand. -Det är en pardörr så tröskeln måste ju stödja på flera ställen. Och både på insida och utsida. Annars vrider den sig om man kliver på kanten. Så då är ju frågan om man sätter kilarna/pallbrickorna utanför eller innanför drevisoleringen? Bäst stöd för tröskeln blir det ju om man sätter stöden längst ut. Dvs jag drevar innan jag sätter stöden.

Märkligt att det inte står ett smack om sådant här på nätet. Man brukar ju kunna googla sig till det mesta.
 
Glipan mellan tröskel och regel är ca 12mm. Jag åtgärdade det hela genom att slipa till bitar av ek som jag la utanför drevet. Dvs där jag pallade under med ekbitarna tryckte jag in drevet ca 20mm och satte en 20mm ekbit utanför. Jag limmade dessutom ekbitarna. Vi får väl se hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.