283 läst · 9 svar
283 läst
9 svar
Vilka induktionshällar kan man köra på 1-fas 230 volt ?
Hejsan. Ska kasta ut ett trinettkök som har 2 plattor (tänk 80-talet) och tänkte skaffa induktionshäll istället. Ikea har en liten "Lagan" som levereras med vanlig stickpropp. Såg en electrolux som verkar gå på 1-fas 230 volt också (den var på 3700W max). Men vad tror experterna här, är det vanligt, eller är det mestadels 400 volt som gäller?
(Jag har två lediga 3-fas säkringar i proppskåpet, men tänkte inte krångla eftersom det endast i nödfall kommer lagas mat där inne)
(Jag har två lediga 3-fas säkringar i proppskåpet, men tänkte inte krångla eftersom det endast i nödfall kommer lagas mat där inne)
Kolla typskylten på trinetteköket : säger den 16A så ska gruppledningen dit klara 16A (eller mer), förhoppningsvis.
Att ledningen klarar de nya grejornas belastning är ganska så viktigt....
Ska det vara ett kylskåp osv på samma ledning ?
Att ledningen klarar de nya grejornas belastning är ganska så viktigt....
Ska det vara ett kylskåp osv på samma ledning ?
Är det med två plattor du är ute efter? 230V kan du räkna med att alla skall ha. Och är det två plattor verkar runt 3,7 kW alltså 16A normalt. Men det finns säkert de som bara har 2,3 kW alltså 10A. Hur är det avsäkrat idag?
https://www.ikea.com/se/sv/p/lagan-induktionshaell-plug-in-1-zon-svart-60505568/D Dilato skrev:
"stickpropp är monterad", menar dom gristryne då? Tror inte det.
Japp, både kyl och spis på samma uttag 👍S skaraborgsfakir skrev:
Min spishäll är femton år gammal (Siemens) och den går officiellt på 2*10A, men det står i instruktionen att den kan kopplas på enfas också. Så är min kopplad och det enda som händer då är att boostläget inte kan användas om spisen har hög effekt igång på den andra halvan. Hällen känner själv av detta och reglerar effekten utifrån hur mycket ström den gör av med. Säkringen på 10A har aldrig gått.
Liknande trådar
-
Bara att köra på med rivning innertak?
Tak & Vind -
Köra fläktkonvektor på golvvärmeslinga?
Värme allmänt -
Köpguide brandvarnare: Vilka brandvarnare är bäst i ditt hem?
Artikelkommentarer -
Köra med bara frånluft eller komplettera med luft/luft?
Värme allmänt -
Bygg pepparkakshus som replika av ditt eget hus - från mallar till dekoration
Artikelkommentarer