Snailman
Jag tänkte försöka göra det mesta själv, utom grunden och stommen (yttterväggar och tak) Vilka Hustillverkare kan sälja detta? (Det är ok med delad entrepenad om det går att få fast pris på stomresningen) Jag vill kunna välja bort kök och vvs tex
Det är viktigt med bra ritningar på VVS och El och sådant

Villa Varm bör ju klara detta, men hur är det med tex Eksjöhus och Bra hus och andra?

De som bygger som älvsbyhus lär ju inte komma ifråga.

Jag pratade med en liten hustillverkare som heter Arvidssons Snickerier (http://www.arvidssonssnickeri.se/).

De gör bara stomrest men fördelen med de är att man pratar direkt med de som skall göra jobbet. Inte en försäljare som skall prata med huvudkontoret som sedan pratar med de som skall utföra jobbet. Jag förstår att det blir problem med vissa husbyggen...

De har en del egna ritningar på mindre fritidshus och villor som de bygger. Om du vill ha något annat så kan du skicka en skiss till dom och få pris på det också, det gjorde jag. För att göra det enkelt så ta ett hus som du gillar från en annan tillverkare och skicka utdrag ur deras katalog......

De gör givetvis ritningar till det huset man beställer.

Hejsan!

Du har fler tillverkare som bara levererar stomme.

Vi valde www.allmogehus.se

men jag vet att Mälarillan, Sävsjöträhus, Lapplitalot, Fiskarhedenvillan mm gör det oxå.

Surfa loss och bläddra i kataloger!

Lycka till// Snäckan

Västkustvillan, otroligt flexibla!

Snailman
Tack för förslagen, jag funderar på att ha golvvärmen ovanpå betongen som Villa Varm föreslår, då behövs antagligen lite extra takhöjd inomhus då det bygger upp en del från golvet, men jag tänker att grunden blir billigare och enklare utan golvvärmerören, som jag då kan lägga själv i efterhand. Så jag får kolla om den lösningen är möjlig med andra stomleverantörer.

Hallå där!

Att få golvvärmen i plattan är jätte bra samt så är den kostnaden minimal om du jämför med att göra jobbet själv.

Jag tror att du tänker lite dumsnålt här... :surprised: (ursäkta)
Det handlar ju även om garantier och sånt som du går miste om när du gör jobbet själv....

Tänk även på att passa på att gjuta i rör för att dra elen i huset, så slipper du fula utanpåliggande kablar!

// Snäckan

Snailman
Det jag inte gillar, med att ha golvvärmen i plattan, är att systemet kommer att reagera långsamt då det är solsken på dagen och kallt på natten, (jag gillar inte för varmt inne :() samt om det blir problem, läste om nån där slangarna frusit sönder innan gjutningen (inkompetent röris), samt att det verkar behövas ca 20% mer uppvärmningskostand med rören i plattan.

Om man inte gör arbetet själv, är det dyrare att ha golvvärmen ovanpå plattan, så nån snål metod är det inte, men blir det några problem är det ju bara att plocka upp klickgolvet igen.

För tillfället lutar jag nog åt att göra arbetet själv vare sig det gäller rördragningen i plattan eller rördragning ovanpå plattan. Men jag har tänkt fimpa jobbet, när jag ska börja bygga, och jag har ingen tidspress att snabbt bli färdig, gör mig inget om det skulle ta två år, eller mer att bygga färdigt.

Det jag inte räknar med att göra själv är i huvudsak markarbetena, och stomresningen.

Men jag kan ju tänkas ändra mig framöver :-?

Det är inte så noga med garantierna, jag gör hellre något riktigt själv som jag har kontroll över, än råkar få några av de skräckexempel på hantverkare som nästan ingen av de hemsidor där era husbyggen redovisas saknar exempel på ;)

Kan jag spara 400 k eller mer, på att göra arbetet själv, 100 till 150 k på grunden och resten på huset, så gör det mig inget om jag får garantier eller ej

Detta arbetssätt gör ju att en del hustillverkare går bort ;)

Snailman skrev:
Det jag inte gillar, med att ha golvvärmen i plattan, är att systemet kommer att reagera långsamt då det är solsken på dagen och kallt på natten, (jag gillar inte för varmt inne :() samt om det blir problem, läste om nån där slangarna frusit sönder innan gjutningen (inkompetent röris), samt att det verkar behövas ca 20% mer uppvärmningskostand med rören i plattan.
Ehhh... du behöver ju inte styra golvvärmen strikt efter utomhustemperaturen (natt vs. dag) då får nog hela systemet fnatt. ;D

Om du bygger tillräckligt stort hus så är ju bergvärme det enda vettiga alternativet idag, du kommer ju hursomhelst att värma plattan oavsett om du lägger rören i eller ovanpå plattan! ::) OM du nu inte har tänkt att isolera ovanpå plattan, men det verkar ju infernaliskt dumt.

Men det är ju klart, själv är bäste dräng många gånger och det är ju tråkigt att höra om de som haft otur med rören i plattan. Vi får väl hoppas att det jobb du lejer bort, mark/grund och stomresning går klanderfritt!

Lycka till

// Snäckan

Snailman
Genom att isolera under plattan OCH värma den så bromsas fukten och den kommer inte upp i huset.

Jag känner mig dock ngt reserverad till deras lösning... fukten måste nu ledas genom en ventilerad platonmatta.... JAG vill inte ha ngn typ av fukt igenom min platta, men det är ju jag det... ;)

Jag kan förstå att man väljer detta alternativ i ett äldre hus med källare, där man vill isolera sin källare, men att göra så när man bygger nytt? :surprised:

De hänvisar till att du tjänar 20% i energikostnader på detta system. Vad jämför de då med?

Det är ju viktigt att veta var energikällan består av. Det är en betydlig skillnad om du har bergvärme eller ett elektrifierat system som skall värma cirkulationsvattnet i systemet.

Du verkar helsåld på Villa varms system, så jag önskar bara lycka till.

// Snäckan

Jag hade samma tankar när jag skulle gjuta platta och installera golvvärme. Varför värma upp hela plattan. Det kostar ju självklart mer än att bara värma upp golvet. Trögheten är ju också jättestor, kan jämföras med en simbassäng.

Samma frågor som de flesta frågar sig.....

Jag leta runt lite och pratade med en del folk och kom fram till följande. Det är väldigt viktigt att man väljer en beprövad metod. Att vara försöksperson för någon ny teknik var något jag inte ville vara. Försöksperson är man om tekniken inte har funnits i typ minst 10 år. Jag tittade på varianten att isolera ovanför plattan men jag vågade inte använda den. Det var så man gjorde när man började gjuta plattor på mark med förödande resultat. De använder säkert mycket bättre teknik idag så det fungerar kanske bra, men vågar man.....

Alternativet jag kunde tänka mig för att få bort trögheten var att lägga golvslingorna ovanpå plattan så att plattan fortfarande blir uppvärmd fast endast indirekt istället för att man måste värma upp hela plattan som sedan värmer upp golvet. Jag hittade ett företag vid namn Alvatek (http://web.telia.com/~u32010723/svedbergs) som hade bra kunskap och lösningar.

Det är dock inte bara till ondo att ha trögheten som golvvärme i plattan ger. Värmen blir jämn och det är inte dumt att ha extravärme lagrad om t.ex strömmen försvinner.

Det slutade dock av olika skäl med att källaren fick värmen ingjuten i plattan och jag använde Alvateks golvvärme endast till huvudvåningen som har träbjälklag.

Snailman
Skillnaden nu mot förr var att man då inte hade någon isolering under plattan...

Snailman skrev:
Skillnaden nu mot förr var att man då inte hade någon isolering under plattan...
Visst har du rätt i det, men "förr" som du säger är väldigt länge sedan. Isolering under plattan började man med i slutet på 60-talet.

Så i hus som är äldre än så, dvs. utan isolering under plattan, så är villa-varms tekn iska lösning den enda.

I ett nybyggt hus finns ingen anledning att göra så.

Visst e jag envis? ;)

// Snäckan

Snailman
Vad jag vet använde husen på 70 talet stenull under en del av plattan för att den skulle kunna torka ut 'neråt' (eftersom de inte använde platonmatta och det då blev tätt uppåt) stenull släpper alltså igenom vattennånga, och det gör den i båda riktningarna, nuförtiden har man ju tät isolering under hela plattan (inte stenull) den måste då kunna torka ut EN gång, det möjliggörs genom att man inte lägger golvet inomhus förrän plattan hunnit torka upp en del, och resten kan då torka genom platonmattan.

Det hus jag har idag byggdes omkring -90 och har platonmatta, hur det är med isoleringen under vet jag inte men tror inte det är tåt isolering under hela plattan.

Med golvvärme inuti plattan blir värmen trögreglerad, mitt hus idag påverkas ganska mycket av solstrålning, och blir då ganska varmt, skulle då värmen vara trög (den är blixtsnabb - luftburen värme ) skulle det ju antingen bli ännu varmare än idag vid solsträlning eller för kallt på natten, då jag har väldigt svårt för värme och inte gillar för kallt heller, men hellre för kallt än för varmt och har läst om folk som klagat på att värmen är trögreglerad i platta (och det är det väl ingen som tror att den inte är?) Så jag personligen tar gärna en (liten) risk med en annan metod. Har oxå läst trådar om golvvärmerör som frusit sönder och lagts på fel ställen i plattan, läggs de ovanå är de ju lätt åtkomliga (i jämförelse med ingjutna i plattan)

Jag skulle aldrig köpa ett 70 tals hus som har trä i direktkontakt med plattan, och jag är inte så förtjust i den lösning jag förmodligen har i nuvarande hus (skulle hellre ha värmen i plattan här, takvärme som jag har nu är ingen hit :'( -kalla fötter och varmt huvud) Men värme i plattan förutsätter ju bra isolering under och runt den.

Jag räknar med att mitt eventuella bygge kommer att ta ca 2 år så plattan kommer att ha extra mycket tid att torka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.