93 läst · 1 svar
93 läst
1 svar
Vilka färger tål kyla
Flyttar ut mitt snickarrum i källaren till en bod som inte är permanent uppvärmd. Att vattenbaserade färger inte går att förvara är självklart.
Men annat, lösningsmedel eller två komponent?
Linoljefärg
Fernissa
Oljefärg med lösningsmedel
Två komponent lack
Två komponent spackel
Linoljespackel/fönsterkitt
Sprayfärg på tryck satt burk
Osv
Vad är ok att förvara i ett ouppvärmt utrymme?
Men annat, lösningsmedel eller två komponent?
Linoljefärg
Fernissa
Oljefärg med lösningsmedel
Två komponent lack
Två komponent spackel
Linoljespackel/fönsterkitt
Sprayfärg på tryck satt burk
Osv
Vad är ok att förvara i ett ouppvärmt utrymme?
Linoljegärg och fernissa (som är gjord på linolja eller tungolja) går bra, så även linoljespackel/kitt om det verkligen bara är krita och linolja i den.
Lösningsmedel går bra, sen är det lite mer oklart med färger med lösningsmedel. De kan separera i kyla och vara svåra att blanda upp men oftast har det gått bra.
Tvåkomponentspackel har för mig inte varit något problem, 2K lacker har jag aldrig sparat kallt så det vet jag inte.
Har inte haft problem med sprayburkar med färg men å andra sidan begränsad användning - har haft märkfärg och svart motor/cylinderfärg som har klarat sig i vedboden på landet över vintern.
Lösningsmedel går bra, sen är det lite mer oklart med färger med lösningsmedel. De kan separera i kyla och vara svåra att blanda upp men oftast har det gått bra.
Tvåkomponentspackel har för mig inte varit något problem, 2K lacker har jag aldrig sparat kallt så det vet jag inte.
Har inte haft problem med sprayburkar med färg men å andra sidan begränsad användning - har haft märkfärg och svart motor/cylinderfärg som har klarat sig i vedboden på landet över vintern.
Klicka här för att svara