10 030 läst · 15 svar
10k läst
15 svar
Vilka el-papper behövs efter nybyggnation?
Sida 1 av 2
Hej,
Har byggt mitt hus och gjort all el själv på min begränsade behörighet + att jag har en kompis med full behörighet som hjälpt att koppla och kontrollera.
Vilka papper är det jag skall få utav honom?
Räcker det med elisolations protokoll för skyddsjord och starkström eller behövs något mer?
/t
Har byggt mitt hus och gjort all el själv på min begränsade behörighet + att jag har en kompis med full behörighet som hjälpt att koppla och kontrollera.
Vilka papper är det jag skall få utav honom?
Räcker det med elisolations protokoll för skyddsjord och starkström eller behövs något mer?
/t
Du som konsument måste inte ha några dokument. Efter 1a maj 2010 (eller va de nu var) då nya elinstallationsreglerna ersätter de gamla så blir de större krav på elfirman att lämna protokoll på utförda mätningar.
Den som skriver färdiganmälan (behörig elektriker som är registrerad hos kraftbolaget) ansvarar för att elen är korrekt då han/hon skriver under.
De som vi mäter är: fasföljd, isolation (meggning), jordkontinuitet, test jordfelsbrytare, testa att uttag/maskiner har rätt spänning/funktion, samt okulära besiktningar.. Och så är de säkert nåt mer som jag har glömt.. finns fina mallar från EIO
Den som skriver färdiganmälan (behörig elektriker som är registrerad hos kraftbolaget) ansvarar för att elen är korrekt då han/hon skriver under.
De som vi mäter är: fasföljd, isolation (meggning), jordkontinuitet, test jordfelsbrytare, testa att uttag/maskiner har rätt spänning/funktion, samt okulära besiktningar.. Och så är de säkert nåt mer som jag har glömt.. finns fina mallar från EIO
Även utlösningsvilkoret (loop) och megga 250V över trafo´s om det finns. Förimpedansen ska mätas (alt. beräknas) och märkas på centralen. Säkerställa att skydd och apparater klarar kortslutningsströmmen.
Finns en standard som man ska följa där allt står beskrivet:
http://www.elforlaget.se/index.php?fuseaction=cart.catalog&cd_id=&item_id=051746-PDF
Finns en standard som man ska följa där allt står beskrivet:
http://www.elforlaget.se/index.php?fuseaction=cart.catalog&cd_id=&item_id=051746-PDF
Fast "Kontroll före idrifttagning" ingår ju numer i elinstallationsreglerna.. Du kan nog kasta de där gamla häftetspinout skrev:
Ok, tack för svaren. Då skall jag se vad jag kan mäta fram. Bra att få papper på så mycket jag kan känns det som.
Vet att min kommun ville ha isolations papper... Kanske dom kräver det andra ni nämner också, men det tänker jag inte fråga dem
Vet att min kommun ville ha isolations papper... Kanske dom kräver det andra ni nämner också, men det tänker jag inte fråga dem
Ursäkta min nyliberala vrede men vad (massa fulla ord) har kommunen med det att göra? Har de ens en laglig möjlighet att blanda sig i sådana saker? Känns som någon maktgalen liten tjänsteman som missbrukar sin position snarare än något du egentligen skall behöva bry dig om.tonlu skrev:
Jag bor i Stenungsunds kommun och där sa stadsbyggnadsarkitekten i alla fall att det var något dom krävde. Jag visste inte att det var så som du skriver. Jag kanske skall fråga honom om det verkligen är ett krav...elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 293 inlägg
Men vad som krävs i din kommun måste väl ändå din kompis som skall lämmna in färdiganmälan veta. Som Rrrr skrev härovnaför så måstye din kompis vara behörig och registrerad hos kraftbolaget. Iom det så bör han veta vilka papper kraftbolaget kräver.
"Jag bor i Stenungsunds kommun"
Ja och där har du ditt problem, de är helt enkelt hopplösa att ha att göra med. Maktgalningarna på kommunkontoret ville tvinga en kompis att i sin nya villa montera en produkt som slutade tillverkas på 80-talet, de har väl inte varit utanför dörrarna sen dess och var totalt omedvetna om att tekniken gått framåt.
Lycka till!
Ja och där har du ditt problem, de är helt enkelt hopplösa att ha att göra med. Maktgalningarna på kommunkontoret ville tvinga en kompis att i sin nya villa montera en produkt som slutade tillverkas på 80-talet, de har väl inte varit utanför dörrarna sen dess och var totalt omedvetna om att tekniken gått framåt.
Lycka till!