2 356 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Vilka Centrotec tillbehör behöver jag?
Jag har nästan bestämt mig för att skaffa en ny skruvdragare och det lutar åt en Festool T18 med små batterier för viktens skull. Jag har även sneglar på deras CSX/TSX men hade räknat bort den senare eftersom den trots allt inte verkar så mycket mindre än T/C18 när någon nyligen berättade hur bra och smidig den trots allt är. Sedan så påstår vissa att greppet på C modellen trots allt är mycket bättre, det tar bara något halvår att vänja sig. Nu vet jag inte om det blir så mycket bättre med C modellen efter ett halvår när T modellen känns helt rätt direkt men, men...
Nu var ju inte min fråga vilken skruvdaragre jag ska ha så det kan vi egentligen lämna därhän. Att det isåfall blir någon som använder sig av Festools Centrotec fäste är klart och frågan är då vilka tillbehör som är "oumbärliga". Jag har redan en hel del bra borr och även bits så att köpa hela Centrotec satsen känns inte speciellt intressant. Köper jag dragaren i ett Set så medföljer en av vardera verktygschuck, Centrotec chuck, vinkelchuck och excenterchuck. Frågan är vad jag vill ha utöver detta?
Kanske något i stil med:
Vad är era tankar och erfarenhet kring detta?
Nu var ju inte min fråga vilken skruvdaragre jag ska ha så det kan vi egentligen lämna därhän. Att det isåfall blir någon som använder sig av Festools Centrotec fäste är klart och frågan är då vilka tillbehör som är "oumbärliga". Jag har redan en hel del bra borr och även bits så att köpa hela Centrotec satsen känns inte speciellt intressant. Köper jag dragaren i ett Set så medföljer en av vardera verktygschuck, Centrotec chuck, vinkelchuck och excenterchuck. Frågan är vad jag vill ha utöver detta?
Kanske något i stil med:
- En extra verktygschuck
- Två extra Centrotec chuckar
- Några olika Långa bits
- Två korta bitshållare
- En lång bitshållare
Vad är era tankar och erfarenhet kring detta?
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Jag försöker in i det längsta att inte använda 1-13mm chucken utan bara centrotec-chucken då maskinen blir så mycket smidigare då, är väl egentligen bara när jag använder hålsågar och vissa borr som 1-13mm-chucken åker på.
Flera centrotec-chuckar klarar man sig utan då det går lika fort att bara byta tillbehöret i centrotec-chucken.
Flera centrotec-chuckar klarar man sig utan då det går lika fort att bara byta tillbehöret i centrotec-chucken.
Där har du ju faktiskt en poäng, tänkte inte på det...Jckssn skrev:
Helt klart är det smidigare utan den stora chucken, anledningen till att jag tänkte på flera sådana är främst att jag tror jag vill hålla mig till de borr jag redan har. Utbudet av Centrotec borr är ju trots allt mer begränsat men det kanske egentligen inte är ett problem. Jag antar att de finns i de storlekar som man oftast behöver?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag kör med flera centrotec chuckar så där är vi nog alla olika. Tycker det går smidigare att byta så.. Har nog en 9-10 styckna
Det som saknas i Festools utbud är 50mm bits, brukar säljas i sånna limited kits men det är bara en av varje och då vill man helst inte slita på dom i onödan och det verkar bara finnas 100mm i handeln ..
Det som saknas i Festools utbud är 50mm bits, brukar säljas i sånna limited kits men det är bara en av varje och då vill man helst inte slita på dom i onödan och det verkar bara finnas 100mm i handeln ..
Tog en titt i min låda. Har mycket men använder såklart inte allt. O sen handlar det såklart om hur man använder prylarna, hobby/yrke etc. Så ofta det går kör jag centrotec, mycket smidigt såklart.
De delar av min uppsättning som jag använder mycket:
* 6 centrotecchuckar (det är dels snabbare att byta centrotec från maskinen än verktyg från centrotec, dels är de lättare att fiska upp ur fickor/från bord om de sitter på en centrotecchuck än ligger löst....men nu talar vi verkligen om att spara sekunder här o där).
* Uppsättning centrotecborr för betong
* Uppsättning centrotecborr för trä (de är extremt bra).
* Uppsättning centrotecborr för metall (lite dåligt urval, finns 3-6,5+8+10 men räcker ofta) Mycket bra borr.
* Borrförsänkare 3,5+4,5mm. Helt outstanding, piskar Famag etc rejält.
* Några bitshållare med ring, 1 st utan när det är trångt.
* Lång bitshållare
* Forstnerborr m centrotecfäste (fast använder inte så ofta. Är det forstnerborr i skruvdragaren så är det ofta inte så noga så då sparar jag hellre dessa extremt bra borr).
* Skruvmejselhandtaget t centrotec
* övergång centrotec t 1/4" fyrkantsfäste
Saker jag inte rekommenderar så starkt:
* Långa (typ 100mm) centrotecbits. Är såklart smidiga, men inte så bra i kvaliten nu för tiden. Dessutom finns inte wurth-fäste så de går oftast bort.
* Vanliga försänkaren m centrotecfäste. Uppskattar inte modellen och tycke ratt det är svårt att få centrerade hål.
* Mojängen för att dra in öglekrokar etc. Funkar men använder så sällan att det inte är ett förstaval att inhandla. En krok i vanliga chucken funkar rätt bra.
* Bits. Festoolbitsen är mycket bra, men det finns det många andra som också är (jag gillar wera diamond) och sen vi började m Wurth så kör vi såklart deras bits mest. Tycker för övrigt att du ska börja m Wurth också.
Saker jag inte har provat men som kan vara intressant:
* Finns några träborr m djupstopp. Nog inget jag skulle använda jätteofta men är de i kvalite m resten av borren är de nog bra.
* Axminster har en del centrotecanpassat, bland annat extra lång bitshållare. Vet ej kvalitet på denna men ska prova vid tillfälle.
De delar av min uppsättning som jag använder mycket:
* 6 centrotecchuckar (det är dels snabbare att byta centrotec från maskinen än verktyg från centrotec, dels är de lättare att fiska upp ur fickor/från bord om de sitter på en centrotecchuck än ligger löst....men nu talar vi verkligen om att spara sekunder här o där).
* Uppsättning centrotecborr för betong
* Uppsättning centrotecborr för trä (de är extremt bra).
* Uppsättning centrotecborr för metall (lite dåligt urval, finns 3-6,5+8+10 men räcker ofta) Mycket bra borr.
* Borrförsänkare 3,5+4,5mm. Helt outstanding, piskar Famag etc rejält.
* Några bitshållare med ring, 1 st utan när det är trångt.
* Lång bitshållare
* Forstnerborr m centrotecfäste (fast använder inte så ofta. Är det forstnerborr i skruvdragaren så är det ofta inte så noga så då sparar jag hellre dessa extremt bra borr).
* Skruvmejselhandtaget t centrotec
* övergång centrotec t 1/4" fyrkantsfäste
Saker jag inte rekommenderar så starkt:
* Långa (typ 100mm) centrotecbits. Är såklart smidiga, men inte så bra i kvaliten nu för tiden. Dessutom finns inte wurth-fäste så de går oftast bort.
* Vanliga försänkaren m centrotecfäste. Uppskattar inte modellen och tycke ratt det är svårt att få centrerade hål.
* Mojängen för att dra in öglekrokar etc. Funkar men använder så sällan att det inte är ett förstaval att inhandla. En krok i vanliga chucken funkar rätt bra.
* Bits. Festoolbitsen är mycket bra, men det finns det många andra som också är (jag gillar wera diamond) och sen vi började m Wurth så kör vi såklart deras bits mest. Tycker för övrigt att du ska börja m Wurth också.
Saker jag inte har provat men som kan vara intressant:
* Finns några träborr m djupstopp. Nog inget jag skulle använda jätteofta men är de i kvalite m resten av borren är de nog bra.
* Axminster har en del centrotecanpassat, bland annat extra lång bitshållare. Vet ej kvalitet på denna men ska prova vid tillfälle.
Var kan vanliga dödliga få tag i Würthgrejer? Jag har ju testat dina, men de är, enligt min ringa erfarenhet, inte sååå mycket bättre än Essves prylar. Men det kanske är samma som med C-dragaren, att man måste vänja sig?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Wurth har ju butiker? Är det helt omöjlig att handla där som privatperson eller?mattiasp skrev:
Jag tror att man kan köpa direkt i deras butiker. Men det krävs nog konto för vettiga priser.mattiasp skrev:
De är väldigt bra, speciellt bitsfästet. Men självklart är det bara skruvar, essves funkar också. Jag skulle dock aldrig byta tillbaka.
Men finns det något tillfälle när det är lämpligt att använda de nämnda maskinerna (T/C 18 eller T/CSX för att borra i betong? Inte för att det spelar någon större roll för min del, jag har väldigt lite betong och sällan behov av att borra i den. Men blir ändå lite nyfiken. (Jag antar att det finns andra Festool maskiner där dessa kanske kommer till pass.)Daniel_N skrev:
Är de för mjuka så de förbrukas snabbt eller vad är problemet. Jag har tidigare använt 75 mm Wera bits som jag gillade skarpt tills jag bytte till Weras 50 mm Impaktor bits för något år sedan. Själv kör jag Essve skruv så Wurth bits är inte intressant (än så länge).Daniel_N skrev:
Angående Wurth så har jag funderat på att kolla upp hur tillgängliga de är för mig som pivatperson men inte kommit till skott ännu. De har ju butik i Malmö (Jägersro) men det är ju lite längre dit än till Beijer i Lund där jag brukar köpa Essve. Sedan så blir det ju en viss initialkostnad att byta ut hela sortimentet som jag byggt upp.
De glömde jag helt bort, ska absolut med på listan.Daniel_N skrev:
Betongborr: Nej, inte i betong, där går det trögt. Men funkar utmärkt i lättbetong, gips etc där jag helt inte vill ha metallborren. Funkar hjälpligt i tegel. Precis som andra borr m hårdmetallspets så kan de slipas till för att borra i stål också (även om det inte har m centrotecfunktionen att göra).jac skrev:Men finns det något tillfälle när det är lämpligt att använda de nämnda maskinerna (T/C 18 eller T/CSX för att borra i betong? Inte för att det spelar någon större roll för min del, jag har väldigt lite betong och sällan behov av att borra i den. Men blir ändå lite nyfiken. (Jag antar att det finns andra Festool maskiner där dessa kanske kommer till pass.)
Är de för mjuka så de förbrukas snabbt eller vad är problemet. Jag har tidigare använt 75 mm Wera bits som jag gillade skarpt tills jag bytte till Weras 50 mm Impaktor bits för något år sedan. Själv kör jag Essve skruv så Wurth bits är inte intressant (än så länge).
Angående Wurth så har jag funderat på att kolla upp hur tillgängliga de är för mig som pivatperson men inte kommit till skott ännu. De har ju butik i Malmö (Jägersro) men det är ju lite längre dit än till Beijer i Lund där jag brukar köpa Essve. Sedan så blir det ju en viss initialkostnad att byta ut hela sortimentet som jag byggt upp.
De glömde jag helt bort, ska absolut med på listan.
Långa bits: Ja mjuka o slits.
Wurth: Nej, känns ju onödigt att byta ut, men när man fyller på kan man ju uppgradera
Lättbetong såklart, det är ju en poäng. Nu har jag ju ett trähus själv och är sällan ute och monterar saker på andra ställen. Men gips finns det ju förstås endel även hos mig och jag känner alltid lite obehag om jag måste sätta något av finborren i det. Brukar ta något gammalt skräpborr till det.Daniel_N skrev:
@Daniel_N - en liten fundering angående Skruvmejselhandtaget, använder du det vid några speciella tillfällen eller bara allmänt som skruvmejsel för bits? Jag har ju redan en Wera bitsmejsel och om de långa centrotecbitsen inte är något att satsa på så kanske denna inte tillför något speciellt?
Naturligtvis så kan jag ju köpa den också bara för att den finns men som det ser ut nu så är listan på tillbehör ganska lång och kostnaden börjar krypa en bra bit över priset för ivarjefall T/CSX...
(Ja, jag har börjat svaja när det gäller val av skruvdragarmodell igen och jag tror jag vet hur det kommer att sluta. )
Naturligtvis så kan jag ju köpa den också bara för att den finns men som det ser ut nu så är listan på tillbehör ganska lång och kostnaden börjar krypa en bra bit över priset för ivarjefall T/CSX...
(Ja, jag har börjat svaja när det gäller val av skruvdragarmodell igen och jag tror jag vet hur det kommer att sluta. )
@jac Jag tror att det nya skruvhandtaget har ett nytt fäste som gör att man inte kan montera den vanliga chucken eller Centrotecchucken. Jag tycker att det därmed förlorar en stor del av fördelarna med handtaget. Jag skulle inte köpa det. Beställ det du behöver och ta resten när behov uppstår. Både metall- och träborrarna är bra. De kombinerade borr- och försänkarna ligger på min beställningslista. Kommer att gå lika ofta i pelarborren som i handmaskinen tror jag.
Jag kände inte till något nytt skruvmejselhandtag, mitt än nog 6-7 år gammalt o passar m centrotec. Jag använder det inte jätteofta (har ju som sagt skruvdragare) - vid bänkarbete har jag vanliga skruvmejslar nära till hands. Men det är framförallt vid två tillfällen jag föredrar det:
1) När jag vill efterspänna manuellt. Tex i ömtåliga sammanhang, mässingsskruvar, skruvar som ska sitta på linje (jag gillar egentligen inte det, men det är en annan sak) etc. Då har jag rätt bits i maskinen och så lossar jag chucken o sätter snabbt på skruvmejselhandtaget, smidigt.
2) När jag gradar av borrade hål i metall för hand. Har hitills inte hittat någon bra handgradare för små hål (har typ Vargus/Noga för större hål) men har massor av bra försänkare med cylindriskt fäste. Sätter dessa i chucken o chucken på skruvmejselhandtaget.
1) När jag vill efterspänna manuellt. Tex i ömtåliga sammanhang, mässingsskruvar, skruvar som ska sitta på linje (jag gillar egentligen inte det, men det är en annan sak) etc. Då har jag rätt bits i maskinen och så lossar jag chucken o sätter snabbt på skruvmejselhandtaget, smidigt.
2) När jag gradar av borrade hål i metall för hand. Har hitills inte hittat någon bra handgradare för små hål (har typ Vargus/Noga för större hål) men har massor av bra försänkare med cylindriskt fäste. Sätter dessa i chucken o chucken på skruvmejselhandtaget.
Produkter som diskuteras i tråden