S
Hej

Har en VVS kille som ska dra in RiR uponor, han sa att han föredrar väggdosor. Antar att det blir den nya typen M6 som har ganska stor diameter.

Undrar hur man går från dosan till blandaren? Drar man ut PEX röret ur dosan, till ett blandarfäste som nyper fast PEX röret? Sedan gängas valfri blandare fast i blandarfästet?

Måste man i så fall ha ett riktigt stort blandarfäste för att dölja väggdosorna? Har nämligen kikat på mindre blandarvarianter där en stor bricka på väggen skulle förstöra helheten.

Trevlig kväll!

Kunden bestämmer... Väggbockfixtur så kommer slangen ut ur väggen hålet är inte mycket större än slangen. Stå på dig :)

Vet inte alls hur dom dosorna är/ser ut men bockfixturen är jätte enkel...

S
Ok, ja det verkar ju vara minst lika vanligt med väggbockfixtur om man nu skulle vilja ha väggkåpor istället för ett "vanligt" blandarfäste. Gissar även att fixturen är billigare.

/Micke

Med väggdosor slipper du blandarfäste. Det är väggdosorna som håller hela blandaren och dosorna döljs med två runda kåpor som framgår av länken i tidigare inlägg. PEXröret sticker alltså inte ut ur väggen om du har väggdosor.

S
Ahaa, nu förstår jag hur dessa dosor fungerar, såg inte nipplarna tidigare. Det är ju med andra ord lite bättre med tanke på täthet då man slipper skruvarna till blandarfästet. Då lär det ju även fungera till alla anslutningar, WC, tvättställ etc, bara att välja rätt nippel.

Tur att jag inte hann köpa blandare och fäste i helgen.

Tack för svaren!

Korrekt uppfattat. Jag har själv valt väggdosorna till alla anslutningar i mitt hus (som inte är klart än).

En liten fråga om dessa dosor och nipplar.

Vad gör man för att få nippeln att passa i längd? Kan man kapa dom? Jag noterade ingen anvisning om hur djupt in i väggen dosorna skulle sitta när jag installerade dom, och först nu börjar jag fundera på hur det funkar. Jag lär ju ha ett mått mellan dosa och blandare som inte alls är standard?

Passar på att kasta in en fråga om mitt uttag för toastolen. RiR går ut genom väggen med en väggfixtur (90 gradare) och ska anslutas genom någon form av koppling. Jag köpte såna vanliga FMM anslutningar med en platta, så klart till för PEX klämring. Men jag är minsann oförmögen att begripa hur det ska funka? Den medföljande stödhylsan och själva kopplingshuvudet bygger ju så mycket så det inte går att få tag i gängor på det man skruvar dit?

Niplarna är ca 10 cm långa och kapas med bågfil. 10 cm räcker gott om du gjort som man skall med dosan stickande ut till ca 2 mm utanför färdig vägg dvs kakelytan. Fixturer har jag ingen erfarenhet av. Satte själv en dosa även vid WCn.

S
Jag tittade lite då jag hade en röris som installerade mina nipplar (m6 dosor överallt), han lade helt enkelt på ordentligt med lin och nån annan smörja. Frågade om nipplarna inte skulle dras i botten och då sa han att man använder lin för att kunna få önskat avstånd från väggen samt att t.ex. 90gr vinklar ska komma i den riktning man önskar. Verkade enkelt. Dock hade dom sjuka materialpåslag jämfört med rinkaby, minst dubbelt upp på alla uponor grejjer via röris, blir ju fort tusenlappar extra då man har några anslutningar..

Jag passar på att lägga in några frågor här.

Jag är osäker på vilka nipplar jag ska använda av de länkade ovan hos sigro, behöver till följande anslutningar:
2st till FM Matsson duschblandare 9000E - gissar "Uponor Nippel med täckbricka, utv gänga R15"?
2st till Massagebadkar - gissar "Uponor Nippel med täckbricka, utv gänga R15"?
2st till tvättställblandare inne i komoden - gissar "Uponor Vinkelnippel med täckbricka"

Det beror på. T.ex. till min Hans Grohe blandare hängde det med anslutningar med R15 utv som jag förlängde med ett standard R15 nippelrör och en R15 muff.

Jag har gjort på lknade sätt i kommoden eftersom jag ville kunna dra 15-rör till blandarna för att i framtiden kunna gå vidare till ett badkar. Vinklarna fanns bara för 10-rör.

Dosan ansluer mot tätskicktet utvändigt och är tätad med O-ringar mot utrymmet i ytterröret så det ansutningen mot väggbekädnad/dosans kant behöver inte vara tät.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.