Vi har fått lån beviljat av SEB och de verkar helst se att vi inte amorterar alls. Vi har bara bottenlån och _vill_ amortera eftersom jag personligen är en fegis ;)
Dels handlar det nog om _vem_ man pratar med men kanske också om marginalerna är tajta?

Det jag tycker är konstigt är att de inte ens tittade på våra anställningsbevis, när vi sökte lån... De frågade helt enkelt vad vi hade i lön och litade på det. Är det någon annan som råkat ut för detta?
Ingen av oss har visat nåt anställningsbevis, och jag är dessutom tillfälligt anställd.

Nämen? Då får man helt enkelt ge dem en chans också!

Det där med anställningsbevis har ingen frågat oss om heller... Jag var arbetslös när vi fick vårt första lånelöfte på 1,6 milj... Nu skulle vi säkert få låna upp till 2 utan problem, men det är lite jobbigt för nattsömnen om man inte har fast jobb tycker jag... Visst klarar vi det om jag blir arbetslös igen, men man vill ju kunna leva också och det sliter rätt bra på förhållandet om ekonomin är kass. Det är svåååårt!
Men begagnade hus verkar inte direkt billigare... Tittade på ett igår. Byggt 1972 och en driftskostnad på 3700/mån. Utgångsbud 1775 000!?! Då är det tapetsering och rubbet som måste på den kostnaden. Byta värmesystem och sen finns det säkert risk för att man måste gräva runt källarplanet också... Plus att det antagligen går upp 200000 i budgivningen. Hua! Då kan man ju nästan lika gärna bygga... Fast det är lite läskigt :p

Fast det är lite läskigt
Visst är det. För oss gjordes det lite enklare eftersom vi har en dyr hyreslägenhet och kommer att kunna amortera tvåtusen kronor i månaden för samma kostnad som vi har idag. Och utgiften kommer ju på sikt gå ner när lånet sjunker (antingen för att man amorterar eller pga att vi trots allt har lite inflation), en hyresrätt innebär ju däremot hyreshöjningar lite då och då. Men även om jag känner att vi tagit rätt beslut så _är_ det ju mycket pengar det handlar om när man ska köpa hus.

Det viktiga är väl att man känner att man klarar en tillfällig svacka i ekonomin och inte tvingas sälja när priserna sjunker. På sikt tror jag generellt inte det är en dålig affär att köpa hus.

SBAB kräver att man amorterar minst 500kr/mån.

SBAB har inget topplån så det blir alltså på bottenlånet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.