4 451 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Vilka banker kräver att man amorterar?
Sida 1 av 2
Ja, vi fick det svaret av SEB att efter 10 år så var man tvungen att amortera på bottenlånet. De räknade med att topplånet är avbetalt efter 10år annars hade det varit 5år som gällt. Vi tackade för oss och valde en annan bank.
Vilken bank valde ni istället?aedwall skrev:
Så ni fick ändå välja 10 år på SEB? Kan man inte byta bank då efter 10 år så slipper man deras amorteringskrav? Vi har en bra kontakt på SEB här nämligen...
Vi valde FSB istället. Självklart kan du välja att byta bank efter 10år. Problemet är dock att lånemarknaden troligtvis inte kommer att se ut som den gör idag (Man kan få lån var som hur som). Om detta nu blir fallet om 10år så ligger man pyrt till och ingen bank vill ta över dig som kund.
Jag vill inte vara tvungen att amortera bara. Först vill vi bli av med ev. topplån i alla fall. Sen om det tar 5, 10 år eller 15 så vill jag att det inte ska krävas att vi börjar amortera på bottenlånet efter 5 eller 10 utan att vi kan anpassa det till vad som passar oss och vår ekonomi.
Sen kan det ju vara så att man blir arbetslös el.dyl. efter 10 år och då vill vänta med att amortera tills man har fått jobb igen el.dyl. och då vill jag ha valmöjligheten helt enkelt...
Sen kan det ju vara så att man blir arbetslös el.dyl. efter 10 år och då vill vänta med att amortera tills man har fått jobb igen el.dyl. och då vill jag ha valmöjligheten helt enkelt...
jag känner exakt samma. Sen tycker jag inte det är "lönt" att amortera 3 000-4 000 i månaden. Det märks inte på ett 2 miljonerslån. Känns som att det är bättre att när man väl har tex 50 000 över att då amortera av den summan. Läste ett vettigt inlägg här där någon tänkte spara en buffert på 100 000:- och sen börja amortera. Det låter faktiskt ganska vettigt!
på 55år (45år då du börjar amortera på bottenlån) skall du betala av 2 miljoner bottenlån blir:
2 000 000 kr / (12 mån * 45 år) = 3700:- i månaden att amortera.
Sen tillkommer ränta som är ca 56 000/år - skattelättnad på de med 30% som då blir 39 200/år = 3 300/mån.
Så lånemässigt betalar du 7000:- i månaden! och då har du inte ens räknat in driften för ditt hus eller att du kanske har ett toppenlån som du samtidigt måste amortera.
Räkna med andra ord på en boendekostnad på ca 10 000 hos SEB med ett lån på 2 mille om räntan är 2,8%
Detta är inga exakta uppgifter, men kan vara bra riktvärden...
Därför tycker jag det e bättre att inte amortera månadsvis på bottenlånet, utan du amorterar en klumpsumma då och då! Helt enkelt när du har råd!
2 000 000 kr / (12 mån * 45 år) = 3700:- i månaden att amortera.
Sen tillkommer ränta som är ca 56 000/år - skattelättnad på de med 30% som då blir 39 200/år = 3 300/mån.
Så lånemässigt betalar du 7000:- i månaden! och då har du inte ens räknat in driften för ditt hus eller att du kanske har ett toppenlån som du samtidigt måste amortera.
Räkna med andra ord på en boendekostnad på ca 10 000 hos SEB med ett lån på 2 mille om räntan är 2,8%
Detta är inga exakta uppgifter, men kan vara bra riktvärden...
Därför tycker jag det e bättre att inte amortera månadsvis på bottenlånet, utan du amorterar en klumpsumma då och då! Helt enkelt när du har råd!
Vi lyckades förhandla, bort det hos FSB, Handelsbanken och skandia... den enda banken vi misslyckades med var SEB. Vi valde till sista FSB. När du pratar med banker säg gärna att du har förhandlat emd andra banker och där fick amorteringsfritt och x% i ränta vid...
Tack! Då ska vi väl ta och börja vandra runt till banker framöver. Tyvärr har jag inte fast jobb åtminstone fram till november så det kanske blir tufft att få lån innan dess... Även om jag är 90% säker på att det blir fast (Vilket innebär en löneökning på 6000) så lär väl inte bankerna vilja lita på det :-/ Men man kan ju alltid höra...
Exakt samma här, vi har våra lönekonto i samma bank som vi tog lån i. Han kollade hur mycket som brukade sättas in som lön den 27:e och ville inte veta mer... Ett anställningsbevis är ju tyvärr inte värt så mycket idag så helt galet resonerade han nog inte.aedwall skrev: