7 322 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Vilka badrumslampor funkar med utanpåliggande kabel?
I badrummet idag finns endast en plats där kablarna till lampa kommer ut genom väggen - precis där spegelskåpet ska vara. Jag vill därför splitta det i två så att jag dels får ström till spegelskåpets inbyggda lampa men även så att jag kan ha en taklampa (tex plafond).
Jag kan inte riva väggarna nu så det måste bli en utanpåliggande kabel upp till taket och vidare till där jag ska ha armaturen. Jag har ingen krok eller nåt sånt i taket idag och undrar därför vilka typer av lampor jag kan köpa; där jag kan föra in den utanpåliggande kabeln in till själva lampan så att det hela fungerar.
Jag tror att man ska kunna köpa vissa typer av plafondlampor där man kan knacka hål i höljet, så att kabeln kan föras in. Stämmer detta?
Och om det stämmer, ska man använda sig av en krok i taket eller måste jag installera nån sorts hållare för plafondens hölje (hur får jag in kabeln genom denna i såna fall)?
Tack på förhand!
Jag kan inte riva väggarna nu så det måste bli en utanpåliggande kabel upp till taket och vidare till där jag ska ha armaturen. Jag har ingen krok eller nåt sånt i taket idag och undrar därför vilka typer av lampor jag kan köpa; där jag kan föra in den utanpåliggande kabeln in till själva lampan så att det hela fungerar.
Jag tror att man ska kunna köpa vissa typer av plafondlampor där man kan knacka hål i höljet, så att kabeln kan föras in. Stämmer detta?
Och om det stämmer, ska man använda sig av en krok i taket eller måste jag installera nån sorts hållare för plafondens hölje (hur får jag in kabeln genom denna i såna fall)?
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Du ska mycket riktigt leta efter en plafond eller liknande armatur som tillåter införing av utanpåliggande installationskabel från sidan. Denna typ av armatur heter ingenting speciellt utan man får detaljgranska installationsanvisningen eller armaturen beroende på vad man har tillgång till, eller fråga butiken.
Observera att det ska vara en installationskabel med eventuellt lamputtag, dvs en fast installation, inte "lös" lampsladd upp till taket.
Likaså varierar infästningen. Armaturen kan vilja ha en krok i taket. Men idag verkar det bli mer och mer vanligt med armaturer som har ett eget fäste som ska skruvas fast i taket.
Du bör också bedöma takhöjd, avstånd till dusch och om det är torrt i taket, dvs de normala områdesreglerna för elinstallationer i badrum. Det kan krävas en "badrumsarmatur" som om det är illa kanske kräver fast anslutning.
Observera att det ska vara en installationskabel med eventuellt lamputtag, dvs en fast installation, inte "lös" lampsladd upp till taket.
Likaså varierar infästningen. Armaturen kan vilja ha en krok i taket. Men idag verkar det bli mer och mer vanligt med armaturer som har ett eget fäste som ska skruvas fast i taket.
Du bör också bedöma takhöjd, avstånd till dusch och om det är torrt i taket, dvs de normala områdesreglerna för elinstallationer i badrum. Det kan krävas en "badrumsarmatur" som om det är illa kanske kräver fast anslutning.
Tack för svaret! När du säger "installationskabel med eventuellt lamputtag", vad exakt menar du då? Har du kanske något exempel så att jag förstår hur en sån grej ska se ut?Bo.Siltberg skrev:[...]Observera att det ska vara en installationskabel med eventuellt lamputtag, dvs en fast installation, inte "lös" lampsladd upp till taket.
[...]
Med badrumsarmatur, så menar du sådana som är ip-klassade att fungera i badrum? tex IP44 osv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Installationskabel innebär att det är en utökning av den fasta elinstallationen som är behörighetskrävande. Att öht koppla något till de sladdar som kommer ut från väggen är behörighetskrävande. Ett jobb för en elektriker mao.
Ja, "badrumsarmatur" kan ha en högre IP-klass. De är helt enkelt avsedda för badrum. Men det beror som sagt på hur ditt badrum ser ut och förhåller sig till områdesreglerna för badrum.
Ja, "badrumsarmatur" kan ha en högre IP-klass. De är helt enkelt avsedda för badrum. Men det beror som sagt på hur ditt badrum ser ut och förhåller sig till områdesreglerna för badrum.
aha då är jag med. Jag kommer att låta behörig elektriker utföra 100% av arbetet.
Det enda jag ska göra är att köpa rätt material så att allting fungerar.
Installationskabel, är det något separat som jag måste köpa tex på bauhaus då?
Och när du säger eventuellt lamputtag , ska jag köpa ett extra lamputtag menar du?
Det enda jag ska göra är att köpa rätt material så att allting fungerar.
Installationskabel, är det något separat som jag måste köpa tex på bauhaus då?
Och när du säger eventuellt lamputtag , ska jag köpa ett extra lamputtag menar du?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Elektrikern vill nog välja materiel själv. Börja du med att välja en armatur. Det är svårt att säga i förväg ifall det är lämpligt att montera ett lamputtag i taket då det beror mycket på hur armaturens anslutning ska göras.
aha ok, så ibland behöver man alltså inte lamputtag? Dvs man kopplar bara lampans egna kabel med den kabel som man förlänger från de sladdar som sticker ut ur väggen (och som tidigare satt i spegelskåpet så att dess lampa fungerade)?
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Lampan har inte en kabel, iallafall inte om den är avsedd för fast montering. Utan man drar en ny kabel från din soegelarmatur till den nya lampan. Sedan beror det på om spegelarmaturen är utförd så att det går att koppla in en kabel till där.E enriktignovis skrev:
jag förstår. tack för infot!H hempularen skrev:
Det går inte att splitta på kablarna som ska in i spegelarmaturen redan innan de kopplas in i spegelarmaturen? Dvs så att det blir en sorts parallellkoppling?
Hur vet man förresten om spegelarmaturen är utförd så att det går att koppla in en kabel till där? Det här är den jag har köpt : https://www.hornbach.se/shop/HAFA-Spegelskap-Life-600-vit/8860534/artikel-detaljer.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Så här ser installationsanvisningen ut för spegelarmaturen
Det ser inte ut att finnas möjlighet att vidarekoppla en kabel på dessa snabbplintar, utan förgreningen behöver göras innan. Eventuellt kan det finnas plats för att göra den i spegeln. Annars behövs det en kopplingsdosa före spegeln, där kablarna kommer ut från väggen.
Det ser inte ut att finnas möjlighet att vidarekoppla en kabel på dessa snabbplintar, utan förgreningen behöver göras innan. Eventuellt kan det finnas plats för att göra den i spegeln. Annars behövs det en kopplingsdosa före spegeln, där kablarna kommer ut från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack!Bo.Siltberg skrev:Så här ser installationsanvisningen ut för spegelarmaturen
[bild]
Vad är att föredra, kopplingsdosa eller att göra förgrening innan man för in ena delen i spegelarmaturen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Utan att veta är helt klart en kopplingsdosa att föredra. Den kan ev placera i skåpet. Som du ser är överdelen som innehåller lampan (och ev ett uttag) ganska tunn så det finns nog inte mycket extra luft där för att göra några kopplingar. Dessutom antyder bild 6 i installationsanvisningen att det finns en kontakt med i spelet? Tyvärr svårt att säga utan att se grejerna. Synd att det inte framgår tydligare av dokumentationen.
ok då är jag med. Vilken typ av kopplingsdosa bör man köpa? När jag googlar på kopplingsdosor så hittar jag ganska många olika typer. Har tre kablar som sticker ut ur väggen så jag gissar på att det är jord med