Vilka (vilken färg på) avloppsrören ska jag ha under källarplattan? Ska byta ut de befintlliga betongrören och i med nya tänkte jag! Funkar det med dom grå inomhus rören?
 
Krilleman
75mm har du ju inget val på... Där är det gråa plasten som gäller

Gråa fungerar även fint på 110, men får du tag på 110 mark (orange färg) så använd dom, lite tjockare i godset.

Undvik 50mm helt!
 
Det är 110, då jag ska byta del av stammen. Verkar tunt med firmor som säljer orangea, men det är dom jag borde ha då.. Får leta lite!
 
eller 3x30 om det går (ju mindre böj per böj ju mindre risk för stopp och dessutom enklare att rensa
 
Hej!

Jag ska bila upp källargolvet och dra ut avloppet från mitten på källaren ut genom gaveln på huset. Går det bra att gjuta in sånna här orange 110 rör i plast för husets avlopp mot kommunala avloppsnätet?
Idag är det betongrör ut mot trekammarbrunn som ligger 40cm under gräsmattan (rören).

Mvh
 
Vissa avloppsrör är tunnväggiga, dem skall man inte gjuta in. Kolla med återförsäljaren så att rör går att gjuta in.
om du använder gråa eller orangea rör spelar ingen roll, det enda som skiljer är uv-beständigheten.
Jag bilade upp hela källargolvet och lade hornbachs gråa avloppsrör, billigt bra kvalitet och lätt att lämna tillbaka överblivna böjjar mm. (verkar vara precis samma som finns på biltema!)
Det kan hända att du behöver en övergångsmuff där röret går ut genom huset, då det oftast är en större diameter utanför. Finns bra grejjer i Purus sortiment.
 
Tack för svar! Då ser jag till att få tag på icke tunnväggiga och lite kralliga rör då.
Är det de orange som saknar UV skydd då? För ett rör som jag har sedan tidigare är helt mjölkigt i ytan som varit exponerad för solen.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.