Hej,

Jag har läst diverse guider för hur man ska gå tillväga för att få ett bra resultat när man målar väggar och tak.

Vid takmålning säger en del tex att det är viktigt att man rollar i riktning mot fönstet, medan andra säger att det inte är viktigt.

Vid målning av väggar har jag sett en del som skriver att man ska först rolla horisontellt över en yta, och sedan verikalt över den just rollade ytan. Andra säger att det är bra om man kan rolla från golv till tak i ett drag. Och en del ger inga speciella råd alls angående hur själva rollningen ska utföras.

Ganska förvirrande alltså!!!

Så jag tänkte höra vad ni har för råd för att få ett bra resultat vid målning av tak respektive vägg? Vad bör man absolut undvika att göra? Hur stor skillnad är det egentligen på ett bra respektive dåligt resultat? Och vad är det som gör att resultatet blir bra respektive dåligt?

Tacksam för råd och synpunkter!
 
Ett misstag som många gör är att dom torr-rollar,dvs de tror att de får det slätare samt mindre färgåtgång genom att trycka rollern hårt mot vägg tills varenda gnutta färg är ute ur rollern.Då blir det randigt och flammigt.
så ett bra tips är rikligt med färg på rollern.Det går alltid en viss mängd färg om det skall bli bra
 
Det viktigaste är att använda en bra färg (dyr) Slutresultatet blir mycket bättre och det behövs färre strykningar. Själv lärde jag mig "the hard way" första gången jag målade... Åtta!! strykningar som inte täckte jämfört med två strykningar med bra färg.

Ett problem med takmålning är att det är svårt att se vart man målat. Numera finns det en takfärg som är rosa när man målar , men den torkar vit. Om du kör med vit takfärg är väldigt bra belysning ett måste.
När man målar väggar är det bäst att sparmåla först, sedan gå på med rollern. Ju längre drag desto bättre, sluta alltid uppifrån och ner (använd alltid skaft)
Det som gäller för både tak och vägg är att som ikeahantverkaren säger: - SNÅLA INTE MED FÄRGEN! Jag häller aldrig ut färgen på ett tråg utan tar färgen direkt ur färgburken.
 
Tack för svaren!

Finns det ingen risk att färgen rinner om man tar för mycket färg?

Och varför ska man rolla uppeifrån och ner när man rollar väggar?
 
NyfikenVit skrev:
Tack för svaren!

Finns det ingen risk att färgen rinner om man tar för mycket färg?

Och varför ska man rolla uppeifrån och ner när man rollar väggar?
1.Jovisst ,Om du bara blaskar på utan at efterdra eller dra ut färgen så rinner det ju,du rollar med ett jämnt och ganska lätt tryck ut färgen tills den är slut i rollern utan att trycka rollern hårdare för att få ut det sista som jag nyss nämnde.
2.Du kan rolla precis åt vilket håll du vill så länge du har koll på att du fördelat lika mycket färg på hela ytan.Kan lätt bli lite rörigt om man rollar kors och tvärs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.