Vid en besikttning anmärkte besikttningmanen att utförandet av alla bleck är felaktiga. De är felvikta och spikade. Sedan gjorde han garantibesikttning men ville inte riktigt vara lika tydligt i protokollet och skrev U ( utredning) i protokollet trots att under själva garantibesikttningen visade han för husentreprenören, till och med, hur de skulle vikas...Efter massa om och men kollade han blecken på plats för 3 gången och skrev sedan ett mail om att det är felutförandet enligt Ama. Vi är överens med hustillverkaren att sådana fel tas upp i garantibesikttningsprotokollet även om de borde ha tagits upp redan vid slutbesikttning.
Vi är förvirrade och undrar om någon har möjlighet att hjälpa oss med:
1. är AMA ngt som är frivilig att följa och vad har det för betydelse att dessa föreskrifter inte har följts
2. Hustillverkaren hävdar att de har gjort så på flera tusen hus
3. Vi har två protokoll som säger olika saker om utförandet och ett mail som hänger med ett av protokollen- vilket belopp ska vi dra av från fakturan? Är det möjligt att samma besikttningsman skriver olika bedömningar av samma fel?
Stort tack på förhand! Helena
Vi är förvirrade och undrar om någon har möjlighet att hjälpa oss med:
1. är AMA ngt som är frivilig att följa och vad har det för betydelse att dessa föreskrifter inte har följts
2. Hustillverkaren hävdar att de har gjort så på flera tusen hus
3. Vi har två protokoll som säger olika saker om utförandet och ett mail som hänger med ett av protokollen- vilket belopp ska vi dra av från fakturan? Är det möjligt att samma besikttningsman skriver olika bedömningar av samma fel?
Stort tack på förhand! Helena
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Man blir ju lite nyfiken på hur plåten ser ut..
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 130 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 130 inlägg
Se på inlägg 52
Det är så man gör
https://www.byggahus.se/forum/threads/platslagarverktyg.124512/page-4
Det är så man gör
https://www.byggahus.se/forum/threads/platslagarverktyg.124512/page-4
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Jag hade nog krävt att plåtarna ska dras av från priset och arbetskostnaden om man känner för det..
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Eller byta plåtarna så får dem välja själva
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 130 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 130 inlägg
Jag skulle hört med en plåtslagare vad de ska ha för att byta alla bleck.
Sen skulle jag kräva att de som monterade byter alla eller så drar jag av för vad plåtslagaren ville ha och sen få dom att byta.
Sen skulle jag kräva att de som monterade byter alla eller så drar jag av för vad plåtslagaren ville ha och sen få dom att byta.