Troligen är det en kapklinga men jag har aldrig sett något liknande. Det närmaste man kommer idag är väl där varannan tand saknas och man använder en pigg där för att föra bort spånor (eller spara HM *S*) men detta är ju lite mer.
Kul dekoration men inget jag skulle vilja testa med direkt, är nog många ideer som patenterats men som kanske inte är så suveräna *ler*
Men spara den för jösse namn och lägg in en fråga på något amerikanskt forum med.
/Kent
Kul dekoration men inget jag skulle vilja testa med direkt, är nog många ideer som patenterats men som kanske inte är så suveräna *ler*
Men spara den för jösse namn och lägg in en fråga på något amerikanskt forum med.
/Kent
Snickarboden skrev:
Huh? Utrikiskt forum? Det är väl rart nog att jag lyckats få in den på den hära sidan.
Om du brukar vara på amerikanska forum så får du gärna ställa frågan i mitt ställe, det vore verkligen roligt att få veta vad detta är.
Min polares farsa, som varit möbelsnickare i hela sitt liv, hade inte en blekaste aning om vad det var. Han tyckte också att den verkade farlig.
Gubben jag köpte gården av var inte helt tappad bakom en vagn, så det vore konstigt om han köpte någon B-produkt. Tyvärr dog han en månad efter köpet så jag hann aldrig fråga honom om klingan (och en himla massa annat).
vierkant betyder typ ruta/fyrkant? på holländska... så där är förklaringen till namnet
dock är jag lite oförstående till varför den skulle vara så farlig?
är det pga den inte är rund? jämför då med fein's nya sågblad som har en liknande konstruktion fast bara på en sida (ej fyra)
dock är jag lite oförstående till varför den skulle vara så farlig?
är det pga den inte är rund? jämför då med fein's nya sågblad som har en liknande konstruktion fast bara på en sida (ej fyra)
TiGGrE skrev:
Jag tycker att den verkar farlig för att definitivt ser ut att vilja hugga rejält. Att jämföra med sågbladen till multimaster ger ju inte så mycket eftersom de inte snurrar runt.
//daniel
alltid trott att de där runda bladen snurrade runt? man lär sig nåt nytt varje dagDaniel_N skrev:
är dock övertygad att den inte är hemmagjord då det står fyrkantsklinga mer eller mindre på holländska...
Den är nog tysk.
På ett annat ställe står det nåt i stil med (jag ids inte gå ut och titta) CRMO-stahl.
D.B.PATENT gissar jag är nåt på "Deutsche B........"
Jag tycker den borde göra ett rejält hugg efter "jacket" om man råkar mata på för hårt.
Fler bud??
På ett annat ställe står det nåt i stil med (jag ids inte gå ut och titta) CRMO-stahl.
D.B.PATENT gissar jag är nåt på "Deutsche B........"
Jag tycker den borde göra ett rejält hugg efter "jacket" om man råkar mata på för hårt.
Fler bud??
Nä, jag ställde upp den på knopparna till två skåpsdörrar när jag tog fotot, det är dom som är ivägen.Haagbard skrev:
Diametern är för stor för att sitta i en röjsåg, axelhålet är 25mm, på en röjsåg är väl axeln 19mm (?)
Jag får nog skicka ner klingan till Knohult så Nisse får titta lite närmare på den...