2 284 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Vidaremata till laddbox från ovansida central
Hej
Funderar på hur inkoppling av laddbox kan utföras hemma. Den skall sitta på garaget. Där finns idag en elcentral som matas direkt från mätarskåpet (ligger parallellt med centralen i huset) via en 5G6 kabel. Är det tillåtet att gå vidare med 6m2 tråd från ovansidan huvudbrytaren i garagecentralen till laddboxen? Dvs laddboxen kommer inte brytas om jag slår av huvudbrytaren på garagecentralen.
Funderar på hur inkoppling av laddbox kan utföras hemma. Den skall sitta på garaget. Där finns idag en elcentral som matas direkt från mätarskåpet (ligger parallellt med centralen i huset) via en 5G6 kabel. Är det tillåtet att gå vidare med 6m2 tråd från ovansidan huvudbrytaren i garagecentralen till laddboxen? Dvs laddboxen kommer inte brytas om jag slår av huvudbrytaren på garagecentralen.
Så du har inte tänkt att ha JFB eller säkra av laddboxen?O OSTRUNE skrev:Hej
Funderar på hur inkoppling av laddbox kan utföras hemma. Den skall sitta på garaget. Där finns idag en elcentral som matas direkt från mätarskåpet (ligger parallellt med centralen i huset) via en 5G6 kabel. Är det tillåtet att gå vidare med 6m2 tråd från ovansidan huvudbrytaren i garagecentralen till laddboxen? Dvs laddboxen kommer inte brytas om jag slår av huvudbrytaren på garagecentralen.
Jag har en matning till min bod som är avsäkrad 16A. Sedan sitter en undercentral i boden. Jag hade lagt ett trefasuttag direkt efter jordfelsbrytaren i den centralen eftersom jag tyckte att det redan var avsäkrat 16A. Det fick jag på skallen för av elektrikern som skulle installera laddboxen. Det är ju en lite annorlunda lösning du tänkt dig. Men jag tolkade det som att han inte ville se en kombinerad gruppledning och huvudledning.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
En laddbox (likväl som ett CEE-uttag) ska matas ifrån en gruppledning, inte huvudledning. Vi pratar alltså om att gå från huvudledning till gruppledning i elcentralen utan en säkring emellan. Mjao... Det finns tyvärr inga regler emot detta idag vad jag vet, men i gula boken fanns kravet att varje gruppledning ska ha sin egen säkring. Byggcentraler gör visserligen så, men de är också begränsade av att de har ett intag, dvs matas ifrån en skarvsladd som sitter ansluten i ett CEE-uttag, dvs en gruppledning från början.
För en fast installation finns risken att nästa person inte greppar detta vid ett eventuell höjning av mätarsäkringarna. Det är ett snäpp bortom att enbart gå ned i area.
Så sätt en 20 A dvärg, även om den idag inte fyller någon funktion annat än som frånskiljare. Den kan fortfarande kopplas in före HB i garaget om du så vill, bara det märks upp tydligt att centralen betjänar två gruppledningssystem.
För en fast installation finns risken att nästa person inte greppar detta vid ett eventuell höjning av mätarsäkringarna. Det är ett snäpp bortom att enbart gå ned i area.
Så sätt en 20 A dvärg, även om den idag inte fyller någon funktion annat än som frånskiljare. Den kan fortfarande kopplas in före HB i garaget om du så vill, bara det märks upp tydligt att centralen betjänar två gruppledningssystem.
Läste detta på El-installatörens hemsida som jag tycker harmoniserar bra med det som Bo skriver ovan.
"
– Elinstallationsreglerna SS 436 4000, utgåva 3, kapitlet 722 Matning för elfordon. Där går att läsa om JORDFELSBRYTARE:................................
Om ÖVERSTRÖM står så här: ”Varje inkopplingspunkt ska matas individuellt av en gruppledning som skyddas av ett överströmsskydd som uppfyller SS-EN 60947-2, SS-EN 60947-6-2 eller SS-EN 61009-1 samt tillämpliga delar i SS-EN 60898-serien och SS-EN 60269-serien.
"
https://www.elinstallatoren.se/2018/05/40-arig-skarvsladd-inte-smartaste-valet/
Väntar förövrigt på att dom skall komma och installera laddboxen. Blev en Easee via Tibber med en Watty energimätare till.
"
– Elinstallationsreglerna SS 436 4000, utgåva 3, kapitlet 722 Matning för elfordon. Där går att läsa om JORDFELSBRYTARE:................................
Om ÖVERSTRÖM står så här: ”Varje inkopplingspunkt ska matas individuellt av en gruppledning som skyddas av ett överströmsskydd som uppfyller SS-EN 60947-2, SS-EN 60947-6-2 eller SS-EN 61009-1 samt tillämpliga delar i SS-EN 60898-serien och SS-EN 60269-serien.
"
https://www.elinstallatoren.se/2018/05/40-arig-skarvsladd-inte-smartaste-valet/
Väntar förövrigt på att dom skall komma och installera laddboxen. Blev en Easee via Tibber med en Watty energimätare till.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
Jag vill inte ändra på mitt svar ovan, utan bara förtydliga vad denna regel betyder som IN citerar då de har tagit den ur sitt sammanhang.
Inkopplingspunkt i elbilssammanhang är det uttag närmast den fasta anläggningen som en elbil ansluts till för laddning. För en fast ansluten laddbox är det uttaget på laddboxen. För en "klump på sladden" är det uttaget i den fasta installation, Sätter man stickpropp på sin laddbox så blir det plötsligt uttaget på väggen.
Laddboxar med flera uttag (avsedda att ladda flera bilar samtidigt) har alltså flera inkopplingspunkter och måste därför ha alla skydd (överströmsskydd + JFB med DC-skydd) inbyggt individuellt för varje uttag. Ledningen som matar en sådan laddbox kan då betraktas som en huvudledning, om man vill, och därmed kopplas in utan avsäkring såsom för en gruppledning. Jag är dock inte säker på att en laddbox egentligen kan anses vara avsedd att matas direkt från en huvudledning.
Men om man sedan byter laddbox till en med enbart ett uttag, vad händer med huvudledningen då? Det beror på... En fast ansluten laddbox med endast ett uttag kan ha men måste inte ha alla nödvändiga skydd, så man måste kontrollera ifall den fasta installationen behöver kompletteras med t.ex en JFB. Då blir det en gruppledning. Så...lite extra plats i matningspunkten är kanske det viktigaste att tänka på. Om ledningen sedan är en huvudledning eller gruppledning är mer en filosofisk fråga.
Inkopplingspunkt i elbilssammanhang är det uttag närmast den fasta anläggningen som en elbil ansluts till för laddning. För en fast ansluten laddbox är det uttaget på laddboxen. För en "klump på sladden" är det uttaget i den fasta installation, Sätter man stickpropp på sin laddbox så blir det plötsligt uttaget på väggen.
Laddboxar med flera uttag (avsedda att ladda flera bilar samtidigt) har alltså flera inkopplingspunkter och måste därför ha alla skydd (överströmsskydd + JFB med DC-skydd) inbyggt individuellt för varje uttag. Ledningen som matar en sådan laddbox kan då betraktas som en huvudledning, om man vill, och därmed kopplas in utan avsäkring såsom för en gruppledning. Jag är dock inte säker på att en laddbox egentligen kan anses vara avsedd att matas direkt från en huvudledning.
Men om man sedan byter laddbox till en med enbart ett uttag, vad händer med huvudledningen då? Det beror på... En fast ansluten laddbox med endast ett uttag kan ha men måste inte ha alla nödvändiga skydd, så man måste kontrollera ifall den fasta installationen behöver kompletteras med t.ex en JFB. Då blir det en gruppledning. Så...lite extra plats i matningspunkten är kanske det viktigaste att tänka på. Om ledningen sedan är en huvudledning eller gruppledning är mer en filosofisk fråga.